Citroen C3 CNG

LPG asi znáte, ale tenhle Citroen spaluje zemní plyn. Funguje to?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Nejdříve bychom si měli udělat jasno v pojmech. Zkratkou CNG se označuje stlačený zemní plyn (v angličtině compressed natural gas). I když o autech spalujících CNG můžete klidně prohlásit, že „jezdí na plyn“, nehledejte žádnou souvislost s LPG neboli propan-butanem. Není plyn jako plyn.

Co je zemní plyn?
Na rozdíl třeba od biolihu, který je poslední dobou v módě, je zemní plyn zdroj neobnovitelný – v zemi je ho konečné množství, stejně jako ropy. A ke všemu je, opět stejně jako ropa, palivem fosilním. Často se dokonce těží na stejných nalezištích jako ropa, protože je jejím přírodním souputníkem.

Tak proč ty zelené samolepky, ptáte se? Podle serveru zemniplyn.cz „vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla na kapalná paliva. A to nejen oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, uhličitého, pevných částic, ale také i karcinogenních látek – polyaromatických uhlovodíků, aldehydů, aromátů včetně benzenu.“

Citroën C3 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Citroen C3 fotogalerie

Podle stejného zdroje se při spalování CNG uvolňuje o 25 % méně CO2 než při používání benzínu. Navíc vůbec nevzniká oxid siřičitý.

Z těchto a dalších důvodů se CNG už několik let relativně běžně používá pro pohon autobusů, a to i v mnoha městech České republiky. V poslední době se však CNG prosazuje také mezi osobními auty, i když spíš jako kuriozita. Auta na zemní plyn nabízí Opel, Fiat nebo Volkswagen. (Ano, i Citroen – mysleli jsme, že ten jmenovat nemusíme, když je o něm tenhle článek.) V ulicích je ale často nepotkáte. Proč? Doufali jsme, že Citroen C3 CNG nám dá odpověď.

Za volantem
Jako řidič o přítomnosti CNG prakticky nevíte – pokud se tedy nedíváte na otřesné samolepky, kterými bylo testovací auto ozdobeno. Jen na středové konzole přibyl velký kruhový ukazatel množství plynu a tlačítko pro ruční přepínání mezi oběma druhy paliv. (Tím druhým je samozřejmě běžný bezolovnatý benzín).

Plyn je skladován v samostatné nádrži, umístěné pod podlahou zavazadelníku. Z jeho objemu ukrojí více než polovinu: z původních 305 litrů zbylo jen 146. Před vstupem do vstřikovacího systému musí CNG projít regulátorem, ve kterém se sníží tlak. (V nádrži je plyn uchováván pod tlakem 200 barů). Samotný motor potřebuje k bezproblémovému spalování CNG kované písty, tvrzená ventilová sedla a speciální katalyzátor. To všechno stojí peníze, ale k těm se dostaneme později.

Nebudeme opakovat, co si můžete přečíst v tabulce s technickými údaji: při provozu na CNG musíte počítat s nižším výkonem a točivým momentem, než když jedete na benzín. Udávané rozdíly ve zrychlení a nejvyšší rychlosti jsou dostatečně výmluvné.

V praxi není ztráta výkonu tak cítit, pokud zrovna nepředjíždíte v dálničním stoupání. Horší je, že motor neuvěřitelně zleniví, odezva na plyn se počítá div ne v hodinách. Zjistili jsme, že s CNG se příjemně jezdí v hustém městském a příměstském provozu, ale na členitých silnicích za městem jsme často přepínali na benzín – hlavně když jsme chtěli předjíždět.

Jízda na CNG má naštěstí také světlé stránky: motor je i v nejvyšších otáčkách nezvykle tichý, mnohem víc než při spalování benzínu. A ručička palivoměru (není to plynoměr?) se přesouvala zleva doprava jen velmi lenivě.

Hmmm. Takže tu máme tiché, ekologicky čisté a bezpečné (dvojnásobná zápalná teplota oproti benzínu) alternativní palivo. Kde je háček?

Vynecháme-li úbytek zavazadlového prostoru, jsou dva. Zatímco ten první, nedostatečná hustota plnicích stanic na území České republiky, je dočasný a aspoň teoreticky do budoucna řešitelný, zbývá ještě jeden problém:

Peníze
Ne snad, že by CNG vyšel draho. Provozní náklady jsou ve srovnání s běžným benzínem sotva poloviční. Jenže abyste ušetřili na provozu, musíte napřed hodně investovat do auta: zatímco běžný Citroen 1.4i Furio vyjde na 394 900 Kč, Citroen C3 CNG stojí 479 900 Kč. Probíhající slevy nemusíme brát v úvahu, jelikož ty jsou pro všechna provedení shodné. Rozdíl 85 000 Kč znamená, že verze CNG se začne vyplácet nejdříve po nějakých 80 000 km – spíše však později. (Kvůli řídké síti plnicích stanic se čas od času nevyhnete tankování benzínu.)

Mluvme tedy o osmdesáti tisících kilometrech, po jejichž ujetí jsou si majitel benzínové a „plynové“ C3 rovni. Většina malých aut v ČR takovou porci kilometrů najede za pět let. A řekněte: zaplatili byste za malé auto o čtvrtinu víc s výhledem, že vložené peníze se začnou vracet po pěti letech? To nedává smysl.

CNG má svoje opodstatnění, ale pro jiné automobilové kategorie: dodávky, taxíky… Zkrátka auta, která jsou neustále v permanenci, ale přitom se málokdy vzdálí od plnicí stanice, na které narazíte nejspíš v Praze a krajských městech. V podobných případech mluví kalkulačka jasně v jeho prospěch. Třeba Citroen Nemo CNG, to by byla jiná káva.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyCitroen C3 CNG
0-100 km/h (s)14,5 (benzín); 16,0 (CNG)
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivostlačený zemní plyn (CNG), benzín
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1360
Vrtání x zdvih (mm)75 x 77
Převodovkapětistupňová ručně řazená
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)54 kW/75 k (benzín), 49 kW/68 k (CNG) v 5400 ot.
Točivý moment (Nm)118 (benzín), 108 Nm (CNG) v 3300 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)69
Nejvyšší rychlost (km/h)163 (benzín); 153 (CNG)
Spotřeba paliva (l/100 km)8,9/5,3/6,5 l/100 km (benzín); 8,7/5,3/6,6 (CNG)
Objem nádrže (l)47 l; 11,2 m3 CNG
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3850
Šířka (mm)1667 (bez zrcátek)
Výška (mm)1519
Rozvor náprav (mm)2460
Provozní hmotnost (kg)1083
Celková hmotnost (kg)1510
Zavazadlový prostor (l)146
Ceny
Základní cena modelu479 900 Kč
Cena testovaného vozu416 900 Kč (slevová akce)
29.2.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist