beran-predjizdeni-zprava-na-dalnici-jeste-z-jineho-pohledu.jpg

Beran: Předjíždění zprava na dálnici ještě z jiného pohledu

Zajímavosti o autech

Jak předjet auto v levém pruhu, které jede pomaleji než vy v pravém? JUDr. Beran vysvětluje, že tato situace v podstatě nemá legální řešení...

Diskuze

55 komentářů

    Karel S.

    Dobry den, pokud si ovšem vezmeme pravidla silničního provozu, tak je jasne, ze pokud nekdo jede souvisle v levém jízdním pruhu a bráni predjeti rychleji jedoucímu vozidlu, tak by mel byt rozhodne postrestan drive jak ten, ktery ho predjizdi zprava. Navic jeste nesmí omezit ani nijak jinak ohrozit bezpečnost silničního provozu, coz se prave v tuto chvili dopouští take :(.Takze kdo by mel byt drive na vině ? Z mého pohledu rozhodne ten, ktery jede plynule v lepe pruhu, protože levý pruh je jenom na predjeti!

    venca

    Pan Baran tady mixuje a dělá chaoz z různých paragrafů a vykládá si zákon podle sebe – běžná praxe každého takového člověka z oboru (samozřejmě to je i díky nepřesně definovaným zákonům).
    Zmíním to že paragraf o předjíždění jasně v druhém případě hovoří o cyklistovi. Tj. jen v tomto případě jde o předjíždění i za situace kdy nedojde k přejíždění do jiného pruhu.
    Lze říci, že pokud jedete v pravém pruhu a někdo v levém zničehonic začne brzdit tak dojde k „předjeti“ aniž by jste například stihli zareagovat a podle pana Berana by jste už měli dostat pokutu.
    Stačí vycházet z toho, že pokud jedete v pravém pruhu, maximálně rychlostí kterou stanoví zákon, ničeho se nedopustíte. Naopak auta v levém pruhu která jedou pomaleji by měli sledovat situaci a dle toho se zařadit vpravo, případně zrychlit předjíždění a pokud ne, tak by měli dostat flasjtr za omezování a ohrožování.

    Hard - Y

    Pokud tedy podle pana Berana musim davat znameni o zmene smeru jizdy kdykoli, coz se dle druhe vety sice tyka pouze cyklisty, ale nest, navrhuji situaci resit nasledovne.
    Zaradim se za vuz v levem pruhu, samozrejme s blinkrem, nasledne, pokud behem nekolika vterin neuhne sam, davam blinkr vpravo a predjizdim, zcela v souladu se zakonem. 🙂
    Samozrejme je to legrace, protoze zprava predjizdet nesmim, takze stejne nakonec dojde k rentgenovani kufru toho brzdice v levem pruhu a ja budu za vyblikavace. On ale nikdy nepochopi, ze provinilcem proti zakonu je on a ja ho jen upozornuji na jeho chybu.

    Yale

    Dobrý den,mně osobně se to stalo na silnici do Liberce od Nového Boru.Tříproudovka – a asi po 800 metrech se zužuje do dvou pruhů,řidič jel v levém pruhu asi tak 60 km/hod. ,já jel v prostředním a čekal , co řidič udělá,až se pruhy zúží.No on pokračoval stále v novém pruhu ,ale v levém.Řidiči, co mě dojeli,troubili na mně a pak myškama mezi náma projeli.!?Nakonec jsem toho řidiče „předjel“ vpravo.Když potkáte vola na silnici-co jiného udělat.

    slušný jezdec

    Při těchto argumentech dle zákona p. Berana, který nemůže postihnout všechny varianty co mohou nastat, by mne tedy zajímalo jak postupovat v případě, že po dálnici J E D E v levém pruhu úklidové vozidlo, vysavač, střihač keřů, pluh, který shrnuje levý okraj ke svodidlům apod. nižší rychlostí. Podle tohoto výkladu by žádná vozidla jedoucí v levém pruhu nemohla přejet do pravého( je jedno jestli to bude ve vzdálenosti 100 nebo 30 m) a musela jet za tímto vozem. Proto bych se v takové navozené situaci rozhodl to řešit tak, že nedochází k předjíždění zprava, ale o objíždění překážky. Byť to v případě jedoucích vozidel 90 a 130 km/h je trochu absurdní. Ale pomalu jedoucí řidič vytváří vlastně překážku provozu dle zákona!

    Roman

    musím se smát výkladu autora článku

    ty „zločinci“ jedoucí v levém pruhu, tam jedou v drtivé většině z důvodů katastrofálního stavu pravého pruhu

    ty „chudáci“ nuceni předjíždět v pravou, málokdy jedou povolenou rychlostí

    celá tahle uměle vyvolaná debata, jen odvádí pozornost od hlavního vyníka a tím je stát, který nám za dálniční poplatky prodává nekvalitní dálnice, předražené dálnice s prošlou dobou spotřeby

    pane Doktore, zažalujte stát za tento ŠMEJD a ne aby jste štval poškozené strany proti sobě!

    Děkuji

    mrnil

    Nejednou jsem se setkal s tím, že si nějaký ,,řidič,, prostě postavil hlavu a ,,smažil,, si to v levém pruhu osmdesátkou…… bezohledně, naschvál. Za sebou půlkilometrovou kolonu a náramně se bavil. I kamiony v pravém pruhu byly rychlejší.Brání tak plynulosti provozu a též vytváří nebezpečné situace…. Takový jsou hájení….. Ten, kdo takové pravidlo o předjíždění zprava vyplodil, asi neměl řidičák, nebo to byl i….t !!!!

    Pepe

    Ještě se mi nestalo,aby mi řidič jedoucí v levém jízdním pruhu neuhnul doprava a tím mi umožnil předjetí. Do dnešního dne mě 100% řidičů pochopilo,že v levém jízdním pruhu brzdí plynulost silničního provozu ,dají pravý blinkr a uhnou.Někdy na ně bliknu a to zcela vyjímečně.Netroubím,
    máme inteligentní řidiče.

    Vlado

    Souhlasím s názorem, že předjíždění cyklisty a nutnost použití blikače nemá žádnou souvislost s diskutovanou problematikou předjíždění na dálnici, jak se snaží dr. Beran o právnickou komplikaci. Jak by asi renomovaní právníci napadli případ, kdybych jel v pravém pruhu a dojel pomaleji jedoucí auto v levém. Pojedu-li stále přímo ve svém směru, nevybočuji a tudíž ani nemusím používat blinkr. To znamená, že nepředjíždím? Nesplňuji verbální ani zákonnou podmínku, podle které je definováno předjíždění. Tudíž podle výkladu zákona jsem auto nepředjel, ale minul. 🙂 Tato situace je zcela běžná na tříproudých dálnicích okolo Prahy, kdy zpravidla nejpomalejší vozidlo jede tvrdošijně v prostředním pruhu a kolem něj z obou stran předjíždějí auta. Je to nebezpečné, ale velice zřídka to tomu pomalému řidiči dojde a uklidí se doprava.

    Jaroslav

    Vážený pane Romane
    souhlasím s vámi, že naše silnice jsou jedna hrůza ale nemohu s vámi souhlasit s tím, že se jezdí vlevo z důvodu špatného stavu silnice v pravém pruhu. Konkrétně denně jezdím po Karlovarce která je v docela dobrém stavu v obou pruzích a bohužel denně jak ve směru na Prahu tak i zpět se opakovaně stává již popisovaná situace v článku denně. Když je hold někdo bezohledný křupan a myslí si, že je silnice pouze jeho tak je vámi uváděné zdůvodnění zcela nedostatečné a vymlouvat se na špatný stav vozovky v pravém pruhu je poněkud zavádějící
    zdraví
    Jaroslav

    Nedávno se mi stalo, že mě předjelo auto a pak začal zpomalovat, přičemž zůstal ve svém pruhu. Takže jsem ho předjel? Blbost.

    czjaromir

    Dobrý den
    myslím že řidič jedoucí v levém pruhu který nemá zprava vozidlo tam nemá co dělat. Myslím že i tady se porušuje. Protože nejde o jízdu v obci. Nebo se mýlím. Osobně bych měl husinu takhle jet a ještě pomaleji než 130, protože tuto situaci jsem nezažil. Naopak jsem zažil že předjíždějící zprava jel rychleji. Zkušenost je taková že první kdo Vás takhle dojede tak Vás vytroubí a vybliká nebo podjede. Kdo čte mezi řádky tak možná pochopí i víc.Mohlo by to být zajímavé téma pro obce kde je více pruhů v a souběžná jízda.

    Herman

    Oni snad mohou cyklisté jezdit pod dálnici? Pane doktore, vy z té vyhlášky děláte klasický poslanecký přílepek o teplé vodě.

    autor

    K upozornění řidiče předjížděného vozidla lze použít světelnou nebo zvukovou houkačku.

    czjaromir

    Opravdu hypotetická situace. Jako třeba auto v protisměru nebo srnka nebo porucha. Pokud auto zpomalí tak bych koukal proč. Asi bych ji neřešil protože investovat energii do předjetí a potom jet pomaleji ničemu a nikomu nepomůže. Protože to není předpokládaný vzorec chování. Ale nechat mu prostor pro zařazení by mohlo v těchto situacích zachránit před nehodou.

    jooo

    Co pamatuji jezdí se v pravém pruhu a v levém se předjíždí. Je to logické, nejméně nebezpečné, ale mnoho řidičů to nechápe. Pak je ještě nutné si uvědomit, že je bezpodmínečně nutné dát včas signál ke změně směru jízdy a sledovat provoz ve zpětném zrcátku. Nechápu hlavně řidiče, kteří jezdí v prostředním pruhu po jižní spojce. Zkuste někdo kdo tak jezdí zareagovat a osvětlené mi důvod. Třeba pochopím. Díky

    Žid Miroslav

    To co se popisuje v předešlém článku,je naprostý nesmysl.Vím že právníci si na vše najdou nějaké právní kličky,ale řiďme se rozumem a jestli chcete,použíjme vaše „nemá legální řešení“,ale o přestupek se rozhodně nejedná.Ty situace jsou v předešlém článku celkem výstižně popsány,nebudu se tedy tímto zabývat.Chci jen říci,že jezdím od r.1965 a profesionálně od r.1971 a nikdy s tímto problém nebyl a mám podezření,že jsou vytvářeny uměle,jako dnes mnoho jiných věcí(zákaz kouření,čuchání,lezení do domů atd.).Dle mého názoru se jedná a vždy jednalo o jízdu v jízdních pruzích a pokud nějaký trouba jede v levém pruhu pomaleji,nevidím důvod ho nepředjet v pravém jízdním pruhu a rozhodně se nejedná o předjíždění,ale jízdu v jízdním pruhu a to má také své pravidla. M Žid

    Mirek

    Neskutečný jak se některý chytráci dokážou zabejvat takovou blbostí.Ty jsou schopný svolat konferenci a řešit tři dny jestli hovno smrdí.
    Ani na vteřinu mě nenapadne řešit jestli ho mam předjat z prava.Přeci se nepotáhne kolona v pravém pruhu za jednym blbem co se courá devadesátkou v levém na dálnici i když by to byli policajti

    Jarda

    Dobrý den,

    neodpustím si reagovat na Vámi psaný komentář, protože si lehce pletete pojmy – pokud se ve Vámi popsaném případě jedná o vozidlo údržby, pak zcela pochopitelně bude svou činnost v levém jízdním pruhu doprovázet blikáním majáku oranžové barvy a Vy mu musíte jeho činnost umožnit v krajním případě i zastavením vozidla, bez pochyby bude v drtivé většině vzadu označen i blikající šipkou zvýrazňující a zdůrazňující možnost předjetí zprava (ať už na svém nebo doprovodném vozidle) a v neposlední řadě zřejmě díky jeho činnosti nedojde k přejetí do vedlejšího (pravého) jízdního pruhu z nedbalosti, protože by se nepřesvědčil, jestli může tento úkon zahájit a dokončit bez toho, aby tak někoho ve vedlejším pruhu ohrozil.
    A zde citát ze zákona 361/2000Sb., který by měli znát všichni řidiči zpaměti:
    § 17 Předjíždění
    (1) Předjíždí se vlevo. Vpravo se předjíždí vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o dalším směru jeho jízdy. Při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu se smí vpravo předjíždět též vozidlo jedoucí v průběžném pruhu. Odbočovací pruh je přídatný jízdní pruh určený pro odbočování (vyřazování) vozidel z průběžného jízdního pruhu.

    Jarda

    Pane Žide, pokud Vás profesionální řízení i živí, tak si zopakujte zákon o provozu na pozemních komunikacích – nehledě na to, že zřejmě jako profesionál proděláváte každoroční školení řidičů (a o jeho průběhu si díky Vašemu příspěvku myslím své). Co říkáte na toto: § 12 Jízda v jízdních pruzích
    (1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.

    Martel

    Vezměme si následující situaci:

    Jedu v pravém pruhu 120km/h. Dojede mne další řidič 130km/h a začne mne předjíždět. Předjetí mu zabere minimáně 8-10 vteřin. Za tuto dobu urazí cca 360m. Mezi tím ale dojedeme vozido v levém pruhu, které jede 110km/h (případně vozido údržby). Řidič, který mne předjíždí MUSÍ zpomalit také na 110km/h. A já se tudíž přestupku předjíždění zprava dopustím hned dvakrát.

    marrtin

    Pan Baran zřejmě paragrafy ovládá, ale jen ty, které se mu zrovna hodí. Nic divného.

    Jezdím docela dlouho jak malým autem, na motorce i v kamionu. Z českých řidičů mi bývá dost často zle. Taky z polských, německých a spousty jiných. Nedám dopustit na italy. Tam se jezdí.

    Blikání na dálnici a vynucovani si předjetí beru jako samozřejmost. Bohužel málokdo ví, že je to povolený prostředek k udržení plynulosti provozu. Cestou po naší d1 ova-pha bych se kolikrát ublikal i v náklaďáku.

    Asi nejhorší přestupek beru ovšem zrychlování predjizdeneho vozu. Za to už jsem pár facek rozdal. Naštěstí se mi tohoto jevu moc často nedostává, protože soustavně se snažím jet docela dost přes povolenou rychlost. A mám většinou dostatek výkonu pro zrychlení a zmizení.

    Lidi se u nás nenaučí jezdit nikdy. Místo slapnuti na pravý pedál k podlaze raději volí ten prostřední. German style.

    A předjetí zprava na dálnici? Nikdy… prostě blikam, troubim. Dokud ten ichtyl neuhne. A zásadně nevybržďuji. Za to bych vraždil.

    Už se těším na hatery:-)

    marrtin

    Jen dodám, že skoro nikdo neví o tom, že jeho tachometr v autě účelově premeruje o cca 10%( pokud má správné obutí) . Další věc je tolerance radaru. Tachometrovych 140 je naprosto v klidu. A naše slavná kobra11 nikomu za naměřených 150 neutrhne hlavu, to ani dle jejich slov nevyjizdeji. Pro ně je zajímavé 180 a více….

    marrtin

    Jen dodám, že skoro nikdo neví o tom, že jeho tachometr v autě účelově premeruje o cca 10%( pokud má správné obutí) . Další věc je tolerance radaru. Tachometrovych 140 je naprosto v klidu. A naše slavná kobra11 nikomu za naměřených 150 neutrhne hlavu, to ani dle jejich slov nevyjizdeji. Pro ně je zajímavé 180 a více….

    Sommer

    Nedá mi ,abych na vás nezareagoval,pokud se chvástáte svojí letitou praxí za volantem,pak jste se svým názorem před většinou rozumných a hlavně zákona znalých řidičů pouze shodil a zařadil mezi spoustu těch,kteří by dnes při skládání zkoušky naprosto propadly.
    Pan Beran vysvětlil naprosto přesně a jasně,jak se věci s předjížděním mají.V dané situaci se jednoznačně jedná o zakázané předjíždění zprava, a pokud argumentujete tím,že jste nevybočil ze směru své jízdy,pak ano,to nevybočíte ani v případě,že budete legálně předjíždět kolonu vozidel jedoucích v pravém pruhu.V tom případě blikám pouze před prvním vozidlem a za posledním a mezi vozidly neměním jízdní pruh a tedy ani směr jízdy.
    Nechci tu rozdmychávat žádné vášně,ale v případě,že by v takové situaci došlo k nehodě,bude řidič,který původně jel v pravém pruhu,ač nelegálně, postižen za to,že ohrozil při přejíždění z pruhu do pruhu vozidlo v pruhu,do kterého přejíždí (v naší situaci v pravem),ale řidič vozidla v pravém pruhu bude postižen za zakázané předjíždění zprava.Budete na to tedy podobně,ale oba strávíte několik hodin vyšetřováním nehody,vyřizováním pojistek,opravami vozidla atd…..
    Stojí vám to za to?
    Myslím,že použití světelné,či zvukové houkačky (zákonem povolené prostředky,kdy zvukové však pouze mimo obec) je řešení jednodušší a časově a hlavně finančně méně náročné řešení.Věřte,že valná většina vám překážejících řidičů váš signál pochopí.
    Přeji Vám hodně dalších kilometrů a hlavně samé šťastné návraty domů.
    Sommer

    Petr

    Jižní spojka má tři jízdní pruhy. Většinou po ní jedu minimálně 5 km. Během této jízdy je cca pět výjezdů a nájezdů na tuto komunikaci, takže pro svou jízdu většinou využívám střední jízdní pruh, protože to považuji z praktického hlediska za bezpečnější, pro všechna vozidla. Hned vysvětlím proč. Ve středním jízdním pruhu se snažím udržovat povolenou plynulou rychlost 80 km/hod. Pravý jízdní pruh nechávám pro pomalejší vozidla, která jižní spojku opouštějí a pro nově najíždějící vozidla na tuto komunikaci, aby se mohla plynule a hlavně bezpečně zapojit do plynulé jízdy ostatních vozidel. Levý jízdní pruh nechávám volný, aby mě mohla předjet ta vozidla, která mají důvod jet rychleji, než povolenou 80 km rychlostí, popř. jedou stejně rychle, jako já.

    ST

    O předpisy (a o slovíčkaření podle nich) se starám pouze tehdy, když vidím policajta. Jinak jezdím tak, abych nenaboural – sebe ani nikoho jiného.

    Ronny

    Vazeni mam najeto pres 1000000 km bez nehody a predjizdet zprava musim dnes a denne jinak by se dalnice zacpaly , je mezi nami hodne ridicu na baterky kteri proste v pravem pruhu jezdit nebudou ,jezdim i v praci osobakem takze to neni o kamionech ale kdyz pominu ty vase pripominky ze jedete 130km/h tak o tom to neni v reale a to dnes a denne jezdi lide po nasich dalnicich prumerne 160km/h at to povolene je ci ne a verte mi ze opravdu rikam prumerne predjizdi me lide i pres 180-200km/h a jeste u toho blikaji …proc to nerici na rovinu a jsou mezi nami taci co chteji tyto lidi ucit jezdit tak jedou presne 130km/h a nepusti dotycneho dopredu ani za nic tim padem se ten silenec nastve a nejen ze predjede tohoto cloveka zprava ale kdyz na to slapne tak ohrozuje i ty v pravem pruhu protoze ten ucitel co doted jel 130km/h tak prida aby ho silenec nepredjel a s toho mame ty hromady havarek kdyby jsme ty silence pustili mame pokoj na dusi a oni se zabiji sami a my se do toho nemusime zapletat ….takze dekuji vsem ucitelum za ucast v levem pruhu a od ted prosim jezdete v pravem kam patrime vsichni….a to je realita nehrejme si na to ze jezdime 130km/h to je snad tak 20 proc lidi a to nemluvim o okrskach ale to uz je jina kapitola ale rychlost je porad stejna:))

    Petr Nešťák

    Přesně tak! A protože jsem na dálnici a rychlostních silnicích často a navzdory tomu, že se považuji za slušného a ohleduplného řidiče (je mi 50 a nikdy jsem nepřišel ani o jediný bod a největší pokutu jsem dostal 500 kč za vjezd bez D.Z. na teprve 10 dní zpoplatněný úsek mnoho let nezpoplatněného úseku rychlostní komunikace, což jsem netušil), nepokrytě a bez obalu podotýkám, že takovýto arogantní a bezohledný „řidič“ není nic jiného, než stupidní čuně, které by se mělo vrátit povinně zpět do autoškoly. To samé platí i o „profesionálech“ za volantem kamionů, kteří dokáží otravovat při předjíždění jeden druhého klidně i 10 km…nejsem žádný vztekloun, ale ani nějaké „ořezávátko“ a v těchto případech velice těžko odolávám pokušení za tím předjíždějícím jet, dokud někde nezastaví…….. Oba tyto špinavé nešvary by se měli detailně rozpracovat v zákonech a jasně „polopaticky“ definovat. Každý, kdo bude při takovém otravování usvědčen, třeba i díky palubní kameře běžného řidiče, by měl být exemplárně potrestaný. Jsem si jist, že většina lidí si uvědomuje, že o nedokonalých zákonech nejenom v dopravě, by se tady dalo diskutovat hodiny, ne li celé týdny…
    Osobně jsem přesvědčen, že ona „demokracie, tolerance asociálů a politická korektnost“ současného západního stylu smýšlení je již dost daleko za hranicí normálního chápání a v důsledku toho jsou paragrafy již tak zakroucené a propletené, že se v nich nevyznají ani sami akademici s titulem Judr.(osobní zkušenosti) a stále častěji a bouřlivěji mezi sebo vedou akademické spory a diskuze nad paskvily, na nichž se mnozí sami často podíleli. Jejich hanbou navíc je to, že tyto „důstojné“ spory vedou naprosto veřejně prostřednictvím veřejnoprávních médií.
    Všem přeji klidný rok 2017, především v dobrém zdraví, bez nehod, bez válek.

    marrtin

    Petře,

    Předjíždění kamionu nevyřeší zákon… pokoušeli se o to i bratia na Slovensku. Myslím, že stačí jen určit smysluplně úseky, kde nebudeme moci předjíždět a tvrdě to trestat. Např v Itálii za to berou noty. Realita je taková, že já mimo zákaz budu předjíždět vždy. Pokud pojede auto přede mnou o 1 km/h pomaleji, je pro mě v práci brzdou. Jezdím dlouhé štreky a i tak musím jet na minuty a počítat pracovní dobu, kolik ještě mohu ten který týden jet. To samozřejmě nikdo nevidí ani neřeší. Ale to už jsme OT

    Viktor Cieslar

    Nejvyšším zákonem ČR je ústava.
    Kogentní text nepovolující jakékoliv dispozice.
    To znamená, že žádný ze zmiňovaných či jiných nezmiňovaných paragrafů a ani právo jako takové, nemá pravomoc ohýbat dobré mravy ergo ústavu ČR .
    Pokud řidič jede v levém pruhu, a neumožňuje předjetí vozidla jedoucí byť jen o 5km / h rychleji, pak ikdyby se nedopouštěl ničeho protiprávního, tak se dopouští jednání nemorálního ergo protiústavního.
    Vozidlo by z prava předjíždět nemělo, ale dližno dodat, že kdyby stát výkonem moci nerozdával řidičské průkazy každému, kdo si je zaplatí, k takovým situacím by nedocházelo.
    Kdyby stát byl sto trestat nejen nerespektování obecně závazných vyhlášek, předpisů , paragrafů, ale i nerespektování dobrých mravů-ústavy ČR , bylo by nejen na cestách vše přehlednější a neochcatelnější.

    Ps: kontinentální právo , se svým jasně daným od-do , nikdy nebude sto, efektivně bránit bezbřehé lické schopnosti obelstít, aby neobelstila.
    Ústavní soud, by měl dostat možnost nejen označit čin za nemorální, ale i možnost vyměřit zrest za skutky nedefinované omezeným kontinentálním od-do.

    Petr Nešťák

    S potenciálními důsledky „ztráty nervů“, které popisujete, lze jedině souhlasit…nicméně, osobně mám naprosto opačné zkušenosti. Oni se většinou v tom vnitřním pruhu zatvrzele nezdržují proto, že by „pozapoměli“ to, co se učili v autoškole, ale proto, že si svojí arogancí prosazují svojí sílu, mužnost, své ego a zvyšují si tím své kdesi „nabořené“ sebevědomí. „Nevědomky“ to snad dokáží jenom „blondýny a břichatí tatíci v kloboučku“ 😉 . Mohu si klakson zavařit a dálková světla užhavit, ale většina takto se chovajících „řidičů“ se ještě více zatvrdí a dokonce i zpomalí. Již jsem dokonce jednou zažil, že když jsem ztratil nervy a rozhodl jsem se ho zprava předjet, prostě ve svém pruhu, on přidal a vjel mi do cesty v mém pravém pruhu a 3x mě předjel a „za trest“ mě i vybrzdil. Z toho jednou dokonce 2x opakovaně, a 1x mě tlačil na svodidla. To byla 4t firemní dodávka, za tmy velmi brzo ráno v prosinci 2010, na R7 před odbočkou na Kladno směrem na Prahu. Oba jsme nejeli snad ani 115 km/h a neuhnul do pravého pruhu zhruba 2-3 km. V autě jsem měl 2 holky, 4,7 r., manželku a tchýni a protože se mě snažil natlačit na svodidla, když jsem ho po jeho druhém vybržďování předjížděl již vlevo, tak jsem byl nucen mu prostě ujet. Byl těžký a byť to zkusil, neměl pochopitelně šanci. No a kamiony, které se předjíždějí a když jsou na stejné úrovni, ten předjížděný mu zrychlí…už jsem měl v takové situaci možnost s přehledem odhadnout, že po pár kilometrech se za nimi utvořil „ocas“ minimálně 50-60 aut. ….. Takže co s „nízkým či naopak příliš nezdravě sebevědomým mozkem“ na silnici v takových chvílích dělat ? Stáhnout okénko a sestřelit ho devítkou…??! Ne bezdůvodně je statisticky v celém světě řízení motorových vozidel považováno za nejrizikovější lidskou činnost. /daje z OSN v r. 1995 hovoří o více než 4.000.000 mrtvých při dopravních nehodách, z toho bylo téměř 75% nevinných obětí. Jaká jsou čísla dnes, to nevím, ale aut přibylo opravdu hodně…a stupidních zakomplexovaných „řidičů“ nepochybně také.

    Petr Nešťák

    Marrtin…Samozřejmě. Ale nenavážím se do „tíráků“, to bych musel odsoudit i svého bývalého švagra a 2 skvělé kamarády… 😉 Pouze ukazuji, že někteří řidiči všeobecně a myslím, že se nemýlím, že jich je stále více, jezdí jako dobytek a ohrožují životy jiných, jenom kvůli vlastním komplexům, neboť povýšeně, bezohledně a arogantně se chová pouze člověk, který nemá v pořádku svůj charakter. A abych nebyl pouze negativní, tak mohu na druhou stranu potvrdit, že se většinou, díky Bohu, setkávám se slušnými řidiči, kteří ochotně a sami od sebe uhnou i za cenu vlastního omezení a to platí i o šoférech náklaďáků. Ti jsou ovšem na úplně jiné mentální úrovni a dobře si uvědomují „svoji tunovou převahu“.

    Petr Nešťák

    Viktor Cieslar…Velmi dobře vyjádřeno. Pro někoho možná trochu „jiným jazykem“ ;-), ale opravdu přesně.

    Petr Nešťák

    Já.. .Ano, také jsem to zažil a nejenom jednou.

    Petr Nešťák

    Jaroslav… 😀 …Nechci být protivný a předem se omlouvám, pokud budu, ale UŽ JSTE JEL NĚKDY PO  D11 ČI D1 ??? O léta známém „tankodromu“ zvaném D1 je jistě zbytečné se zmiňovat. Na D11, po které jezdím několik let a často a která ještě před 3 lety byla vcelku solidní dálnicí a to až do H.Králové, je dnes jedna dlouhá VALCHA, jejíž typické vlny začínají již za sjezdem z Černého Mostu. A ony vlny, které při častém sjíždění celkem spolehlivě zkracují životnost nejenom kulového čepu, tlumiče aj, ale i lidského skeletu a snad i vnitřností, jsou bezpochyby nejcitelnější právě v pravém pruhu. A to je hlavním důvodem, proč mnoho vozů jezdí v levém pruhu, navzdory předpisům. Je dávno prokázáno a stále předmětem dohad a sporů u některých úseků položených po r. 90, že je to možná neúmyslně, možná snad i úmyslně z důvodu nižších nákladů špatně zvoleným podložím a základy pod asfaltem, nevím, nejsem z oboru, leč je to známo z médií, ale také je nade vší pochybnost prokázané, že vlivem stále zvyšujícímu se počtu těžkých nákladních vozů, které se musí držet především v onom pravém pruhu, se destrukce tohoto pravého pruhu urychluje mnohem a mnohem rychleji a s fatálnějším výsledkem, než li v letech, kdy byly ty starší úseky komunikace zakládány a počty těžkých kamionů a jiných těžkých vozů byly několikrát nižší. No a stejný problém ještě nedávno byl i na celém úseku silnice č.7 a hlavně na celé R7 od Knovízu až ku Praze. Ovšem celá tato komunikace mezi Božím Darem a Prahou prochází kompletní přestavbou na D7, takže dnes už je to OK. Uvidíme ale za 3-4 roky, možná i dříve….jojo, aspoň ty tranzitní kamiony by se opravdu mohli vrátit na železniční vagóny a to i z důvodu, že bezprostředně po zrušení tranzitu po železnici se díky kamionům zvýšil počet nehod a obětí zaviněných kamiony o velmi nezanedbatelné procento. Nechci plkat, neboť si to již nepamatuji, ale bylo to dost přes 10%. V každém případě se za stavu takto poškozených úseků víceproudých komunikací opravdu vyplatí riskovat pokutu v levém pruhu. Vyjde to levněji, než údržba a opravy na autě, pokud se na tom jezdí častěji.

    Ronny

    ano v tom mate pravdu a nemam nic proti tomu kdyz v tom levem pojedete 130 a budete poustet dopredu ty silence co chteji zavodit ovsem pokud pojedete v levem 100 a budete tim brzdit vsechny za sebou a nikoho nepustite a budete to svadet na spatnou silnici vite kam vas vsichni poslou…..:)

    Omasta

    Nikde není řečené, že se nesmí jet rychleji než vozidlo v levém pruhu. Věta předjíždí se vlevo znamená, že se nesmí předjet po odstavném pruhu.
    Ve městě při jízdě více pruhy se nepovažuje za předjíždění, jede-li vozidlo v pravém pruhu rychleji. Na dálnici tato věta chybí, to však neznamená, že kvůli chybění této věty, by byla jízda vpravo považována za předjíždění a že by byla zakázána. I při výkladu pravidel provozu je třeba řídit se zákony logiky, které jsou nadřazeny všem pravidlům a musí se jimi řídit i soudci.
    Celý problém v článku vznikl tím, že autor má jednodušší myšlení a zákony logiky se nikdy neučil, ani nejsou jeho myšlení vlastní.
    Z logiky také vyplývá, že jedete-li po dálnici a někdo vás v levém pruhu nechce pustit, jste dva, tak to má velmi jednoduché řešení. Nikdo vám nedosvědčí, že jste porušili pravidla, neboť řidič, který vám neuhnul a pokoušel by se dosvědčit něco o vašem domnělém přestupku, by sám sebe usvědčil z porušování předpisů.
    Jestli někdo vytváří hazardní situace, tak je to právě osel, který se snaží vychovávat a napravovat druhé. a upozorňovat je jejich prohřešky. Už v bibli je psáno: Hloupý, když uzří nebezpečí, jde dál a musí strpět trest. Chytří, když uzří nebezpečí, tak se schovají nebo jdou pryč.
    Jinými slovy žádné troubení, žádné blikání, vyhrožování! Žádné náhlé přejíždění z pruhu do pruhu. Prostě jet si svou cestou, předvídatelně.

    Kadel

    To máte sice naprostou pravdu, ale pokud narazíte na ozbrojené cukráře, bude Vám tato zdravá mysl málo platná, protože ti opicajti budou zákon interpretovat přesně dle jeho znění, tedy tak, jak popsal JUDr. Beran.

    Sám jezdím (ŘP od r. 1975) na dálnici v levém pruhu často, rozumnou rychlostí (120+), ale prakticky 50% času mám oči na zpětném zrcátku a jakmile se někdo byť jen v dálce objeví, uklízím se vpravo. A proč tak jezdím? Protože pravý pruh je často opravdu tankodromem (zde již zmíněná D1) a stejným způsobem dělám místo vedle připojovacího pruhu, protože pak je připojovací manévr auta vpravo podstatně bezpečnější a plynulejší. V každém případě je pro mne ale rozhodující stav, že je levý pruh za mnou volný tak daleko, jak dohlédnu. Omezovat kohokoli v levém pruhu je kreténství.

    joker

    nemuze zacit predjizdeci manevr, pokud nejde bezpecne dokoncit.

    marrtin

    Souhlasím, bohužel za volanty velkých aut už dávno nesedí pouze profíci. A těm se snažím obloukem vyhnout

    A tohle jsou, milé děti, přesně ty případy, kdy je zákon napiču a odporuje zdravému úsudku. Takže jakkoli se předjíždět zprava dle zákona nesmí, já to prostě udělám a budu si to obhajovat klidně až do skonání světa.

    I ty zákony dělají jen lidé a lidé prostě chybují a nejsou dokonalí. A já opravdu nejsem stavěnej na to, abych slepě dodržoval každou hovadinu, co si kdo usmyslí a vydá to třeba za zákon. Ne, opravdu ne.

    Klidně mi říkejte pirát silnic, jestli vám to udělá dobře, ale já tahle špatně nastavená pravidla s odpuštěním jebu. Ano, vím, že je porušuji a dávám si bacha, aby to vidělo co nejméně lidí (protože bonzáctví je mj. i se zavedením jisté nové povinnosti opět v těžkém rozpuku), ale jsem ochoten si to v případě, že dojde na lámání chleba, obhajovat, i když se to třeba nevyplatí. Když jsou zákon a pořádek dvě diametrálně se lišící věci, tak já rozhodně nejsem ten, co stojí na straně zákona. Naopak. Takový zákon je podle mě předurčen k porušování.

    A tím se dostáváme k tomu, co je klasickým znakem totalitní vlády: mít takové zákony, které je velmi obtížné, až nemožné do puntíku dodržovat. Vláda má technicky vzato jedinou pravomoc: zatočit s tím, kdo poruší zákon. Národ poslušných občanů je vládě k ničemu. Stačí ale zavést zákony, jejichž porušení je otázkou času, a máte národ lidí, kterým už se vládnout dá, protože na každého se dá něco najít.

    Martel

    nemusí mít výhled 400m. Nebo si vemte případ, že ten vepředu chce pustit řidiče z nájezdu a přejede do levého pruhu v okamžiku, kdy předjíždějící je ještě schovaný za vámi.

    Rejpal

    1. Jižní spojka je komunikace o více pruzích ve městě, tudíž se může použít kteréhokoli jízdního pruhu.
    2. Všiml jste si směrových tabulí (a někdy i nápisů na vozovce). Kdyby ano, tak byste věděl, že se vlevo nachází označení nejvzdálenějšího výjezdu nebo směru a vpravo (nad pravou šipkou) označení nejbližšího výjezdu. Hádejte proč!
    3. Na jižní spojce je hodně výjezdů a nájezdů. Myslíte, že plynulosti dopravy více přispívá, když většina vozidel pojede v pravém pruhu a bude neustále brzdit nebo přejíždět do vedlejšího pruhu u každého výjezdu a každého nájezdu? Nebo bude doprava plynulejší, když v pravém pruhu pojedou vozidla, která právě najela nebo budou brzy sjíždět?

    Ospalec

    pane M.Žide

    dovolím si reagovat na váš koment, kde píšete ….Chci jen říci,že jezdím od r.1965 a profesionálně od r.1971 … Pokud jste v sedmdesátých letech někoho podjížděl na dálnici (i když pro někoho se nejedná o podjíždění, ale o míjení) tak jste zbytečně vytvářel krizové situace, protože hromada aut v té době neměl na pravé straně zpětné zrcátko, takže o vás řidiči ani nemohli vědět. To, že se nic nestalo je jen obrovská klika.

    joker

    vrátím se k tomu ze predjízdející zpomalí, to podle me neznamena ze ho predjedete vy, ale ze on nedokoncí predjízdecí manevr a zpatky se zaradí, coz samozrejme není z vaseho pohledu predjízdení. A to poustení lidi z pripojovacích pruhů je samo o sobe taky nezákoné uziti leveho pruhu, ktery je pouze k predjizdeni.

    esgeer

    Proč všichni řeší porušení předpisu ze strany motoristy předjíždějící dementa jedoucího v levém pruhu,a to z pravé strany,,který vlastně již dříve porušuje předpisy tím,že jezdí v levém pruhu!!Já jedu,před sebou mám v levém pruhu dementa, zatroubím ,většinou se nic neděje(řidič-ka se kochá ,případně telefonuje-další přestupek) to se již neudržím a předjíždím v pravém pruhu. Dnes zcela normální jev-jsme totiž v Anglii. Výsledkem je navíc udivující pohled řidiče dementa,že si někdo dovolil ho předjet z pravé strany. Přitom přestupek .kdy jedete po levé straně je tak závažný, že předčí i tu zvýšenou rychlost 140 km na dálnici!!

    Rosi45

    Ještě zde nikdo nezmínil hustotu provozu v pravém pruhu, zejména nákladní dopravy. Jestliže se mám neustále řadit do pravého pruhu a každých 150 metrů předjíždět nekonečnou šňůru kamionů, tak to raději jedu v levo a do prava se řadím jen když mě dojede někdo rychlejší. Takzvané vláčky z kamionů mě děsí.

    Veterán

    Článek se zabývá pouze dvouproudou dálnicí.Chtěl bych vyjádření k tříproudé dálnici,kde je pro mnohé pravidlo jezdit ve středním pruhu.Odpoví někdo?Děkuji za všechny.

    Vendys

    Nebudu se zastávat pana Doktora, ale již několik mnoho let, to pane kolego není Vyhláška, nýbrž vyšší právní norma – Zákon. To jen pro upřesnění toho, že tady je polovina právníků a polovina mravokárců. Jen pramálo řidičů zde píše z praxe a má to hlavu a patu.

    křižák

    Souhlasím, mimo obec se na komunikacích o více jízdních pruzích jezdí vpravo, levý/levé pruhy se používají k předjíždění.
    Jsem defenzivní řidič, na tempomatu mám (zpravidla) nastaveno 128 – což v reálu znamená že jedu 119.
    Mezi Brnem a Prahou díky své defenzivní jízdě zákonným způsobem předjedu jen několik málo (dle provozu) pomaleji jedoucích vozidel. Podstatně více vozidel minu, když jedu dle pravidel hluboko pod rychlostním limitem v předepsaném pravém pruhu pomaleji jedoucí vozidla v pruhu a pruzích uprostřed a nalevo.
    Minu – nepředjíždím – neměním směr jízdy, neměním rychlost, nedávám žádné znamení, neobjíždím překážky – jedu volným pruhem.

    JU

    Ano, stává se to dost často. V levém pruhu vás předjede auto a pak začne zpomalovat. Jaký je důvod? V 99% případů jsem viděl, že začal za jízdy telefonovat a proto zpomalil.

    JU

    Ano, ale pouze když to není polský kamión s polským řidičem. Potkáte-li na dálnici dva polské kamióny, tak jeden jede 80 km/h a druhý 81 km/h. Ten rychlejší začne pomalejšího předjíždět a máte jistotu, že to bude trvat hóóódně dlouho, než se mu to povede a za nimi se utvoří i kilometrová kolona. Policie s nimi nic nedělá!!! Policie si raději hraje na myslivce a zajíce a z úkrytu, v odrbaně vyhlížejícím autě s radarem, nahání a pokutuje řidiče, kteří jedou o 4 km/h rychleji, než je povoleno. Policie je tu jen pro vybírání pokut a buzeraci řidičů, ale ne pro to, aby se snažila zvýšit bezpečnost na silnici.

    Petr

    Neobhajuji pomalou jízdu v levém pruhu. Pouze odůvodňuji, proč se kvůli poškozenému pravému jezdí v levém. To jsem samozřejmě měl dodat. Nikdy po dálnici nejezdím pomaleji než 130 a i já mám stále „oči vzadu“, protože nechci nikoho zdržovat natož provokovat…sám to nesnáším. Nicméně příčiny toho všeho musí řešit stát a ten to řeší většinou na ….. 😉 Pro Český stát je nejbližší řešení represe a sankce a to výhradně vůči těm, kteří na neochotou a neschopnost státu trpí nejvíce. Copak platíme malé poplatky státu jako řidiči, zaměstnanci a občané ? V porovnání ke kupní síle minimální mzdy rozhodně větší, než např. v Británii, kde jsem před vstupem ČR do EU žil a sám na sebe pracoval, takže to mohu přesně porovnat.

    Petr

    Přesně tak a souhlasím. Osobně také na „přezákoněný čechystán“ háži bobky a žiji tak, abych nikomu neškodil a nikoho neohrozil. S každou „novou“ vládou, s každým „novým“ ministrem, s každým „novým“ nápadem poslance dochází k novelám, změnám, úpravám a kdoví, jak se ty „paskvilizace“ zákonů vedoucích jedině k nesvobodě, k perzekuci a k tahání peněz z lidí za kdejakou absurdnost, nazývají. Zatím mi mé žití s ohledem na své svědomí a mé okolí více, než k často připitomělým zákonům, vychází…. 😉

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist