Chrysler Neon (1993 – 2000)

Malý vůz amerického výrobce se řadí k opravdu levným ojetinám. U celkově podprůměrného modelu to není nic překvapivého.

RADOSTI
Nízké ceny ojetin, často dobrá výbava, výkonné motory.

STAROSTI
Podprůměrné jízdní vlastnosti, pouze třístupňová automatická převodovka, slabé dílenské zpracování, vyšší spotřeba, nižší spolehlivost, omezená nabídka dílů z druhovýroby.

Automobil Chrysler Neon je takovou výjimkou potvrzující pravidlo, o velkých amerických korábech. Neon nijak velký není, což by jej mohlo přiblížit evropským motoristům. Jenže to by musel disponovat odpovídající technikou.

Pravda, nenasytný šestiválec v nabídce pohonných jednotek nenajdete, jenže motory jsou jen část toho, co poměrně náročný evropský řidič očekává. Třístupňový automat v době, kdy byl čtyřstupňový standardem, dost odrazoval. A to se bavíme o období výroby první generace Neonu. Dnes taková převodovka vypadá jako špatný vtip.Co tedy může ojetý vůz nabídnout? Čím zaujme? V první řadě nízkou cenou, mnohdy i v kombinaci se solidní výbavou. Mohlo by se zdát, že s manuální převodovkou nebude vůz špatný. Manuál je rozhodně lepší volbou než automat, avšak Neon má řadu dalších negativ.


Zavazadelník o objemu 364 litrů není zlý, všimněte si ale absence vnitřní výplně víka a jednoduchých pantů, jež při zavření trochu omezují využitelnost nákladového prostoru. Palubní desku tvoří lacině působící plast, což je škoda, protože po stránce designu nevypadá špatně ani dnes.

Interiér nabídne dostatečný prostor pro posádku, najdete zde také pohodlná sedadla. Cestující potěší dobré tlumení nerovností, řidič ale z jízdních vlastností nadšený nebude. Celkově se dají označit za podprůměrné.Na pocitu z jízdy se zásadním způsobem podepisuje převodovka. Automatická je totiž jen třístupňová, což se negativně odráží na hlučnosti i spotřebě. Mimochodem ta není nejnižší ani u vozidel s manuálem.


Do Neonu se montovaly výhradně zážehové řadové čtyřválce. Všechny nabízené motory potěší výkonem a snahou plnit řidičova přání. To platí i pro verze se samočinnou převodovkou, i když zde není ochota pohonné jednotky až taková jako u aut s manuálem.

„Zájemce o vůz by neměl podcenit délku testovací jízdy. Objevují se totiž případy prasklého těsnění pod hlavou. Pokud začne voda v expanzní nádobce bublat, je zle,“ varuje Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.Neorientujte se přitom jen podle ukazatele teploty na přístrojovém štítu, někdy nefunguje. Zvuk vroucí vody spolehlivě uslyšíte. Setkat se lze i s netěsností chladicího systému.

„Známé jsou též různé klapavé zvuky v interiéru, stejně jako potíže s rezonujícím výfukem. Pozor také na vadný katalyzátor,“ pokračuje zástupce Auto Diskont.

Nezřídka se můžete setkat s ojetinou, kterou trápí únik motorového či převodového oleje, vyskytuje se také koroze karoserie. Méně časté jsou potíže s elektrickou výbavou.


Ve zpětném zrcátku
1993 – představení vozu Chrysler Neon s pohonem předních kol, se čtyř a pětidveřovou karoserií, pohonné jednotky 2.0 16V/98 a 107 kW, v USA a Kanadě se prodává také jako Dodge a Plymouth.
1996 – nově motory 2.0 16V/109 kW a 2.0 16V/118 kW.
1997 – uvedena motorizace 1.8 16V/85 kW.
1999 – od této doby v nabídce jediný motor a to 2.0 16V/118 kW.
2000 – ukončení výroby a nahrazení stejnojmenným nástupcem.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Chrysler Neon bariérový test Euro NCAP nikdy neabsolvoval.

Milan Jirouš

18.3.2012 2:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist