Ojeté auto se zárukou původu vůbec nezaručuje, že nebylo bourané! Na co ještě se při koupi ojetiny soustředit?

Byznys s ojetými vozy je obrovský, spletitý a často zrádný. V pozici nejslabšího je tady kupující - a je přitom jedno, jestli kupuje z bazaru nebo od soukromého prodejce. Vždycky je tím, kdo o vozu ví zdaleka nejméně. To však neznamená, že byste nákup ojetiny měli předem vzdávat. Nová auta jsou zbytečně drahá. A ojeté auto se dá koupit bezpečně, pokud se nenecháte uchlácholit „garancí původu“ nebo „nestočeným tachometrem“.
acton-crawford-hwsp5ydaovk-unsplash-1100x618.jpg Zdroj: Unsplash

Původ auta a stav tachometru nejsou zdaleka jedinými riziky ojetých vozů

Rozhodovat se o tom, zda koupit nebo koupit konkrétní ojeté auto, se musíme na základě všech dostupných informací. Toho jsou si autobazary vědomy – a tak nás prioritně informují o těch problémech vozů, které jsou v médiích probírány jako nejpalčivější: původ auta (že nepochází z trestné činnosti nebo že není v exekuci) a tachometr (že nejsou stočené kilometry).

Jenže jako kupující nesmíte zapomínat, že se zdaleka nejedná o jediná kriteria, podle nichž byste se při koupi auta z druhé ruky měli rozhodovat. Zjistit si musíte i mnoho dalších podrobností, ke kterým se v článku postupně dostaneme. Jestliže je k mání elektronická servisní knížka, tím lépe pro vás. Rozdíl mezi pravidelně servisovaným autem a zanedbaným vozem (oba v bazaru za stejnou cenu) může být v budoucnu i v řádu desítek tisíc – za nezbytný servis.

Rozdíly budou i v povinném ručení

Při rozhodování dbejte i na fakt, že cena povinného ručení se bude u různých aut lišit. Odvíjí se od objemu motoru. Čím silnější auto, tím dražší sazby – ověřit si je můžete ve srovnávači PovinnéRučení.biz. O cenách „povinka“ se vždy informujte předem, ať vás pak nepřekvapí třeba pojistka u vysněného SUV! Očekávat lze několikaletý provoz. Předem si spočítejte, kolik navíc budete muset u povinného ručení zaplatit za silnější auto.

Nevztahuje se na auto ekologická daň?

Velmi staré vozy s vyššími emisemi se dnes sice ještě mohou prodávat, ale při jejich přepisu je nutné uhradit ekologickou daň. Její výše se odvíjí od kategorie, do níž byl vůz při kontrole emise spalin zařazen. Čím vyšší číslo kategorie, tím horší výsledek kontroly. A tím vyšší bude i ekologická daň. Konkrétní částky najdete například na stránkách ČSOB Pojišťovny.

Kupujete od prvního majitele?

Dost důležitý je při nákupu ojetého auta i počet jeho předchozích majitelů. Proč? Dlouhodobé zkušenosti ze servisů totiž ukazují, že čím více majitelů, tím více se to může podepsat na technickém stavu auta. O skutečném počtu majitelů vozu prodejci rádi mlží tím, že si vyžádají duplikát technického průkazu (neboť ten první prostě „ztratili“).

Bylo auto havarované, má nějaké poškození?

Zjistit, zda auto prošlo havárií, která na něm zanechala následky, je někdy snadné. Ale někdy nesmírně komplikované. Zatímco u aut, která jsou celou dobu jen u českých majitelů, se dá historie dohledat poměrně snadno, u vozů z ciziny už je to komplikovanější.

I proto se mnoho bazarů zaměřuje právě na dovozová bouraná auta, která nechají opravit, v českých registrech ji nechají vystavit osvědčení o tom, že tachometr je v pořádku – a s autem jdou na trh jako s nebouraným.

To nejenže zvyšuje prodejní cenu auta, ale i pravděpodobnost brzké potřeby oprav za nemalé peníze. Jak toto dilema vyřešit? Využít se dají služby nadnárodních databází, které jsou propojeny s mnoha registry vozidel a pojišťoven nejen po celé Evropě, ale i v jiných zemích světa.

Zakládá předchozí využívání vozu na nadměrné opotřebení?

Prodejce by vám měl prozradit, jestli auto nebylo v minulosti používáno jako taxi, jako vůz autoškoly nebo třeba auto hromadné dopravy, služební vůz pro skupinu řidičů apod. Takové využívání může totiž znamenat, že je auto mnohem více opotřebované, než kdyby bylo ve službách pouze pro jednu rodinu, jednoho podnikatele.

Předkládá prodejce původní TP a servisní knížku?

Původní technický průkaz znamená, že prodejce vozu nemá potřebu cokoliv kamuflovat. Ale jakmile se nabízející strana „vytasí“ s duplikátem, okamžitě byste měli zpozornět. Ano, může se stát, že byt vyhoří nebo se doklady ztratí při stěhování. Ale častěji se duplikáty nechávají vystavit cíleně.

Servisní knížka se u novějších aut už tak snadno „ošidit“ nedá. Je totiž elektronická a výrobce ji vede ve své centralizované evidenci. Nákup auta z druhé ruky, které už elektronickou servisní knížku má, je vždycky méně rizikový.

Byly prováděny pravidelné údržby?

Prevence je nutná. O tom sami víme docela dost, minimálně ve vztahu k našemu zdraví. Prevenci potřebuje i auto, aby se včas zabránilo vážnějšímu poškození způsobenému právě zanedbáním prvotní, i když původně drobné příčiny.

Jestliže je v servisní knížce zaznamenána pravidelná návštěva servisu a provedení všech výrobcem doporučených výměn a zásahů, můžete být ohledně stavu vozu rozhodně o dost klidnější. I když i tady pozor – zde je vše o spolehlivosti autorizovaných servisů. Když auto vezmete ještě před nákupem do svého servisu, kde víte, že bude objektivní, chybu určitě neuděláte!

 

 

23.11.2022 9:56| autor: Komerční prezentace

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist