Čištění DPF filtru: Tyto způsoby se dnes používají nejčastěji

Máte doma v garáži zaparkované auto jezdící na naftu? Pak jistě víte, že jeho součástí je takzvaný DPF filtr, který se také mnohdy označuje jako filtr pevných částic.
titulka-5-1100x618.jpg Zdroj: Istvan Csak, Shutterstock

Musí ho dnes mít v podstatě každé nové auto. Děje se tak už od roku 2010, kdy byla zavedena norma, kvůli níž dieselová auta tento filtr musí mít. Úloha této součásti vozu je vcelku jednoznačná. Filtr zachycuje pevné části, jež vznikají při spalování nafty. Jedná se o karcinogenní látky, které by se jinak dostaly do ovzduší. Postupem času budou vytlačeny i vozy vyrobené před rokem 2010. Ty DPF filtr nemají. Proč je filtr pevných částic tak diskutovanou záležitostí?

Nic levného

DPF filtr patří u motoristů mezi neustále probíraná témata. A není se čemu divit, protože se jedná o velmi drahou záležitost. Pořízení nového vyjde klidně i na několik desítek tisíc korun. Sehnat se dá samozřejmě i levněji podobně jako jiné autodíly třeba na www.Autodoc.cz, nicméně stále levnější je jeho renovace. V podstatě u každého dieselu musíte počítat s tím, že stávající filtr pevných částic nevydrží věčně. Nejčastěji se jedná o hranici 100 000 najetých kilometrů. Všechno se ovšem odvíjí od stylu jízdy, charakteru ujetých kilometrů a dalších aspektů. Filtr pevných částic se samozřejmě nejvíce zanáší při ježdění velmi krátkých vzdáleností. Nemá v podstatě šanci regenerovat. To se děje až při dosažení rychlosti okolo 100km/h, a to při dlouhodobější jízdě. K regeneraci dochází tedy fakticky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Ušetřit lze díky čištění DPF filtru, jež může probíhat různými způsoby. Jakými? Na to se zaměříme v následujících řádcích.

Domácí čištění se příliš nedoporučuje

Najít u nás domácího kutila rozhodně není nijak složité. Ba naopak! Většina Čechů se snaží spoustě věcí přijít na kloub a patří mezi ně i oprava DPF filtru. Amatérsky se řeší různými způsoby. Nejčastěji následujícími třemi. Jen předem upozorňujeme, že se v podstatě jedná o ruskou ruletu. Výsledek není jistý nikdy. Tradičně se do DPF filtru vstřikuje chemie. Ta je schopna dokonale rozleptat veškeré nečistoty. S nimi ale nejčastěji rozleptá ještě další části filtru pevných částic, jenž následně už nedokáže plnit svou funkci. Mnohdy dojde i k poškození turba, takže je DPF filtr nakonec k ničemu. Mnozí se často snaží o ruční tlakové vyfoukání. Výsledek sice není zaručený, nicméně dostaví se a filtr nejspíše bude možné opětovně použít. Při vyfoukání se ale uvolní spousty karcinogenních látek, jež při vyfoukávání nejspíše vdechnete. Jinak se také spousta dobrodruhů pouští do tlakového výplachu DPF filtru. V tomto případě se neohlídá dostatečné vysušení zařízení, jež po opětovné montáži do vozu praská.

Profi čištění v servisu s autodiagnostikou

Standardně jde většina motoristů s potížemi spojenými s DPF filtrem do servisu. Tady většinou situaci řeší tak, že provedou takzvanou vynucenou regeneraci DPF filtru. Autodiagnostikou vyvolá servisní technik menu vypálení filtru. Dojde tak k maximálnímu zvýšení teploty a nečistoty se dokonale vypalují. Stejně ale nedojde ke kompletní eliminaci veškerých nečistot. Zůstane popílek, jenž je nehořlavý a nelze se ho fakticky nijak zbavit. Jinak není také vyvolání módu vypalování DPF filtru stoprocentní, protože při potížích se svíčkami či vstřiky se v podstatě vůbec nespustí.

Čištění demontovaného DPF filtru

Největší pravděpodobnost spolehlivého vyčištění existuje samozřejmě při jeho kompletní demontáži. V podstatě se setkáváme se čtyřmi druhy čištění. Liší se samozřejmě nejen metodikou, ale i účinností.

Chemie v rukou profesionálů

Kompletně celé těleso DPF filtru se při této metodě ponoří do vany naplněné speciálními chemikáliemi. Ty působí několik hodin a po následném vytažení filtru pevných částic dochází k jeho vyfukování. Častokrát dochází ale k poleptání stěn filtru pevných částic, v důsledku čehož pak následně zařízení neplní stoprocentně svoji funkci.

Mechanické čištění DPF filtru

Je bohužel metodou, která také není optimální. Mechanici v servisu celý filtr pevných částic vyjmou a následně rozřežou prostřednictvím úhlové brusky. Poté veškeré nečistoty vyfoukají pryč prostřednictvím horkého nebo studeného vzduchu. Ještě před čištěním se filtr zváží a po čištění bude jasné, o kolik byly sníženy nečistoty v jeho interiéru. Mechanické čištění tohoto charakteru je ovšem maximálně nešetrné a v podstatě nikdy se nepodaří filtr dokonale svařit takovým způsobem, že bude opět stoprocentně funkční. Problém bude zřejmě spočívat v nedostatečném těsnění u stěn.

Ultrazvukové čištění

Použití ultrazvuku je dnes už jakousi standardní záležitostí. Ve spoustě oborů jde o velmi přínosnou metodu. Čištění DPF filtru tímto způsobem ovšem efektivní v žádném případě není. Ultrazvuk likviduje samotné jádro filtr pevných částic.

Specifické čištění strojem

Poslední varianta čištění filtru pevných částic prostřednictvím speciálního stroje je nejefektivnější. Filtr je nejprve napojen na zařízení, které je kalibrováno tak, že odborníci přesně ví, jaké množství vzduchu do filtru půjde. Tlak je tedy jednoznačně na počátku jasně dán. Filtr je profouknutý a poté propláchnutý specifickou emulzí pod oním řídící jednotkou stanoveným tlakem. Tímto způsobem budou odstraněny všechny nečistoty, jež se v interiéru filtru nacházejí. Velkou devízou tohoto čištění je fakt, že se do filtru nijak invazivně nezasahuje. Nakonec je zařízení ještě překontrolováno prostřednictvím endoskopické kamery. Mnohé společnosti takovéto čištění dokážou řešit do pouhých 24 hodin. Cenově se můžete dostat na solidní hladinu. Ostatně optimální je si cenu filtru porovnat.

14.8.2019 12:01| autor: Autoweb.cz | zdroj: Futurino

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist