Dlouhodobý test Mazda 6: Na polygonu

Na tachometru už je natočeno pár tisíc kilometrů, takže se do toho můžeme konečně pořádně opřít a začít měřit. Vzali jsme Mazdu na náš testovací polygon.

V minulém testu jsem si postěžoval, že Mazda nemá USB, ba ani bluetooth. Nebýt diskutujících, asi bych nikdy nepřišel na to, že Mazda Bluetooth má a že podporuje profil pro bezdrátové přehrávání hudby. Takže jsem všechno vyzkoušel, přidání telefonu do systému bylo bez velkého displeje trochu složitější, ale s manuálem v ruce zcela bez problémů.O to je teď můj test těžší, protože Mazdě 6 není moc co vytýkat. Na tachometru svítí něco málo přes šest tisíc a interiér je zatím zcela bez známek používání. Jak můžete vidět na fotkách, nikde nic není ošoupané, otlačené nebo jinak nehezky opotřebované.

To zvenku už nějaké šrámy má, Praha je taková malá Itálie, na ostatní auta se tu berou ohledy jen minimálně. Nedokážu spočítat, kolikrát už mi do nějakého auta nacouval bezohledný člověk s koulí, kterou bere jako parkovací senzory.


Mazda si z velkoměsta odnáší první šrámy.

A u Mazdy to není jiné. Přední značka už má k nové daleko, vpředu nám někdo (nejspíš nákupním vozíkem) vytvořil plastický airbrush přes světlo až na kapotu. Nejnovější šrám je na zadním nárazníku a na dveřích se klíčem podepsal nějaký závistivec.S Mazdou trávíme čas převážně na českých silnicích, takže podvozek dostane opravdu co proto. Všem dírám se vyhnout nejde, a většinou pak chytíte jinou, mnohem větší. Přesto je interiér prostý drncání a jiných nepříjemných pazvuků, kterým se projevují některé novinářské vozy s podobným nájezdem.

Mazdu už nijak nešetříme, co do dynamiky a jízdy, a tak přišel čas na naše tradiční měření na mosteckém polygonu. Zapojit přístroje, GPS, tak jako vždy…



Dlouhodobě jezdíme za 6,1 litrů nafty na sto. Nejčastěji poskakujeme ve městě nebo zdoláváme kilometry na dálnici.

Takže jsme vyrazili do Mostu, a přišlo na srovnání se vším, co se kdy na polygonu projelo. Jako první přišlo na řadu zrychlení, ve kterém naše šestka předčila údaje udávané výrobcem o tři desetiny sekundy.

Dobře zajetý motor v kombinaci s hrubším povrchem mosteckého polygonu a kvalitními zimními pneumatikami dokázaly protnout stovku za 8,87 sekund. To je v porovnání s tabulkovou hodnotou udávanou výrobce 9,2 sekundy také lepší výsledek pro naše konkrétní auto.

Mazda 6 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda 6 fotogalerie

Při brzdění se gumy sice zakously do asfaltu s plnou vervou, ale auto se zastavilo až za 46,23 metru. Když to porovnáme s konkurencí, kterou jsme na polygonu také měli, třeba s Fordem Mondeo, tak ten zastavil na 37,96 metrech. Samozřejmě musíme dodat, že s Fordem jsem testovali za absolutního sucha, a navíc na letních gumách, takže spíše než o tom, že by Mazda nezvládala, vypovídá měření o skutečnosti, jak se změní jízda na rozdílném typu obutí. A navíc Mazda 6 měla na polygonu nevýhodu vlhkého asfaltu… Na suchu jezdil i Volkswagen Passat, ale ten už byl na zimních gumách, a ten zastavil ze stokilometrové rychlosti do klidové pozice na 44,72 metrech.
Z 50 na 80 km/h na trojku se naše Mazda 6 dostala za 3,32 sekundy a z 60 na 100 km/h na čtyřku za 6,48 sekundy.

Takže čas na kolo? Naměřili jsme 36,24 sekundy s vypnutou stabilizací a 36,93 sekundy se zapnutou. Znovu připomínám vlhké podmínky, nicméně i tak měla Mazda 6 dostatek trakce. Pokud srovnáme zajetý čas celkově s našimi dosud testovanými a měřenými auty – třeba ve článku o Renaultu Megane RS – tak se „šestka“ zapisuje kamsi do skupiny Citroen DS4, Citroen DS5, Opel Insignia, resp. se svým časem zapadá přesně mezi Citroen C5 2.2 HDI Combi s časem 36,23 a Opel Insignia 2.0 CDTI 4×4 s výsledkem 36,25 sekundy. Znovu připomínám, že asfalt na polygonu připomínal parket po vesnické taneční zábavě a do suchého měl daleko.

Výsledky naměřené na testovací ráze doplním o ryze subjektivní dojmy. Mazda 6 „si sedla,“ tedy její motor, a sedli jsme si i vzájemně. Líbí se mi, jak v zatáčkách utahuje stopu kolem vrcholu, jak motor táhne, navzdory naftě k v nádrži, relativně vysoko do otáček, jak se auto, i přes svůj praktický účel, chová řidičky a nevtíravým způsobem zábavně.

Ondřej Lilling

Rychlé srovnání s konkurencí
Ačkoli jsme neměli auta vedle sebe a nemohl jsem přesedat z jednoho do druhého, mám dojem, že Mazda 6 svým projevem při ostré dynamické jízdě více připomíná skutečné sportovní auto než ostatní. Ani Mondeo mi nepřijde tak pohotové a čiperné, Volkswagen Passat nebo Škoda Superb už vůbec ne.
Řízení Mazdy je příjemné a především poslouchá okamžitě na povely řidiče, které neprochází skrze nějaký filtr, z nichž si auto vezme jen to, co se mu zdá korektní a správné. Mazda se tak například nechá ráda vyprovokovat rozhozením k přetáčivosti, ještě ochotněji než Mondeo. Musí se s autem jet ale opravdu rychle a na hraně, aby byl ten rozdíl znát. Jediné, co se mi moc nelíbí, je odezva brzdového pedálu testovaného auta, působí nečitelně. Všechno ale vynahrazuje přímo pohádkově vyvážené a skutečně komunikativní řízení.

Dalibor Žák

2.12.2012 1:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist