BMW oslavuje dvanáctiválce

Mnichovští oslavují své dvanáctiválce. Nebude to jejich labutí píseň, když je výkonem hravě zdolá osmiválec s dvojicí turbodmychadel?

Je to právě čtvrt století, co se pod kapotu BMW dostal dvanáctiválec. Jeho příběh sahá až do roku 1972, když v Mnichově spojili dva řadové šestiválce. Problém se objevil záhy – samotný motor vážil 315 kg, což zdaleka nesplňovalo představy o ideální hmotnosti.

Nakonec se vrcholná pohonná jednotka začala vyvíjet v roce 1984 doslova na zelené louce, než aby se k zákazníkům dostal nějaký těžký paskvil. A jen o tři roky později už výrobní linku opouštělo BMW 750i. Výkon byl na dnešní dobu směšných 300 koní.DOPORUČUJEME: Test BMW 750i xDrive

O slušných pár let později, v roce 1994, motor narostl na objemu a dokázal vydolovat 326 koní z 5,4 litru objemu. Generace, kterou si nejspíš řada z vás pamatuje jako tu “Banglovu”, už disponovala motorem s přímým vstřikováním a proměnným zdvihem ventilů Valvetronic. Šlo o rovný šestilitr o výkonu 438 koní, u kterých to ale neskončilo.

Současná generace sedmé řady má pod kapotou motor dvakrát přeplňovaný, který vyústil ve výkon 540 koní a točivý moment 750 Nm. Porovnejte to s prvním dvanáctiválcem a zjistíte, že čísla se za čtvrt století skoro zdvojnásobila.

29.10.2012 6:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist