Citroen C3 1.6 HDI

Velké skleněné okno není jediná dobrá a zajímavá věc na tomhle novém Citroenu.
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 5

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6.8

Na úvod

Nový Citroen C3 dorazil se spoustou novinek a zajímavostí. Pro většinu zákazníků (a hlavně zákaznic) bude jasným argumentem design a určitě se většina z nás shodne na tom, že tohle auto se povedlo. Působí vyváženě, vesele, neagresivně… Prostě kolem sebe nešíří auru sportovnosti za každou cenu, a tak nikoho neuvede do rozpaků, zda se jedná jen o módní doplněk, nebo i třeba náhodou o okruhový brus.

Tenhle přístup Citroenu se mi líbí a na nový model C3 jsem byl moc zvědavý. Citroen totiž také od začátku sliboval průlom v kvalitě jízdy i v kvalitě zpracování. K testu nám dorazila nejvybavenější verze Exklusive s motorem 1.6 HDI o výkonu 90 koní a manuální pětistupňovou převodovkou, tak se na ní pojďme podívat podrobně.

Technika

Možná si řeknete, že Citroen jen vyměnil svršky a nechal to celé jezdit na starém základu. Automobilka si ale dala záležet a prakticky každý komponent podrobila přezkoumání, zda je hoden služby v novém autě. Motory byly modernizovány, aby odevzdávaly adekvátní výkony, ale zároveň spotřebovávaly méně paliva a vypouštěly méně emisí.

Citroën C3 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Citroen C3 fotogalerie

Na podvozku najdete vpředu nápravu se vzpěrami MacPherson, vzadu pak jednoduchou nápravu s vlečenými rameny. Ale v téhle kategorii se ani nic jiného čekat nedá, protože jednoduchost, nízké náklady a především maximální možné využití prostoru je klíčové.

Dieselový motor 1.6 HDI je nám moc dobře znám z jiných modelů značky a jeho odvozeninu najdete i pod kapotou Mini Cooperu D. Má vstřikování common-rail a na přední kola malého auta posílá 90 koní výkonu v 4000 ot./min a 215 Nm v 1750 ot./min.

Na silnici

Jak asi tušíte, Citroen C3 není zrovna auto na vymetání apexů. Jeho přirozeným prostředím je město a přilehlé okolí, kde bude malý motor odvádět solidní práci a zároveň nebudou cestujícím vadit sedačky s mizerným bočním vedením a příliš krátkým sedákem. Záda z nich totiž začnou bolet až tak po hodině a půl jízdy a to už budete většinou z auta venku.

Cétrojka má také trochu přeposilované a příliš „elektrické“ řízení, takže nebudete mít absolutně žádnou představu o tom, co se s předními koly děje. Jenže ví vůbec 99 % budoucích zákazníků, co to znamená „zpětná vazba“? A potřebují to vědět? Čas na kolo 41,02 s, který jsme naměřili, jim asi také nic neřekne.

Překvapil mě motor 1.6 HDI, který byl nejen na poměry této kategorie velmi dobře utlumený od hluku a vibrací, ale rovněž měl plynulý nástup síly a dokonce i dobře zněl. Výkonu ale na rozdávání moc nemá a dostat ho z 0 na 100 km/h vám bude trvat docela dlouho – my naměřili 12,49 sekundy, což je od udávaných 11 sekund hodně daleko. Jinak je ale tohle bez nadsázky jeden z nejlepších maloobjemových dieselů na trhu.

Jen kdyby nebyl spojen s naprosto katastrofální převodovkou! Odstupňování je ještě celkem dobré, ale převodovce chybí mechanická přesnost a často se vám stane, že se prostě netrefíte. Ano, opět mluvím o tom klacku zapíchnutém v kýblu šutrů…

Zklamalo mě i nastavení podvozku. Podle měkkosti pružin a tlumičů předpokládáte, že bude Citroen C3 vyhlazovat nerovnosti s přehledem a na rovné silnici se mu to i celkem daří, jenže v zatáčce se auto příliš nakloní a sebemenší díra okamžitě přirazí tlumiče k dorazům. Auto pak má tendenci hlavně od zadní nápravy nepříjemně odskakovat. Ani účinek brzd není kdovíjaký, na zkušebním polygonu v Mostě jsme ze 100 km/h naměřili brzdnou dráhu dlouhou 45,26 m.

Prostor a výbava

Citroen C3 sází na atraktivní prvky příplatkové výbavy a umožňuje zákazníkům i jistý stupeň individualizace. Panoramatické střešní okno je hezký detail, ale horší už je to s kvalitou ručně posuvné clony, která se klepe a nepůsobí bytelně. Vestavěný osvěžovač vzduchu je také hezká fíčura, ale kdyby raději konstruktéři nabídli posádce aspoň dva věšáky na kabát, které najdete dnes už i v těch nejlevnějších autech…

V testovaném autě bylo jinak krom těch věšáčků všechno včetně automatické klimatizace, palubního počítače s navigací, tempomatu, elektrických oken i zrcátek a slušného audio systému s CD a přípojkou pro externí zdroj hudby a dat.

Základní cena za motor 1.6 HDI ve výbavě Exclusive je 404 900 korun a ještě se vyšplhá na 439 800 korun, když přihodíte navigaci, barvu a pár drobností. No, na malý Citroen je to hodně odvážná cenovka, ale nesmíme zapomínat, že prodejci francouzské značky jsou velmi často ochotní o konečné částce jednat.

Verdikt

Citroen C3 1.6 HDI nesáhne ani příliš hluboko do vaší peněženky. Během testování jsme se spotřebou vešli do šesti litrů nafty na 100 km a není problém s ním jet i za 4 litry, když se snažíte.

Jak tedy nový Citroen C3 celkově zhodnotit? Je to hezké auto s dobrou výbavou a výborným motorem. Kvalita materiálů a hlavně interiéru šla hodně nahoru, ale pořád narazíte na mnoho levných detailů – ale i celkem zásadních věcí (od převodovky po drnčivý zvuk při zavření dveří). Když mu však dokážete všechno tohle odpustit, zjistíte, že má jinak Citroen C3 velmi málo skutečně špatných a otravných vlastností.

Rád bych mu dal čtyři hvězdičky jen díky motoru a designu, jenže hrozná převodovka, slabé brzdy, nedotažený podvozek a nepozornost k detailům (ano, ty věšáčky na kabát) ho zbytečně sráží v každodenní použitelnosti. Pokud vám jde ale jen o to, jak auto vypadá, moc toho nenajezdíte a nová cétrojka se vám libí, klidně si ji kupte.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)11,0 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1590
Vrtání x zdvih (mm)75,0 x 88,3
Převodovkapětistupňová katastrofální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)66 kW / 90 koní při 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)215 Nm při 1750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)83,3 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)180 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)5,3 / 3,7 / 4,3 l/100 km
Objem nádrže (l)48 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3941
Šířka (mm)1728
Výška (mm)1424
Rozvor náprav (mm)2466
Provozní hmotnost (kg)1080
Celková hmotnost (kg)1607
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)570
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1150
Zavazadlový prostor (l)300 l
Ceny
Základní cena modelu404 800 Kč
26.4.2010 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist