Elektromobil vás navždy změní. K lepšímu.

O ekologických autech a ekonomickém provozu toho bylo napsáno už hodně. Na jedné straně se mluví o budoucnosti a na té druhé slyšíte tradiční zastánce řízení: „Neberte nám pach benzínu!“. Nechme tyhle debaty stranou a pojďme se podívat, zda vás může vlastnictví elektromobilu změnit.

Například Hyundai se svou ucelenou řadou IONIQ nabízí tři varianty vozů. K dispozici je plně elektrický model, model plug-in-hybrid, který snoubí to nejlepší z obou světů, a nakonec model s čistě hybridním pohonem. Jízda s každým z nich je jiná, ale hlavně odlišná od běžného dieselu nebo benzínu.

Během jízdy hybridním autem si všimnete, že když nezrychlujete příliš agresivně, jede auto čistě na elektriku výrazně déle. Přepnete si displej palubního počítače na sledování jízdních režimů a sami se podvědomě snažíte, aby se benzínový motor zapojoval co nejméně. Vaší motivací snad ani nemusí být nižší spotřeba benzínu. Najednou se z toho stává soutěž mezi vámi a vaším autem, na jejímž konci je ekologický provoz. A když před obchodním domem parkujete v naprosté tichosti jen na elektromotor, jste větší podívanou než bručící osmiválec prémiového SUV. Akorát pozor na chodce, oni vás neslyší!

Jízda v elektromobilu je pak zcela samostatnou kapitolou. Hyundai IONIQ nabízí možnost ovlivňovat míru rekuperace energie při zpomalování a to ve 4 stupních od nula do tří. V praxi to vypadá tak, že při sundání nohy z plynového pedálu auto „brzdí motorem“ podle navolené intenzity. Samozřejmě čím větší intenzita rekuperace, tím více zpětně dobíjíte akumulátory a prodlužujete tak dojezd automobilu. Je to, jako byste při brzdění motorem dolévali palivo do nádrže. Režimy lze volit pohodlně pádly pod volantem a měnit je kdykoliv v průběhu jízdy a samotného brzdění. Když nastavíte nejvyšší stupeň 3, rozsvěcí se již brzdová světla, protože zpomalení je natolik intenzivní, že pro ostatní účastníky silničního provozu to vypadá, jako když sešlápnete brzdový pedál. A vaše soutěž se sebou samým a vaším autem jede opět na plno.

Na centrálním displeji se zobrazuje údaj o dojezdu vozu a stavu akumulátorů. Když se například vyvarujete prudkého zrychlení, nebrzdíte pedálem a měníte intenzitu rekuperace energie dle situace, tak přejedete celou Prahu bez doteku brzdového pedálu a místo ujetých 30 km snížíte dojezd auta z původních 270 km na 250 km. Znamená to, že jste 10 km ujeli vlastně bez spotřeby energie, a to jen vlastní snahou ovládat auto ekologicky. Prostě sen.

A v zimně si najednou uvědomíte, že vše, co v autech běžně používáme, vyžaduje energii. U benzínového auta vám to vůbec nedochází, ale u elektromobilu jsou souvislosti okamžitě vidět. Zapnete vyhřívání sedadel a okamžitě snižujete dojezd auta o 3–5 km? Svůj chytrý telefon položíte na dobíjecí plochu a ejhle, 2 km z celkového dojezdu jdou dolů. I rádio na vyšší hlasitost ovlivňuje spotřebu energie, tedy dojezd vašeho auta. Samozřejmě to neznamená, že si vypnete vyhřívání i rádio, chceme tím poukázat na to, že vše souvisí se vším. Tak jako v životě. Inu, také jsme se smáli rodičům, když nás nutili všude poctivě zhasínat. Dnes už víme, že to mysleli dobře.

Doba se mění a k upoutání pozornosti už není nutné vlastnit osmiválec o objemu 5 litrů. Naopak. Pokud váš jezdecký styl právě s osmiválcem připomíná závodního jezdce a v kartě řidiče zbývají poslední dva body, zkuste jízdu s elektromobilem. Dokáže vás změnit a přitom zůstanete středem pozornosti. Jen ta pozornost bude čistě pozitivní a možná od trochu jiného typu lidí.

A jen pro zajímavost, u elektromobilu je na akumulátory poskytována osmiletá záruka, je možné je dobíjet jak z rychlonabíjecích stanic, tak i ze standardní sítě a dojezd je až 280 km. Navíc hybridní verze vyhrála prestižní RedDotAward 2016 v kategorii automobilového designu.

30.10.2017 12:01

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist