Beran: Řešení dopravní situace – křižovatka Dašická/Na Drážce

Jeden za čtenářů otevřel téma jedné křižovatky, které jsem se v minulosti již také věnoval a protože předložil argumenty podporující i jiné řešení, podívám se na danou situaci dnes zblízka.

Provedení křižovatky je vcelku standardní, když se jedná o klasický kříž (v daném případě i s možností světelné signalizace). Specifikem dané křižovatky v Pardubicích je existence „ostrůvků.“ Diskuse je pak nad situací, kdy např. vozidlo A odbočuje (nyní bez semaforů, ať je to jednodušší) vlevo z ulice kpt. Jaroše na ulici Dašická, přičemž proti němu jede vozidlo B, které odbočuje vpravo z ulice Na Drážce do ulice Dašická.


Fakticky se tak jedná o variantu, kdy protijedoucí vozidla proti sobě vzájemně odbočují na tutéž komunikaci (jedno odbočuje vpravo a druhé vlevo), takže se střetávají a musí se vyřešit přednost. Za normálních okolností je jasná povinnost vozidla A dát přednost vozidlu B, protože vozidlo A odbočuje vlevo.

V daném případě však situaci komplikuje existence „ostrůvků“. Když jsem v minulosti stejnou situaci předestřel, argumentoval jsem, že existence ostrůvku mění celou situaci z průjezdu křižovatkou na připojování z připojovacího pruhu (který má vozidlo B) do průběžného pruhu (ve kterém už v místě připojování vozidla B jede vozidla A).

Vždycky záleží případ od případu, ale dle mého je nutné na daný případ hledět tak, že místo, kde se B připojuje na Dašickou ulici, už není křižovatkou, ale místem, kde je pouze průběžný pruh a připojovací pruh a tam už platí jiná pravidla.

Jako hlavní důvod uvedu to, že řidič vozidla B nemůže vůbec vědět, „odkud vozidlo A přijelo“. Mohlo totiž klidně jet stále po Dašické ulici a odnikud neodbočovat, přičemž to řidič vozidla B vůbec nemusí vědět. Čím větší ostrůvek bude a čím větší bude vzdálenost připojovacího místa od samotné křižovatky, tím méně je řidič vozidla B schopen cokoliv zjistit o tom, odkud vozidlo A přijelo. Z toho jasně plyne, že v takovém případě už se nejedná o situaci v křižovatce, ale o situaci za křižovatkou a pravidla o dávání přednosti v křižovatce se nepoužijí.

Křižovatkou z hlediska dávání přednosti při odbočování vlevo je proto dle mého názoru nutno rozumět pouze tu „prostřední“ část a nikoli celý ten prostor. Jiná by byla situace v případě, kdy by řidič vozidla B ignoroval vodorovné značení a odbočil „vnitřkem“ křižovatky, tj. objel ten ostrůvek z druhé strany. Vodorovné značení mu to sice nedovoluje, ale to nic nemění na tom, že by řidič vozidla A mu v takovém případě přednost dát musel. V popisovaném případě užití odbočovacího/připojovacího pruhu tomu tak ale být nemůže.

Samozřejmě spornými se mohou stát případy, kdy bude ostrůvek tak malý, že řidiči fakticky budou „proti sobě“ a přednost vozidla odbočujícího vpravo bude zřejmá. Dle mého názoru by však obecně a v zásadě mělo být rozhodující právě to, kudy řidič vozidla B jede. Pokud využije odbočovacího/“připojovacího“ pruhu, pak by už přednost mít neměl. Pokud to vezme „vnitřkem“, tak ano.

tit.foto: Mapy Google

30.11.2015 8:33| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist