autoweb.cz > autosalon > Autosalon Ženeva > Fiat Panda Hydrogen: vodík vpřed
Fiat Panda Hydrogen: vodík vpřed
Prototyp na bázi Pandy je výsledkem vývoje firem sdružených v rámci Fiat Group a převážně italských dodavatelů komponentů. Panda nemá na rozdíl od dřívějších prototypů s palivovými články baterii pro uchování elektrické energie. Tato nová generace vodíkového pohonu sestává ze tří palivových článků firmy Nuvera, turbodmychadla pro přísun vzduchu, zvlhčovacího a chladicího systému pro správnou funkci činidel a příslušenství.
Systém palivových článků je umístěn pod podlahou. Molekuly vodíku a kyslíku spolu reagují za pomoci katalyzátoru a vytvářejí vodu a teplo. Do generátoru elektrické energie je pod tlakem 1,5 baru přiváděn vodík a kyslík obsažený ve vzduchu. Elektromotor s převodovkou je pak umístěn v motorovém prostoru. Vodík je skladován v kompozitových nádržích pod tlakem 350 barů.
Nejvyšší výkon Pandy Hydrogen je 60 kW (82 koní), což jí umožňuje dosáhnout rychlosti přes 130 km/h, zrychlit z klidu na 50 km/h za 5 sekund a rozjet se do 23-procentního stoupání. Dojezd v městském provozu přesahuje 200 km a dotankování trvá necelých 5 minut, což doba srovnatelná s auty jezdícími na metan.
Vývoj aut s vodíkovým pohonem má pokročit až k uvedení na trh během 15 až 20 let.
Jan Cacek