Beran: Poutání se za jízdy, poutání dětí, spoluúčast nepřipoutaných a jiné

Že se jako řidiči poutáme v autě, to je jasné, ale jak je to s ostatními členy posádku - můžete dostat pokutu za nepřipoutaného spolujezdce?

Nedávno jsem v televizi zahlédnul reportáž o tom, že se uvažuje, že by se zpřísnily tresty za nepřipoutání se (zejména u spolujezdců) a současně že by se otevřela možnost více a účinněji vymáhat náklady na léčení takových nepřipoutaných spolucestujících. Než se rozvíří debata o tom, jak je na místě to zpřísnit, pojďme se podívat na to, co hrozí dnes.


1) Nepřipoutaný řidič
Řidiči auta, který není připoután bezpečnostním pásem (platí pouze za podmínky, že jím vozidlo je vybaveno), hrozí pokuta do 2 000 Kč (na místě v blokovém řízení) a k tomu 3 body. Co mne v této situaci nicméně fascinuje, je to, že v pravidlech je stále výjimka pro couvání. Proč by člověk nemusel být připoutaný při couvání? A vážně se někdo odpoutává, když couvá?

2) Nepřipoutaný spolujezdec
Nepřipoutanému spolujezdci (pokud je vozidlo pásem vybaveno) hrozí ta samá pokuta, o body se bát ale nemusí. Pokud se jedná o spolujezdce, který nemá povinnost být připoután v dětské sedačce, tak řidič nemá povinnost zajistit připoutání takového spolujezdce a nenese odpovědnost za to, že se nepřipoutal. Tzn. řidič nemůže dostat pokutu za to, že jeho dospělý spolujezdec (trochu zjednodušuji, protože se to týká všech, co nemusí do dětských sedaček, i když nejsou ještě dospělí) není připoutaný.

3) Nepřipoutané dítě
Řidič, který nepřipoutá dítě, u kterého to zákon vyžaduje, do dětské sedačky, riskuje na místě postih v podobě pokuty až do 2 000 Kč a 4 body k tomu. Toto je tedy základní přehled aktuálních sankcí souvisejících s (ne)poutáním se za jízdy.

Co se mého názoru týče, tak mně vždy přišlo, že největší trest si ti nepřipoutaní na sebe přivolávají sami, protože rizika spojená s poškozením zdraví nebo usmrcením právě v důsledku toho, že nejsou připoutaní, jsou mnohem zásadnější než nějaká pokuta. Tím spíš u spolujezdců, kde za to nehrozí body a tudíž není riziko vybodování se.

Nikdy by mne sice nenapadlo se nepřipoutat, ale souhlasím s názory, že je to věc osobní zodpovědnosti, než existence veřejného zájmu na tom, aby si někdo nezlomil při nárazu ruce nebo nos. Bolet to bude hlavně toho nepřipoutaného, ne mě, takže proč na tom ještě „vydělávat“ pokutou? V této souvislosti se pak nabízí argumenty, jestli po nepřipoutaných nepožadovat náklady na léčení spojené s takovým jednáním.

Tomu už jsem osobně víc nakloněn, protože je v tom více zakotven prvek osobní zodpovědnosti (nejsem připoután – ponesu finanční následky takového rozhodnutí). Nicméně, toto je určitá Pandořina skříňka, protože pokud ponesou nepřipoutaní spolujezdci tuto odpovědnost, kdo další by jí měl nést? Motorkáři bez helmy nebo ochranného oblečení? Cyklisté podobně „nalehko“? Opilí chodci? Nicméně, dle mého názoru je to cesta správným směrem – dělej si, co chceš, ale nes pak následky svého jednání.

23.6.2015 8:59| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist