Čeští zákazníci tlačí na prodejce ojetin. Ti menší krachují, ostatní musí mohutně investovat a nabízet nadstandardní služby a levné financování

bazar-1100x618.jpg

foto: newspress.co.uk

Podle Asociace prodejců požitých automobilů – autobazarů (APPAA) zkrachovalo za prvních šest měsíců letošního roku 59 autobazarů. Důvodem nebyla pouze omezená nabídka automobilů, ale také neschopnost majitelů přizpůsobit se novým požadavkům klientů, kteří, stejně jako například u prodejců potravin, raději chodí do supermarketů než k malým prodejcům, tedy migrují k velkým autobazarům.

APPAA udělala v červenci průzkum mezi 150 prodejci a vypracovala seznam služeb, které zákazníci u prodejců poptávají nejčastěji a které jim nejčastěji chybí. A jaké jsou tedy největší změny na trhu ojetin:
Doba, kdy se ojeté auto platilo celé v hotovosti je už dávno pryč
Ještě před 15 lety bylo naprosto běžné platit cenu za ojetinu v autobazaru celou v hotovosti, v dalších letech přicházely autobazary s nabídkou leasingů nebo spotřebitelských úvěrů. Jenže doba jde stále kupředu a český zákazník došel ke stejnému závěru jako ten západoevropský. Totiž že za auto, tedy za spotřební věc, nemá ekonomický smysl platit vysoké částky a už vůbec ne předem. Stejně jako klient v západní Evropě nebo USA chce platit pouze měsíční splátky a žádnou akontaci. Prostě chce auto jen užívat a peníze investovat třeba do dovolené nebo do vzdělání svých dětí. Snem každého zákazníka tak je přijít si pro auto bez koruny v kapse a pouze jej splácet v nízkých splátkách.

Drtivá většina autobazarů však na takové požadavky zákazníků není připravena a neumí na ně reagovat. To je podle Petra Přikryla z APPAA jeden z hlavních důvodů, proč autobazary krachují. „Jestli autobazary nezachytí tento zákaznický trend, dříve nebo později skončí,“ tvrdí Přikryl a pokračuje: „Zákazníci pak možná dojdou k závěru, že si místo ojetého vozu koupí nový, protože dealeři nových vozů takové možnosti financování nabízí“. S takovou situací však největší autobazary počítají a umějí na ni reagovat: „Má-li zákazník možnost levného financování, zvolí raději ojetý, ale třeba větší nebo lépe vybavený vůz,“ vysvětluje Pavel Foltýn z Auto ESA. Jeho slova potvrzují statistiky prodejů vozidel v ČR, podle kterých se každoročně prodá přibližně 200 tisíc nových vozů, ale zároveň 600 tisíc těch ojetých. Společnost proto připravila speciální produkt s názvem AUTO BEZ KORUNY, který čerpá výhody operativního leasingu a spotřebitelského úvěru.

Vozy bez jasné servisní historie budou bez šance
Vozy bez jasného původu a servisní historie budou v blízké budoucnosti téměř neprodejné. Na českém trhu je stále více ojetých vozů, ke kterým dává prodejce garance kvality, kontroly počtu ujetých kilometrů i třeba počtu majitelů. Malí prodejci však neumí nebo nechtějí takové vozy shánět a raději dováží ze zahraničí vyřazené vozy, kterým třeba přetočí tachometr nebo u kterých zamaskují technické nedostatky. Takové vozy pak sice prodávají cenově výhodněji, nicméně bez jakékoliv záruky.

Podle Přikryla není žádný důvod, aby se trh s použitými vozy vyvíjel v České republice jinak než v západní Evropě nebo USA. „Český zákazník je stejně náročný jako ten zahraniční, jen si to dlouhou dobu nemohl dovolit,“ říká Přikryl a uzavírá: „O to víc teď bude požadovat nejen kvalitní vozy, ale především kvalitní služby a atraktivní financování.“ Podle Přikryla ještě do konce letošního roku skončí další padesátka těch nejmenších autobazarů. U těch největších se dá naopak ještě do konce roku očekávat, že přijdou nejen se zkvalitněním služeb, ale i s atraktivními nabídkami financování, virtuálními prohlídkami vozů, krátkodobými zápůjčkami nebo dokonce sdílením určitého segmentu vozidel. Takže se máme určitě na co těšit.

23.8.2018 1:50 | zdroj: Auto ESA

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist