Fiat Punto Sporting

Vypadá k světu a v téhle barvě na něj všichni letí. Má své mouchy, ale zároveň vás toho hodně naučí. Nejdůležitější ale je, že vám dokáže vykouzlit úsměv na tváři.

I u tak malého auta jako je Punto si můžete vybrat z několika různých motorů, od úvodní dvanáctistovky až po vrcholnou osmnáctistovku nebo turbodiesel 1,9 l. Sporting obsazuje se svým objemem 1,4 l mezi benzínovými motory střední příčku. Jeho objem se vám může v porovnání s nabroušeností jeho exteriéru jevit jako nepoměr, ale jako všechny další motory od Fiatu má i tenhle pár překvapení v rukávu, díky kterým vás dokáže přesvědčit na svou stranu.

Se dvěma vačkami v hlavě a tradičním pocitem uvolněnosti se motor nechá výborně vytáčet a v otáčkách pod červeným polem se mu vyloženě líbí. V tomto případě jde však o nepřesné tvrzení, protože na otáčkoměru začíná kritická zóna v sedmi tisících, zatímco ve skutečnosti zasahuje omezovač v šesti a půl tisících otáček. Ničemu to ale nevadí a když si posunete své očekávání o příslušnou výseč níž, živost motoru a jeho chuť se vytáčet vás pokaždé pobaví, stejně jako překvapivá sílá, se kterou byste mu hádali alespoň o sto kubíků větší objem. To je však dané i příjemně nízkou hmotnosti kolem devíti set kilogramů. Zvuk motoru na volnoběh vám sice opět připomene, že na tom zdání mechanické uvolněnosti asi něco bude, ale jakmile šlápnete na plyn, opět chytne ty správné grády a označení Sporting mu začne zase slušet. 

Fiat Punto fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Fiat Punto fotogalerie

Zvenčí vypadá výborně, zvlášť v téhle svítivě žluté barvě. Protažené spoilery a prahy dávají základním tvarům Punta správnou dávku nadšení a s čirými kryty světlometů a ostře tvarovanými zadními světly je na něj ze všech stran pěkný pohled. Patnáctipalcová litá kola zapadají svým rozměrem dobře do celku a pneumatiky 185/55 dělají vše proto, aby byl kompromis mezi přilnavostí a zábavností co nejlepší.

Interiér nedokáže zopakovat originalitu zevnějšku, ale stále v něm najdete všechno, co od něho očekáváte. V základní výbavě má Sporting dva airbagy vpředu, ABS, stabilizaci, CD přehrávač, mlhovky, klimatizaci a elektrická okna. Pohled na přístroje může majitele hřát už proto, že svým designem mají leccos společného s Ferrari. Sedačky vypadají také velmi dobře, ale po čase byste si v nich přáli cítit větší oporu. Středový panel vás svou jednoduchostí při jízdě nijak nezatěžuje; například klimatizace se zapíná stiskem otočného ovladače větráku. V levé části najdete i tlačítko „city“ pro přepnutí posilovače řízení na vyšší účinnost ve městě nebo při parkování. Je to dobrá funkce zejména pro všechny, kterým by se základní nastavení jinak příjemného řízení zdálo moc těžké. Dokud to nevyzkoušíte, nebudou vás takové úvahy moc trápit. Pak se vám může stát, že po tom tlačítku občas zašilháte, a to jak z legrace či touze po změně, tak i z nutnosti ve stísněném parkování.

Převodovka má šest stupňů, o jeden navíc, než byste čekali, a celému autu tak dává mnohem delší krok. Na dálnici se s ním můžete bez potíží zařadit do rychlejšího pruhu, i když ve vyšší rychlosti musíte někdy podřadit na pětku nebo čtyřku, abyste se po náhlém brzdění dostali opět do tempa.

To samé platí v dobrém slova smyslu i na okreskách, na kterých se opět začne v plné kráse projevovat motor. Na každý stupeň umí vytáhnout vyšší rychlost, než kterou právě čekáte, a když jich máte k dobru rovnou šest, je pochopitelné, že svežení má opravdu jiskru.

Dobrý dojem ale trochu kazí nevyvážený nástup brzd, které na první sešlápnutí reagují nepřiměřeně silně. Silné brzdy jsou sice skvělá věc, ale v Puntu zabírají jen přiměřeně a hlavně jinak, než byste čekali.

Možná to má něco společného s tím, že Sporting má vynikající elektronickou funkci přibržďování při rozjezdu do kopce. Jakmile v kopci jednou zastavíte na nulovou rychlost a pustíte brzdový pedál, máte dvě nebo tři sekundy k dobru na zařazení a vypuštění spojky, se kterým se brzdy automaticky odjistí.

Výsledkem při rychlejší jízdě je ale to, že Punto od řidiče vyžaduje opravdu plynulé podněty, a to nejen kvůli brzdám. Převodovce je také nejlépe, pokud s ní zacházíte s citem, a vcelku malá šířka pneumatik znamená, že pohyby volantu musíte přesně dávkovat, abyste dostali z dobře reagujícího podvozku to nejlepší. Můžete to sice chápat jako chyby, ale na druhou stranu je to ta nejlepší řidičská škola, jakou si můžete přát.

Marek Nastoupil

12.7.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist