beran-stret-auta-s-cyklistou-v-aktualni-judikature-soudu.jpg

Beran: Střet auta s cyklistou v aktuální judikatuře soudů

poradna

Nedávno proběhla médii informace o případu nehody auta a cyklisty, kdy byl potrestán řidič, přestože viníkem byl cyklista. Co na to říká Judr. Beran?

Diskuze

43 komentářů

    Peterer

    Ačkoliv často těžko rozdýchávám, když mi někdo zkříží cestu, přestože já mám přednost, tak prostě všichni někdy uděláme chybu a je docela fajn, když se vzájemně víc ,,ohlídáme“ Bez toho by každý den zemřelo mnohem více lidí…

    XXX

    tu teorii o že nerozhoduje jakou jede řidič rychlostí po hlavní (tedy konkrétně že může jet třebas 150) a že vina stejně padne na toho co vyjel z vedlejší.
    Jak to vypadá možná ne vždy by to muselo platit. (tedy u soudu)

    Tomáš Beran

    Kdysi jsem psal o jednom rozsudku NS, kde to právě takto dopadlo. Motorkář jel necelých 100 km/h po hlavní a v nepřehledném místě mu nedalo přednost auto z vedlejší. Při srážce zahynula spolujezdkyně z motorky a viníkem byl řidič motorky, i když byl na hlavní. Důvodem bylo to, že mu ten z vedlejší ani dát přednost nemohl, protože prostě v té rychlosti nešlo zareagovat na rychle jedoucí motorku. Většinu rozhodnutí ale tvoří rozsudky opačné. Prostě rozhodující je to, jestli střetu zabránit šlo nebo ne. Když ano, tak to odskáče primárně ten z vedlejší (i když ne výlučně). Když by to tady nebyl cyklista, ale auto a v tom autě na hlavní byl někdo zraněn, tak si myslím, že by ten na hlavní trest nedostal.

    XXX

    Tak to je tedy potom v pořádku.

    Honza

    A proč záleží na tom jestli tam z vedlejší vjede kolo nebo auto? Vždyť povinost dát přednost řidiči na hlavní platí pro všechny bez ohledu na tom co vlastně řídí. A jaký vliv na (ne)dání přednosti má to, že řidič na hlavní se při nehodě zraní?

    PepaSFI

    dost se bojím aby se ten případ nedostal moc do vědomí cyklistů. Aby to nemělo podobný efekt jako „absolutní“ přednost chodců a jízda cyklistů protisměrem jednosměrkou. Rozkřikne se že řidič byl potrestaný za to že nezabránil nehodě když jel po hlavní a všichni ti trulanti s mozkem přiskřípnutým cyklosedlem si to automaticky vyloží tak že můžou vjet kamkoliv jakkoliv a odpovědnost bude vždycky na řidiči. Teda né že by to už dávno tak nedělali ale te to mají potvrzený soudně.

    Tomek

    Pepo, jak moc prdlej by musel být kdokoliv, kdo by na kole vjel pod kola autu ? Nechápu jak vás to mohlo napadnout … podle sebe soudím tebe ?

    iFos

    A oni to cyklisti snad nedělají zcela běžně už teď? Evidentně spoléhají na to, že řidič to ubrzdí a vyhne se stejně jako s tím nejspíš počítal (špatně) i ten cykloun v popisovaném případě. Vzhledem k tomu, co vidím každou chvíli na silnici se v tomto Pepy musím zastat.

    josef K.

    Ano. Cyklisti např.zcela běžně odbočují vlevo aniž by se přesvědčili, jestli nemají vedle sebe auto, prostě lehce ukážou rukou a pak okamžitě přejíždí přes pruh vlevo. Další cyklistická libůstka je při najíždění z vedlejší na hlavní odpbočením doprava se vůbec nepodívat na provoz na hlavní a plynule vjet na hlavní. To je skoro obvyklé.

    Jakub R

    Trochu mne překvapilo, že v textu není zmínka o tom, jak orgány státu dospěly k závěru, že řidič má spoluvinu. Je to proto, že se sám přiznal.

    http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2013081501

    Tomek

    sebevrah …

    Tomek

    někteří jsou pěkní sebevrazi, ale těch co by ignorovali základní pravidla provozu jsem moc nepotkal …

    iFos

    Tak to jste šťastný člověk

    Tomáš Beran

    Nechtěl jsem říct, že by na tom mělo záležet, ale spíš, že si myslím, že by to v takovém případě vyznělo jinak (zde ovšem opačně ve stylu „řidič smetl cyklistu a ani nepřibrzdil“).

    XXX

    Jestli to nebude spíš tím, že ukazovat změnu směru je u nás tak nějak z módy obecně. Zvlášť drahý auta dělají zřejmě bez funkčních blinkrů.
    U cyklistů nevnímám nějaké nadstandartní množství přestupků, blbci se prostě najdou všude.

    ppppp

    Pepo s přiskříplým mozkem:
    1. Soud označil za hlavního viníka cyklistu.
    2. Cyklista při nehodě zemřel.

    Sova

    Taky mám pocit, že dávat směrovky není in. Ale řekl bych, že nejspíš moc cyklistů nepotkáváte, nebo máte štěstí na pár zodpovědných výjimek. Totiž to, co já občas vídám na silnicích, to je fakt hrůza. Místo toho, aby ty jejich iniciativy pořádali akce typu „Na kole do práce“ a různé happeningy, tak by měli udělat akci „Naučme se předpisy“, určitě by to bylo všem prospěšnější.

    ppppp

    I u nás ještě existují lidé, kterým není jedno, že někoho zabili. Jsou připraveni za své jednání nést následky. Pan Labuda před soudním jednáním prohlásil: „Přijmu jakýkoliv trest.“. Aby vynesený trest odpovídal míře zavinění, musí souzený říci u soudu pravdu. V dnešní době, kdy se každý snaží hlavně ze všeho vykroutit jsou tito lidé stále vzácnější. Mají můj obdiv!

    XXX

    Ale jo občas nějakého potkám, ale to se nevylučuje s vaším tvrzením, někdy vidím že ukazujou a někdy na to doslova serou. Možná by opravdu byla praktičtější školení o bezpečnosti než hurá masové akce, z komerčních důvodů se každému vnutila představa že s přílbou jsou v bezpečí, ale mnoho z nich postrádá základní návyky a slušnost. Ovšem neřekl bych nad průměr ostatních účastníků..

    PepaSFI

    hmm a co jako? Označili cyklistu jako hlavního viníka. Není koho potrestat, maximálně můžem připustit že se potrestal sám ale to je jaksi jeho problém. Jenže za jeho hrubou chybu je potrestaný kdo? Řidič který nepředpokládal že cyklista je sebevražedný ignorant. Má záznam v trestním rejstříku, je bez řidičáku. Což může znamenat potíže v zaměstnání a zkaženej kus života.
    Pro mozky pitomců platí jednoduchý výklad- řidič zabil cyklistu a byl za to potrestán ikdyž měl přednost. Tudíž platí že vždycky je vinen řidič. Konec výkladu.
    Bohužel spousta lidí takhle uvažuje. Nedávno jsem strávil několik večerů u diskuse kde jsem se snažil cykloidioty přesvědčit že protisměrem do jednosměrky opravdu není dovoleno všude. Načež mi bylo sděleno že předpisy netřeba, stačí rozum. Argument že není moc rozumný vlítnout na kole do protisměru v jednosměrce tvořené úzkou nepřehlednou středověkou bránou kde je poměrně značný provoz (vlastní, celkem častá zkušenost), byl promptně vyvrácen-proč ne když se cyklista vejde? Nevejde, je to fakt úzký. Odpověď- no tak to by se tam asi měl omezit vjezd širších vozidel.
    Tak takhle to mám s cykloidiotama. na jednu stranu se rozčilujou že je auta neobjíždějí dost uctivě několikametrovým odstupem a na druhou stranu se pokoušejí čelně taranovat autobus a přijde jim to jako príma nápad.

    ppppp

    Proč by zrovna tenhle případ měl k něčemu cyklisty inspirovat? Ti riskují s tím, že to nějak vyjde a že si ostatní už nějak poradí. Tady to cyklistovi hrubě nevyšlo a ani ostatní si neporadili. Cyklista dopadl nejhůř, jak mohl a dopadnout o něco líp, stejně by nesl následky jako viník nehody. Nikdy snad cyklista neriskuje s tím, ať to dopadne, jak chce, hlavně, že ten řidič taky dostane flastr. Tenhle případ prostě zůstává pro cyklisty odstrašující. Navíc jim říká, že řidič by se sice mohl kolizi vyhnout, ale vůbec nemusí počítat s tím, že cyklista nebude respektovat zdravý tozum ani zákony a bude mu věnovat pozornost až bude pozdě. Podle mne tedy vůči cyklistům je tato nehoda 100% odtrašující a v tomto ohledu dobře, že se mu dostalo velké publicity.

    Tomek

    řekl bych že většina cyklistů jsou zároveň i motoristé. Já se jako cyklista cítím velmi křehkým a preferuji klidnější uličky atd. , než abych se pouštěl do hustého provozu… většinou se najde nějaká možnost, někteří cyklisté se ale ohání svými právy … že mohou nýt klidně na 4-proudovce… nu je to jejich riziko a určitá bezohlednost.

    Kuban

    Takže kdyby řidič vypověděl, že cyklistu vnímal, ale nestihl včas zareagovat, že v tom momentě kdy se rozjel zazmatkoval, by mu to u soudu tolik nepřitížilo ???? To opravdu stačí tak málo?

    já jsem totiž na znalecké posudky dosti háklivý, neb je téměř vždy dokážu argumentačně napadnout, neb jsou mnohdy řešeny více primitivním postupem a né zdravým rozumem. Co když bych řekl že před osudným momentem mě z levé strany rozpýlila zvěř na poli, pták co mi málem narazil do čelního skla a podobně???

    co když se toto opravdu stane a soud se mi vysměje do ksichtu?

    pokud je soud férový a tyto argumenty které zmíním a znalec mi je nemůže vyvrátit protože pro to nemá důkazy, nebere se na můj argument zřetel? nebo jak??

    chápu že soudnictví je dost o zdravém rozumu soudu, ale takovýto trest z takové situace je dost podivný…. Je ale jasné, že když vidím, že se obžalovaný chová agresivně a je arogantní, asi jeho výroky budou značně zavádějící, ale stejně….. nemám ze soudů moc dobrý pocit…

    Kuban

    kteří cyklisti nejezdí vedle sebe ve dvou před horizontem nebo na něm??? že???

    situaci co zná každý a smrdí krchovem už z podstaty věci!!!

    lidi sou magoři! jde to vidět jak jezdí autem, přičemž půlka cyklistů nemá ani papíry a z pohledu auta to neznají a tím tuplem budou jezdit jako magoři.

    Kuban

    tak to já bych netvrdil…. důvod proč v hustém provozu víceproudé silnice ve městě nenajdeš cyklisty je právě kvůli BEZOHLEDNOSTI řidičů aut….

    jedu na kole 30, auta za mnou 35, dám ruku doleva že chci přejet o levého pruhu k odbočení, no co se nestane, kterén přidá plyn a začne mě předjíždět, ne li jinej zas začne troubit apd!!!

    předjíždět odbočujícího cyklistu = stejný přestupek jako předjíždět odbočující auto!

    PS: všeobecná tolerance na silnicích je dost malá…. čest vyjímkám.

    ppppp

    Představte si tedy sebe u soudu v roli toho řidiče. Jen vy víte, jak se to stalo. V soudní síni sedí vaši nejbližší příbuzní a přátelé a rovněž tak příbuzní mrtvého cyklisty, žena, děti, rodiče. Můžete vypovídat pravdivě dle svého nejlepšího svědomí a přijmout od soudu spravedlivý trest. Nebo si můžete vymýšlet pohádky a uhrát to nějak na nižší, možná směšně nízký trest. Je na vás, jakou cestu si zvolíte.

    Kuban

    ano samozřejmě… Ale co ta druhá varianta, CO když se mi opravdu stane to, že mě něco zleva rozptýlí a na sekundu dvě si ještě stojícího cyklisty všímat nebudu… byť situace co se stává méně častěji jako to že přijdou zase Vánoce, ale v té situaci mě to asi bude trápit a vinnen se zřejmě cítit opravdu nebudu, ikdyž ten pocit že sem někoho zabil bude nepříjemný.

    Kuban

    a to podotýkám že sem jezdíval na kole i se zpětným zrcátkem…. óoo jak netolerantní sem byl že sem se odvážil jezdívat v provozu na kole 🙂 tady proste neni neco v poradku 🙂

    Kuban

    inspirovat je k tomu ze predpisy pro ne neplati…. To samo osobne zavani pruserem… musim mmu v tom dat alespon castecne zapravdu.. lidi tak dokazi uvazovat a uvazuji

    Thomas

    na silnici toho najezdím relativně hodně, jak v autě, tak na kole… Zase bych to neviděl, tak jednoznačně. Jistě,cyklisté dělaj blbosti na silnici za krerý by si zasloužili nafackovat. Ale z vlastních zkušeností vím, že řidiči se chovaj daleko víc prasácky. Kolikrát mi vletělo auto z vedlejší silnice před kolo a pak se divěj. Takhle mě už jednou auto srazilo a řidič se ani neobtěžoval vylézt z auta a raději ujel! Dále mě jednou srazilo auto na kruháči… Taky by jsi řidiči mohli uvědomit, že na kole lze jet i kolem 50 km/h na rovině a z kopce to jde vytáhnout i na 80 km/h… A jako největší nešvar u řidičů vidím, předjíždění cyklistů… Co je na tom tak težkýho, objet cyklistu?! Hlavně u kamionů a autobusů to je problém, to roztancuje kolo…
    Cyklisti taky dokážou zavařit, odbočování doleva, automaticky vjížděj na hlavní. Nechápu, proč cyklisti jezděj 2 vedle sebe atd. Jinak nejhorší na kole jsou vesničtí, kteří jedu nakoupit, na tohle jsou experti babči a dědové na Kolínsku. Občas, když vidím oblečení cyklistů, tak mi zůstává rozum stát – černé oblečení, bez reflexních prvků, takhle oblečení cyklisté jsou mnohdy vidět až na poslední chvíli.

    ppppp

    Vy soudu řeknete pravdu. Jestli jste nebo nejste vinen, rozhodne soud.

    ppppp

    Tenhle soud snad konstatoval, že pro ně předpisy neplatí? Navíc pro tento případ je úplně jedno, jestli z vedlejší vyjelo kolo, moto, auto nebo bruslař.

    Kuban

    ale jak? jak by to tento konkrétní případ ovlivňilo?

    Kuban

    jde o to, že dochází k pocitu, že je cyklista oproti řidiči nadřazen za každých okolností, že řidič vozidla je ten, kdo musí nést následky za případnou srážku a že on je ten, kdo má cyklistovi za každou cenu vždy a všude dělat prostor ať si cyklista jede jak si jede….

    nezpochybňuji ten fakt, že já v autě jsem ten kdo má větší zbraň a proto je na mě klade větší nárok zodpovědnosti a opatrnosti, ale taktéž se přikláním k faktu, že hloupý jedinec v tomto státě si to opravdu může vykládat k tomu, že já jsem cyklista a ty si dávej větší bacha nebo budeš mít problém….. ANO i NE.. priklad s přechodem je výstižný

    pořád platí to, že cyklista do provozu může i bez řidičského oprávnění, otázkou je, zda je to správně! Řidiči nemohou věčně nést zodpovědnost za ty, po kterých se toto nevyžaduje!

    Pochopím spoluvinu v případě že pro zamezení srážky neudělám vůbec nic! Ale nepochopil bych to v případě kdy sem pro to udělal alespoň něco.. Ale to uz sem psal v jinem vlaknu.

    Kuban

    ano, v případě že by byly tresty opravdu férové…. Já už sem se z justičního systému vyléčil…. Po tom co vidím, co jiným prochází za to co jsem já neřešil, se cítím systémem poškozen!!!

    Právník mi řekne, moje blbost za nedostatečnou obhajobu.

    Ty ale nedostatečnou obhajobu a dobrovolné přijetí libovoleného trestu hájíš!

    Kuban

    a v systému, kde zabiješ člověka nevinného, tím že ho srazíš v protisměru ožralý utečeš z místa činu a dostaneš podmínku na dva roky, tedy stejný trest jako tento řidič, který caviky kolem toho nedělal, zabil člověka který sám zachyboval, tedy nezemřel tím že se neměl jak bránit, je dost zákeřné a tímto zhnilým systémem PODLÉ.

    ale to jsou úskalí justice.

    ppppp

    Asi se budete muset přeptat na nějakém cykloserveru, jestli jim pod vlivem tohoto případu stouplo sebevědomí, jinak to jsou, dle mne nelogické, spekulace.
    Každý budoucí řidič by se měl v autoškole dovědět, že bude přemýšlet i za jiné, méně znalé a schopné účastníky provozu a předvídat jejich možné reakce. Je to jedna z dovedností nutných k bezpečnému řízení auta. Kdo to ignoruje, může nést i případné následky.
    Budete-li objíždět kolem stojící krávy padesátkou v metrové vzdálenosti a ona vám vleze do cesty, ponesete následky, protože jste vůl. Kdo předvídat nechce, ať neřídí. Povinné řidičáky pro cyklisty? I pro děti a staré babky? A co chodci, ti nejsou nebezpeční? Podle mne princip „neznalost zákona neomlouvá“ naprosto dostačuje.

    Ona ta justice za všechno nemůže. Právě, že je módou se ze všeho jakkoliv vykroutit. Lidé pak odcházejí s nízkými tresty a roste poptávka po zpřísnění trestů. Když se najde někdo čestný, dostane pořádný flastr, i když je to nejnižší možný.

    ppppp

    Mohlo by to mít vliv na závěry znaleckých posudků a rozhodování soudců. Jak by to ovlivnilo tento případ by vám tedy nejlépe pověděli na něm pracující znalci a právníci.

    Kuban

    podívejte, v právním systému je jasně definovaná hyearchie, kde větší vůz nese ssebou větší zodpovědnost… O schopnosti předvídat se nemá smysl, bavit, neb si nejspíš neuvědomujete, že máte denně nakročeno k odebrání papírů a to riziko tady prostě hrozí.. Váš příměr chodce k cyklistovi je naprosto zcestný, neb i chodec má svobodné právo si říct, že budu idiot a půjdu po prostředku silnice, tím že ho kdokoliv jiný zabije je silně pravděpodobné a z mého nelogického pohledu silně nefér soudit trestně řidiče a postihovat ho.

    dotyčný cyklista se zachoval jako divoká zvěř, něco jako srnka… S těma je srážek dnes a denně plno, tolik vražd a tolik odebraných papírů…. A představa, že mi takhle někdo vběhne odnikud do silnice, alá sebevražda, ale znalci jí nepotvrdí, mě sakra děsí!! A je mi líto, že Vás ne.

    Kuban

    přesně na to narážím. Dokud budu trestaný za menší skutek větším trestem než jiný, budu se snažit bránit všemi možnými postupy, neboť nechci mít nespravidlivě vyšší trest než druhý…. Vdyť je toto naprosto přirozené chování… Dobrák se brání, hajzl si vymýšlí, ale jen blbec kývne hlavou a odejde…..

    to není hrdina když to někdo udělá v aktuálním systému, ale chudák / mučedník ….

    nechci tímto teď řešit aktuální trest, je to nakonec jen podmínka, což je pořád lepší než cokoliv jiného, ale co by systém měl udělat proto, aby ti co způsobí mnohem závažnější nehody a skutky, dostanou vyšší tresty než ti co udělají skutek minoritní závažnosti, toť je otázka…. Rád bych slyšel názory fundovaných z oboru… Já sem strojař a právu rozumím hovno..

    Rejpal

    Pane doktore, mám pocit, že by se v případě vážného poškození zdraví či zabití nemělo na dopravní nehodu koukat pouze optikou dopravních předpisů. Dopravní předpisy řeší (také i svým způsobem pokut) především prevenci toho, aby nedocházelo k ohrožování životů a majetku. Ve chvíli, kdy dopravním provozem dojde k ohrožení, mělo by se na případ již nahlížet optikou ústavního a trestního práva.
    Proto je správné pokud je řidič vozidla, které způsobilo smrt jiného účastníka provozu zodpovědný i přesto, že jiný účastník hrubě porušil dopravní předpisy. Protože jeho hlavní poviností je počínat si tak, aby nedošlo k ohrožení ostatních.
    Proto nelze než souhlasit s rozhodnutím soudu. (Pokud by se ten řidič necítil vinen, považoval bych to za přitěžující okolnost.)

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist