beran-objizdeni-vs-predjizdeni.jpg

Beran: Objíždění vs. předjíždění

poradna

Víte, jaký je rozdíl mezi předjížděním a objížděním? Tedy podle zákona? Náš právní expert JUDr. Beran vysvětluje...

Diskuze

14 komentářů

    Ondra

    Takže pokud je plná čára, nesmím předjet cyklistu prostě nikde? Např. prudký kopec nahoru, cyklista tak tak šlape a já musím cukat na jedničku za ním než bude přerušovaná čára? To co se tvoří na kolonu v pátek odpoledne nemusím zmiňovat že 😀
    Lze potom řešit přestupek „právním aspektem přestupku“?

    Martin Pištora

    Předjet ho můžete, jen při tom nesmíte přejet tu čáru.
    Můžete ho také požadáat, aby na chvilku zastavil.

    Martin Pištora

    Ve formulaci „vozidlo, jež zastavilo“ jsou nejspíš elegantně zahrnuty obě varianty, tj. „zastavit“ i „zastavit vozidlo“.

    DanielP

    Tak on Vam hlavu nikdo neutrhne kdyz cyklistu normalne predjedete v kopci i pres plnou caru. Neverim tomu, ze Vam policie da pokutu. Pokud bude usek prehledny a vy tam vidite a neohrozite pritom cyklistu tak to resit nebudou, protoze policie v tu chvili udela to same.

    Predjizdet cyklistu ve stejnem pruhu ve kterem jede, jak tu psal pan predemnou, je zhovadilost. Nejen, ze nedodrzite bezpecnou vzdalenost, ale zaroven ohrozujete cyklistu navic riskujete, ze pri nahlem vyboceni cyklisty ze smeru jizdy ho srazite.

    ppppp

    Mohu objet vozidlo už během zastavování, tj. když už vše nasvědčuje tomu, že zastavuje?

    Jan Čapek

    Řekl bych, že podle zákona ne.
    Pokud vozidlo zastavuje, pak snižuje rychlost, ale pořád se pohybuje. Zákon zná jen vozidlo, které zastavilo nebo stojí, ne které zastavuje 🙂

    Hustoles

    Autobus MHD v zastávce v jízdním pruhu ohraničeném podélnou čarou nepřerušovanou a v obci. V případě autobusu označeného jako „převážející děti“ je zákaz tento v zastávce i objíždět.

    Martin Pištora

    Diskutujeme tu formální dikci zákona. Ne praktické postupy.
    Ohrožení nepředpokládám, může tam být míst dost.

    Kadel

    Jenže žádnou „bezpečnou vzdálenost“ mi zákon kvantitativně nepředepisuje. Naproti tomu už přejetí plné čáry o 1 cm je přestupkem. A přispěje mi cyklouš na případnou pokutu za to, že jsem pro jeho pohodlí dodržel jakousi „bezpečnou vzdálenost“? Nepřispěje, nejvýš mi pokope auto, urazí zrcátko, nebo aspoň poflusá přední sklo. Takže pro mne má přednost čára.

    jouda

    „překážka provozu na pozemních komunikacích je vše, co by mohlo ohrozit bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích“ … kde je striktně dáno, že se překážka nemůže pohybovat? Když tam poteče potok vody, tak je to taky překážka co ohrožuje bezpečnost, hýbe se a presto ji mohu objet. Traktor, kolo, tlačená kára, invalidní vozík atd. zcela jistě ohrožuje plynulost provozu a to je dostatečný důvod k bezpečnému objíždění. To co tu radí expert je čistě jeho subjektivní výklad práva absolutně odtržený od reality.

    veteran

    Naprosto souhlasím s tím, že nikde není napsáno, že překážka se nesmí pohybovat. Pokud je dle mého tvrzení rychlostní rozdíl více jak 30km/h je určitá možnost , že zadní náraz pro mne může být devastující, natož rozdíl v rychlosti například 60 km/h. Riskovat pak zpomalení vozidla , respektive jízdu na komunikaci s průměrnou rychlostí 90km/h na rychlost překážky která se pohybuje příkladem 15km/h si přímo říká o malér. Může to někdo nabourat do mne, do vozidla za mnou. Pokud tu překážku (cyklistu) neobjedu, budu vytvářet překážku já svým vozidlem. Předpokládám, že se bavíme o bezpečném objetí s blikačem apod. V případě traktorů a jiných strojů to musí platit stejně. Taková technika se může pohybovat třeba rychlostí 5km/hod. a takový pak vytváří překážku a musí se objet i když se pohybuje. Minimálně bych to zdůvodnil obavou o své zdraví, stejně jako riskují cyklisti , když jezdí po silnicích 1 třídy. Běžně se objíždí oranžová auta, které se pohybují výrazně nižší rychlostí při vykonávání různých prací. Nebo platí, že to co chceme označit za překážku musí mít oranžový maják?? 🙂

    ferris

    Dobrý den,

    Úředníci vyhodnotili nehodu jako §125c odst. 1 písm f) bod 7 zákona č 361/2000 Sb. Vzhledem ke tzv. svědkům podezření z porušení ust. §17 odst. 5 písm. e)

    Motorkář předjížděl (mluvím o hlavní pozemní komunikaci) před křižovatkou osobní automobil, který do pravého boku motorky naboural levým předkem auta. Motocykl rovně předjížděl a automobil odbočoval doleva.

    Před hlavní křižovatkou byla (přerušovaná) a těsně před ní plná čára, ale v křižovatce přerušovaná čára. Předjížděno bylo na rovince do mírného kopce, kde motorkář viděl, jestli jede protijedoucí vozidlo. Navíc motorkář obvykle sedí výš než řidič auta, takže bezpečně předjížděl vzhledem k protijedoucím vozidlům, které neohrozil.

    Trest – Předběžně na přestupkovém: Hrozí pokuta kolem 10.000 korun a odebrání 6 bodů a zákaz řízení na 6 měsíců.
    Myslel jsem, že přejetí bílé čáry hrozí ve správním řízení 2500 Kč a nula bodů??
    Kdežto za předjetí kvůli značce zákazu – hrozí 5000-1000 a 6 bodů + zákaz řízení na 6 měsíců.

    Pavel

    Trolejbus zastaví v zastávce v průběžném pruhu a vozovka je označena dvojitou středovou plnou čárou. Mohu tento objet?

    Ing. Ladislav Pechal

    Dobrý den. Nečetl jsem všech 13 komentářů, ale myslím si, že dle citovaného odstavce (pokud je zde stejná jako v zákoně)…

    „překážka provozu na pozemních komunikacích je vše, co by mohlo ohrozit bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích, například náklad, materiál nebo jiné předměty, vozidlo ponechané na pozemní komunikaci nebo závady ve sjízdnosti pozemní komunikace“

    cyklistu předjet lze. Jednou z charakteristik je i „ohrožení PLYNULOSTI“ silničního provozu, kteroužto cyklista (nejen) v kopci určitě ohrožuje. Tedy mohl by se najít právník, který by v případném sporu mohl tvrdit, že ji cyklista ‚neohrozil‘ pouze ‚omezil‘ či dokonce ‚snížil‘, ale to už je jen pověstné ‚kdyby‘

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist