Fiat Scudo Panorama 4×4 Executive

Je silný, prostorný a pohodlný, ale smysl bude dávat spíš zákazníkům, kteří shání něco laciného. Verze 4x4 s nejvyšší výbavou obhájí svou cenu těžko.
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

RADOSTI Dobá výbava, spousty prostoru, slušná dynamika

STAROSTI Nižší kvalita interiéru, čtyřkolka je drahá

Italské automobilky fungují… po jižansku. V hierarchii Fiatu drží dodávky (třeba Scudo) zvláštní místo, na internetových stránkách výrobce o nich zjistíte i tak exotické informace, jako je objem palivové nádrže (80 l) či uspořádání vačkových hřídelů (DOHC). Technické specifikace jsou dost podrobné a to samé lze říci i o ceníku, přestože zmatený a nejasný je dost. Celé to má jedinou chybu. Najít informace k pohonu všech kol je téměř nemožné, stránky importéra jej sice propagují, seč mohou, ale ceník ani výpis technických specifikací o verzi 4×4 neslyšely. Tiskové oddělení automobilky je – přirozeně – chronicky nedosažitelné, ale naštěstí pro mě i pro vás má přeci jen někdo zájem Fiat Scudo Panorama 4×4 prodat: dealeři.

Díky jednomu z nich vám mohu s radostí oznámit, že pokud to chápu správně (což není jisté), stojí nejlepší dostupné Scudo Panorama s pohonem všech kol 1 059 240 Kč včetně DPH. Nebo možná méně – raději jsem prostě sečetl všechna čísla. Není to špatná cena za auto, schopné pohodlně odvézt osm lidí se zavazadly, a to klidně po rozmočené polní cestě nebo na sněhu. Jenže za dodávku to také není málo.

Pokud se vám sedmimístná částka nelíbí, půjde s ní pracovat. Možná se obejdete bez uzávěrky zadního doferenciálu, nebo bez ochranných plechů na podvozku. Všechny vaše problémy samozřejmě vyřeší, když vůbec nebudete uvažovat o čtyřkolce – připlácí se za ni dvě stě tisíc korun. Šetřit lze také v kabině – můžete místo nejvyšší výbavy Executive pořídit levnější Family s vhodně zvolenou sadou příplatkových doplňků a vzdát se dešťového senzoru a desítky dalších postradatelných zařízení. Ušetříte tak i přes sto tisíc.Výbava Family je levnější také kvůli slabšímu motoru. Dvoulitr MultiJet najdete v nabídce hned ve třech verzích, ale čtyřkolka zvládne jen dvě slabší z nich – se 120 a 136 koni, oboje ve čtyřech tisících otáčkách za minutu. Točivý moment motorů vrcholí téměř stejnou hodnotou – 300 a 320 newtonmetry, a to ve dvou tisících. Zkrátka mezi stejně velkými čtyřválci není příliš velký rozdíl a na papíře to nevypadá, že byste se slabšího dvoulitru a výbavy Family měli bát.

Verze se 136 koni jede skutečně dobře. Pohodlně dosáhne a udrží jakoukoli rozumnou rychlost, takže vůbec nepůsobí jako obyčejný dvoulitr. Čtyřkolka přitom váží přes dvě tuny. Mohu jen hádat, že slabší motor by nemusel být výrazně horší – zvlášť pokud si dokážete představit svět bez 175 kilogramů pohonu všech kol. Vždyť dodávka nemusí jezdit sto sedmdesát. Pravda, nevezl jsem sedm lidí, tuna živé váhy na palubě (nemusíte se hned urážet, počítám i kufry) by jistě pořádně přistřihla křídla i silnějšímu dvoulitru. Rozhodnutí je opět na vás, ale už možná tušíte, kam posledních několik odstavců mířím: Levnější verze se mi intuitivně jeví jako smysluplnější.

Na palubě
Scudo není jen plnohodnotným účastníkem silničního provozu, je také pohodlné a ergonomicky dobře zvládnuté. Nejenže mi nevadilo sedět vysoko – ve Fiatu jsem si dokonce vůbec poprvé v historii sedadlo nespustil co nejníž, ale naopak zvedl nahoru. Pravda, bylo to kvůli krátkému sedáku, který nejde sklopit víc dozadu – musel jsem výš, abych seděl na celé spodní straně stehen. Ke stropu jsem se stejně ani nepřiblížil, takže vzpřímený vysoký posaz mohu hodnotit nakonec jedině kladně.

Navzdory pětimetrové délce Scudo stále patří mezi menší dodávky a možná proto pozice za volantem připomíná osobní auto. Osa volantu míří téměř správným směrem a ne kamsi k horní hraně předního okna, rozmístění i chod pedálů je skoro v pořádku a řadicí páka nemá ani pětadvacet centimetrů. Z duše nákladního auta tu zůstalo jen tolik, aby měli velcí kluci radost. A ruční brzda na podlaze vlevo od sedadla řidiče, ale to opravdu není problém. Cesta za volantem Scuda Panorama je příjemným zážitkem po všech stránkách. Jen pozor na rozměry – zvenku zůstalo z náklaďáku víc než uvnitř, neštřete na parkovacích senzorech.

Ergonomii mnoho vytknout nelze, kvalitě už ano. Scudo není tolik Ital jako Francouz. Řadicí páku, přístroje, přepínače a vlastně vše, nač se podíváte, poznají majitelé osobních vozů skupiny PSA. Ta prodává vlastní verze modelu jako Peugeot Expert a Citroën Jumpy. Jenže Francie neproslula kvalitními interiéry stejně jako jimi neprosluli Italové. Kabina daleko zaostává za nejnovějšími standardy, vypadá spíš jako z minulé generace fiatů (peugeotů, citroënů). A pak je tu ještě loketní opěrka. Pořád jsem nepochopil, jak to, že se za ten týden společného cestování neulomila. Musí být přidělaná šroubem z toho nejhoršího bakelitu. V dodávce se s trochou účelové omšelosti počítá, ale Mercedes i Volkswagen vám za milion nabídnou lepší zboží. Ford nejspíš také, přestože i Transit vyznává účelovost.

Ale nenechte se zmást, nesnažím se tu popsat žádnou katastrofu. Většinu přepínačů najdete i dnes v osobních autech PSA, kde nevypadají nijak zvlášť špatně. Fiat Scudo Panorama nemá vážnějších chyb. Jediná skutečná potíž je s řazením. Ve srovnání s tím, co pamatuji z minulého Citroënu C5 (nejhorší řazení v historii naší i okolních planet), je přímo skvělé, v Peugeotu 207 by se ztratilo, ale na poměry Fiatu postrádá trochu přesnosti.Takže?
Lehká absence převratných myšlenek v textu má několik důvodů. Předně mě mentálně vyčerpalo hledání cen Fiatu Scudo 4×4 – fakt, že jsou téměř nezjistitelné, z nich naštěstí dělá velmi cennou informaci. Musím se však bez vytáček přiznat, že vám ke Scudu mnoho dalšího nepovím. Nejsem expert na dodávky, nikdo v redakci není. Fiat nabízí velkorysý prostor a mohu vám odpřísáhnout, že do kufru se i za třetí řadu sedadel vejde spousta věcí. Jenže co na to konkurence netuším. Čísla nejsou vše.

Stejně tak nemohu objektivně zhodnotit jízdní komfort auta. Prázdné jezdí pohodlně, nevydává rány a dokonce ani moc nevrže a nevibruje. Není poddajné jako Škoda Yeti, ale rozhodně bych mu dal přednost před Fabií Sport. Ovšemže ne při cestě na Col de Turini. Ale ani v zatáčkách si Scudo nevede úplně špatně – na jakýkoli cit zapomeňte, ale není divoce nedotáčivé ani nepříjemně kousavé. Co víc byste od rodinného autobusu chtěli?Dokonce i se 175 kilogramy hřídelů, spojek a diferenciálů navíc je auto vážně rychlé. Vždyť má skoro stejný výkon jako Transit Sportvan, a ten se nestydí nosit rychlé pruhy. Fiat udává u verze bez pohonu všech kol zrychlení na stovku za 11,7 sekundy, což je na dodávku pořádný fofr. Čtyřkolka není ani o deset procent těžší, takže by neměla být výrazně pmalejší. Oficiální nejvyšší rychlost 170 kilometrů v hodině pak tachometr hravě překoná.Verdikt
Osm set kilogramů cestujících jsem bohužel nesehnal, takže vážně nevím, jak si s nimi auto poradí. Ale určitě by se vešli, stejně jako všechny jejich věci. Scudo je prošpikované držáky na pití, na doklady, na děti, na všechno. A k tomu má ve verzi s prodlouženým rozvorem pořádně velký kufr. Výbava Executive zahrnuje vše myslitelné i nemyslitelné: třízónovou klimatizaci s výdechy nad všemi sedadly, tempomat, přídavné topení (aby vám neumrzli nejmladší ve třetí řadě), pakel Look i paket Integrale (neptejte se, nemám tušení).

Pokud si potrpíte na výbavu, máte rozpočet lehce přes milion, v domě čtyři děti, dvojčata na cestě a chatu na horách, dává Fiat Scudo Panorama 4×4 dokonalý smysl. Jeho největším argumentem je cena – stojí méně než Volkswagen Caravelle i Mercedes-Benz Viano. Zda stojí o dost méně, to je přesně otázka, na kterou si musíte odpovědět při testovací jízdě. Podle mě ne. Scudo není špatné, ale je to Peugeot-Fiat každým coulem. Němci jsou lepší.

Scudo bude dávat smysl v nižších výbavách – zákazníkům, kteří počítají každou korunu a neshání to nejluxusnější zboží na trhu. U Fiatu dostanou schopný a prostorný stroj s enormní užitnou hodnotou. Fiat Scudo Panorama neodepisujte, zůstane příjemný i s horší výbavou. Zbývá rozhodnout, jestli chcete auto od výrobce, který neudrží přehled o tom, co prodává. Co když pak vaše Scudo třeba ztratí v servisu?

Martin Plaštiak

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC, 4 ventily na válec
Plněnípřeplňování turbodmychadlem, vstřikování common-rail
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1997
Kompresní poměr17,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)85 x 88
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100/136 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 ve 2000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)66
0-100 km/h (s)12,5 s (odhad, bez 4x4: 11,7 s)
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Spotřeba paliva (l/100 km)8,0 l/100 km (odhad, bez 4x4: 7,6 l/100 km)
Objem nádrže (l)80
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5135
Šířka (mm)1895
Výška (mm)1980
Rozvor náprav (mm)3122
Provozní hmotnost (kg)2108
Celková hmotnost (kg)2946
Zavazadlový prostor (l)1230-6000 l (podle konfigurace)
Ceny
Základní cena modelu878 640 Kč (dlouhý rozvor, Family, 120 k)
Základní cena test. verze1 059 240 Kč (dlouhý rozvor, Executive, 136 k)
22.9.2011 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist