Chevrolet Spark (výroba 2005 – 2009)

Nejmenší z chevroletů byl kdysi ikonou svého segmentu, dnes je však jednou z nejlevnějších ojetin. Zaujmout může jen skutečně nenáročné motoristy.
chevspark_per.jpgCelá galerie 7 Zdroj: MilanJ

RADOSTI
Jednoduchá technika nenáročná na údržbu, nízké ceny ojetin, nízká spotřeba, dobrý výhled z vozu, nevzbuzuje závist a nepoutá pozornost.

STAROSTI
Většinou velmi chudá výbava, velice malý zavazadelník, mizerně odhlučněný interiér, levné plasty v interiéru, nepřesné řazení.

Chevrolet Spark vyjel v roce 2005 jako nástupce modelu Matiz, od něhož se až tolik neliší. Spark byl ve své době velice populárním vozem, což bylo dáno nízkou pořizovací cenou. Následně se automobil dobře prosazoval i na trhu ojetých vozů. Dnes jde už o jednu z opravdu levných ojetin, po níž sáhnou jen nenároční motoristé. Zájem o Chevrolet Spark mají především ženy.

Interiér vozu sice pojme pětici cestujících, tři lidé se ale na zadním sedadle budou hodně tísnit. Pokud však ve vozidle pojedou čtyři pasažéři, nabídka místa nebude s přihlédnutím ke třídě automobilu vůbec špatná. Úzká karoserie není v tomto případě až tak limitující. Zavazadlový prostor o objemu pouhých 170 litrů ale zrovna nenadchne.

Pochvalně nelze hovořit ani o sedadlech. Ta nepatří k nejpohodlnějším, což poznáte především při delších jízdách. Dalším minusem je laciný tvrdý plast s bídnou povrchovou úpravou, který tvoří palubní desku a výplně dveří. Navíc přístrojová kaplička je umístěna uprostřed, tedy mimo ideální zorné pole řidiče (důvodem je úspora výrobních nákladů při produkci vozů pro trhy, kde se jezdí po opačné straně silnice).

Za jízdy vůz působí poněkud chatrně, dalo by se říci papírově. Pocit bezpečí rozhodně nenavozuje a s tím jdou ruku v ruce výsledky bariérové zkoušky nezávislé společnosti Euro NCAP. Spark totiž dostal pouze dvě a půl hvězdičky z pěti možných za bezpečnost posádky při nárazu. Celkový dojem z vozu nevylepšuje ani nepřesné řazení či mizerné odhlučnění prostoru pro posádku. Odpružení automobilu není špatné, o nějakém dobrém držení jízdní stopy v zatáčkách si ale nechte zdát.

K pohonu může Chevrolet Spark používat jeden ze dvou benzinových motorů. Základem se stal tříválec o objemu 0,8 litru a výkonu 37 nebo 38 kW. Tento motor je znatelně rozšířenější, což je dáno nižší cenou nového vozu ve své době, ve srovnání s automobilem vybaveným silnějším litrovým motorem. Litrový čtyřválec o výkonu 44, 46, 48 nebo 49 kW je však odolnější, navíc si s vozem lépe poradí při větším zatížení nebo třeba ve stoupáních, kde se výkonový handicap osmistovky už projevuje.

K častým problémům vozu patří zvlněné brzdové kotouče či vůle na přední nápravě. Ty se vyskytují také na zadním zavěšení kol. „Známé jsou poruchy zapalování nebo centrálního zamykání,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Závady se nevyhýbají ani elektrickému ovládání oken.

„Pokud náhodou narazíte na jeden z nemnoha vozů vybavených klimatizací, rozhodně prověřte její funkčnost. Nezřídka totiž nepracuje,“ varuje zástupce AAA AUTO. Pozor si dejte také na korozi, která se může objevit na karoserii, mnohdy se s ní setkáte na výfuku a podvozku automobilu.

Ve zpětném zrcátku
2005 – uvedení na trh pod jmény Spark a Matiz druhé generace (dle trhu), se zážehovým tříválcem 0.8/37 a 38 kW a zážehovým čtyřválcem 1.0/46, 48 a 49 kW, motor 1.0 o výkonu 46 kW také v provedení na LPG.
2009 – nejprve uvedení litrového motoru s výkonem sníženým na 44 kW, koncem roku ukončení výroby vozu a následující rok nahrazení zcela novým modelem Spark.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP absolvoval Chevrolet Spark při svém uvedení na trh v roce 2005. Za bezpečnost posádky při nárazu dostal tři hvězdičky z pěti možných, ale jedna mu byla dodatečně škrtnuta (výsledek tedy 2 a půl hvězdičky). Bezpečnost dětí v autosedačkách byla hodnocena třemi hvězdičkami z pěti možných a ohleduplnost při střetu s chodcem dvojicí hvězd ze čtyř maximálně udělovaných.

12.2.2018 11:55| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist