Citroën C3 (2009 – 2016): Co se leskne, to se počítá

Druhá generace „cé-trojky“ sází na nadčasové tvary karoserie, většinou v metalických či perleťových odstínech a pohlednou palubní desku, jíž dominuje rozsáhlá část vyvedená v klavírním laku. Vůz tak působí na svou třídu poměrně honosně, což na trhu ojetin vnímáte dvojnásob.
dscn0295.jpgCelá galerie 6 Zdroj: archiv redakce

Francouzská automobilka Citroën uvedla na trh druhou generaci modelu C3 v roce 2009. Po úspěšné první řadě se tak objevil nástupce základními tvary navazující na původní model, ale přesto designově usedlejší. Tento fakt ale výrobce bohatě dohnal paletou laků, zejména metalických a s perleťovým efektem.

V roce 2014 se na čínském trhu objevil model C3-XR. Malé SUV postavené na základě Peugeotu 2008 ale nemá s modelovou řadou C3 prakticky nic společného, navíc se do Evropy vůbec nedostalo. Stejně tak v Evropě prodávaný vůz C3 Picasso je samostatným modelem. Odvozeným modelem je však luxusně pojatý DS3. Klasická „cé-trojka“ prošla v roce 2013 faceliftem a ve výrobním programu automobilky vydržela až do roku 2016, kdy ji nahradil stejnojmenný vůz třetí generace.

V dané třídě dostatečně prostornému interiéru vévodí palubní deska, jejíž středový panel a širokou podélnou lištu tvoří díl v klavírním laku – může být i odlišné barvy. To interiér doslova povyšuje na jinou úroveň a dělá jej útulnějším. Jednoznačný klad pak představuje zavazadelník o objemu 300 litrů.

O komfort posádky se starají pohodlná sedadla spolu s měkce nastaveným podvozkem. Citroën C3 rozhodně neuspokojí závodivé řidiče, ale motoristy vyznávající poklidnější až běžný jízdní styl určitě oslovit může. Nakonec právě se zaměřením na tyto řidiče byla sestavena paleta pohonných jednotek pro „cé-trojku“ druhé generace. Ne všechny ale nutně musely být nabízeny na českém trhu, mezi ojetinami se ale běžně lze s takovými motory setkat zásluhou individuálních dovozů.

Základní jedenáctistovka o výkonu 44 kW byla na vybraných trzích k dispozici i v přestavbě na LPG, dostatek sil má ale až tříválec 1.2 VTi/60 kW či 1.2 THP/81 kW nebo čtrnáctistovka o výkonu 54 kW, lépe však 1.4 VTi s výkonem 70 či 72 kW. Také tyto dvě motorizace se na vybrané trhy dostaly ve verzi na LPG. Vrchol nabídky benzinových variant představuje agregát 1.6 VTi pracující s výkonem 88 kW.

Paleta naftových motorizací začíná turbodieselem 1.4 HDi. Ten má sice výkon jen 50 kW, ale platí za velice úsporný a spolehlivý, pokud je mu dopřáván správný pravidelný servis a dobré zacházení. U motorů k nimž se takto majitel vozu nechoval, se ale můžete setkat s úniky oleje i vadnými vstřikovači a hrozí také problém s turbem.

Pak už následuje několik verzí turbodieselu 1.6 HDi, který se obecně zrovna dobré pověsti netěší. Nic na tom nemění ani fakt, že v C3 druhé generace byl již použit s několika úpravami oproti původnímu provedení. Turbodiesel 1.6 HDi se zde nabízí o výkonech 55, 66, 68, 73, 82 a 84 kW. Snad až na nejslabší provedení působí dostatečně čile, navíc je vždy velice úsporný.

„Turbodiesely 1.6 HDi se někdy potýkají se závadami turba, vstřikovačů a EGR ventilu,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Naftové šestnáctistovky mohou potrápit problémy s podtlakovým okruhem, který ovládá práci ERG, Turba a škrticí klapky. Výjimkou nejsou ani úniky oleje, potíže se vstřikovači nebo prodřené hadice od turba, což vede k poklesu výkonu pohonné jednotky. „Důležité je v případě, že se mění turbo, vyčistit i přívod oleje k němu včetně sítka. Jinak nové turbodmychadlo po čase zase odejde,“ varuje zástupce AAA AUTO.

Navíc silnější naftové šestnáctistovky jsou spojeny s dvouhmotovým setrvačníkem, který se může hlásit o výměnu typickým klapotem zespodu pohonné jednotky při volnoběhu. Klapání zcela utichne nebo změní zvuk při sešlápnutí spojkového pedálu. „Benzinové motorizace 1.4 VTi a 1.6 VTi zase někdy potrápí vadné zapalovací cívky,“ líčí Topol možné potíže zážehových pohonných jednotek. „Motoru 1.6 VTi se navíc nevyhýbají ani potíže s rozvody,“ dodává zástupce AAA AUTO.

Krátkou životnost mají brzdové třecí segmenty, tedy jak brzdové destičky, tak kotouče – mnohdy jsou na výměnu už po ujetí 40 000 km! Automobilce je dodává Bosch, na trhu s díly z druhovýroby ale můžete zvolit brzdové komponenty jiné značky a tím životnost třecích segmentů ovlivnit. Zejména pokud vsadíte na osvědčené výrobce, zabývající se brzdami.

„Zcela vyloučit nelze průnik vlhkosti do koncových světel, objevuje se praskání žárovek v potkávacích světlometech a známé jsou vůle v táhlech předního příčného stabilizátoru,“ říká Jindřich Topol z AAA AUTO. Prověrku si zaslouží také posilovač řízení – při rychlém otáčení volantu od dorazu k dorazu nesmí vynechávat. Stejně tak prověřte veškerou elektrickou výbavu a klimatizaci, která u některých ojetých „cé-trojek“ nefunguje.

30.5.2019 9:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist