autoweb.cz > elektromobil > Budou se emise CO2 měřit jinak?
Budou se emise CO2 měřit jinak?
Vzestup alternativních materiálů a postupů při výrobě aut musí logicky lézt na nervy výrobcům ocelí. Ocelářský gigant WorldAutoSteel, který sdružuje 17 největších výrobců ocelových dílů pro osobní auta, představil svou vizi nového zjišťování celkových emisí automobilů. Nelíbí se mu totiž pouhé hodnocení toho, co vylézá z výfuku.
Podle WorldAutoSteel, kam patří například i ocelárny Tata či ocelárny značky Hyundai, by se měl nově zohledňovat kompletní dopad automobilu na životní prostředí od jeho vývoje, výroby a provozu až po konečnou likvidaci a sešrotování. To by samozřejmě značně znevýhodnilo výrobce používající alternativní materiály jako jsou plasty a kompozity.
Automobily postavené především z plastů a kompozitů jsou prý na výrobu energeticky mnohem náročnější než konvenční vozy z ocelové konstrukce. WorldAutoSteel dokonce uvádí, že ekologická zátěž „neocelových“ aut je pětkrát až dvacetkrát (!) větší.WorldAutoSteel chce tlačit na politiky, aby změnili legislativu a nově místo emisí CO2 vypouštěných z výfuku hodnotili kompletní dopad auta na ekologii. Už v minulosti jedna studie zkoumající všechny podobné apekty zjistila, že ve výsledku je jednoduchý americký pick-up s osmiválcem, se kterým jezdíte několik let a pak ho necháte sešrotovat, menší zátěž pro přírodu než samotné vyrobení Toyoty Prius. Například následná ekologická likvidace použitých akumulátorů elektromobilů bude velmi náročná.
Dalibor Žák