Co dělat při nehodě?

Koho to ještě nepotkalo, mluví o štěstí, kdo už to zažil, ví, že není lehké zachovat chladnou hlavu. Mluvíme o dopravní nehodě. I když si tuto situaci v současnosti třeba nepřipouštíte, je dobré vědět, jak se při ní chovat a jak postupovat.

Ať dojde k jakékoliv nehodě, je třeba reagovat pokud možno s rozumem – nejdůležitější je lidský život a zdraví, vše ostatní je podřadné. Proto se ze všeho nejdříve ujistěte, zda nedošlo ke zranění některé z osob. Je jedno, zda ve vašem voze nebo jiném automobilu, který je účastníkem nehody. Je potřeba rychle pomoci a zároveň okamžitě zavolat záchrannou službu (linka 155 nebo 112).

Výše uvedené platí samozřejmě i o našem vlastním zdraví. To znamená, že v případě hromadné havárie, nehody na dálnici či v nepřehledném úseku se pokud možno okamžitě přesuneme tam, kde se nám nic nemůže stát. Nezasáhne nás požár z hořícího vozu, neublíží nám případný další přijíždějící vůz.Život a zdraví
Pravidlo život a zdraví na prvním místě, nám určuje i další kroky. Tím prvním je obléknout si výstražnou vestu. V některých zemích (například Rakousko) je povinnost mít ji uloženu na dosah, tedy uvnitř vozu. Pokud si pro ni při kontrole policií půjdete do zavazadlového prostoru, dostanete pokutu. Má to svojí logiku, mít vestu při ruce. Myslíte tím na své zdraví.

Na zdraví těch druhých pak myslíte zase tím, že za svůj vůz dáte výstražný trojúhelník. Pamatujme ale na dostatečnou vzdálenost. Ve městě může být jen desítky metrů, ovšem třeba na dálnici je brzdná dráha vozidel 50 i více metrů. Když bude trojúhelník příliš blízko, dokonce i když řidič ihned zareaguje, dlouhá brzdná dráha z rychlosti nad 100 km/h může znamenat střet s vaším vozem. Takže chraňte i zdraví druhých.

I když čas příjezdu policie na místo nehody zdánlivě nehraje roli, v případě vážných nehod ji vždy volejte okamžitě. Může být blíž než lékař a policie už bývá vybavena například oživovacími prostředky.Kdy volat policii?
I to má svá pravidla a měli byste tak jednoznačně učinit v následujících situacích: v případě smrti, zranění, poškození majetku nad 100 tisíc na jednotlivé vozidlo, při blokování dopravy, nebo když druhý účastník nehody odmítne poskytnout informace pro sepsání záznamu o nehodě. Nezbytný formulář (Evropský záznam o nehodě) rovněž máte mít ve svém vozidle. Je to možná drobnost, ale určitě na to nezapomeňte. Formulář pak v případě nehody musíte společně s dalšími účastníky vyplnit.

Rutina začíná
Čím podrobnější je popis nehody, včetně náčrtku, fotografií, výpovědi svědků, obou či více účastníků, tím lépe. Snadnější pak bude mít práci kromě jiného i pojišťovna, která má pojistné vyplatit. Samozřejmě, že výpovědi mohou být i rozporuplné, hlavně ale musejí existovat a být zapsány i doloženy podpisem a osobními údaji zúčastněných. Pokud vás viník přesvědčuje, že havarované vozy překážejí, neberte to v potaz. Nejdříve vyfotografujte nebo zakreslete jak na papír, tak na vozovku, kde vozy stojí. Až poté začněte řešit ostatní.

Jakmile máte sepsání všech údajů za sebou a váš vůz je i přes nehodu pojízdný, můžete odjet. Pokud ne, nahlédněte do své servisní knížky, kde většinou najdete odtahovou službu vašeho servisu nebo vaší pojišťovny.

„Do opravy poškozeného vozu, ať už svépomocí nebo za pomoci servisu se nepouštějte dříve, než pojistnou událost vyřídí pojišťovna. Samozřejmě pojišťovna, která bude hradit škodu, tedy ústav viníka. Vše urychlíte jedině tím, že co nejrychleji předáte záznam o nehodě právě pojišťovně viníka. Při pochybnostech a problémech kontaktujte svoji pojišťovnu,“ říká Pavel Hašek, manažer likvidace pojistných událostí DIRECT Pojišťovny.Partnerem rubriky je pojišťovna Direct

24.6.2010 5:02

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist