Beran: Navrhované úpravy bodového systému

Jak změnit, tedy zlepšit situaci na silnicích? Zvýšením pokud, přiostřením bodového sytému, atd., tedy podle ministra dopravy určitě. JUDr. Beran novou situace komentuje.

Ministerstvo dopravy v nedávné době informovalo veřejnost o svém zájmu upravit sankce za některé přestupky a současně upravit i bodové hodnocení. Protože úprav navrhuje ministerstvo i v ostatních otázkách více, podívám se dnes na navrhované úpravy bodového systému a na další navrhované změny se podívám příště. Ministerstvo dopravy na svých stránkách jako obecné odůvodnění navrhovaných změn uvádí:

Cílem je účinně postihovat závažné a vědomé přestupky, které ohrožují ostatní účastníky silničního provozu a naopak nešikanovat slušné řidiče za bagatelní přestupky. Bodový systém se ve stávající podobě osvědčil, měl by ale pro řidiče být srozumitelnější a úřady by je měly pružně informovat o udělených bodech.

No, že by se bodový systém ve spojení s objektivní odpovědností provozovatele nějak moc osvědčil, je diskutabilní. Objektivní odpovědnost provozovatele za přestupky páchané řidičem vozidla byla ve skutečnosti dýkou do zad bodového systému, protože se u největšího objemu přestupků (za rychlost a za parkování) přestal zjišťovat řidič a kde není zjištěn řidič, tak tam bodový systém nefunguje, takže bodový systém se v tomto ohledu dostal na vedlejší kolej.

1)     Informování o bodech

Ministerstvo chce zavést možnost aktuálního sledování bodového konta následujícím způsobem:

Na žádost řidiče příslušný úřad obce s rozšířenou působností zasílá řidiči informace o každé změně v jeho bodovém hodnocení:

a) krátkou textovou zprávou na telefonní číslo uvedené v žádosti,

b) elektronickou poštou na adresu uvedenou v žádosti, nebo

c) prostřednictvím datové schránky uvedené v žádosti.

Pokud tedy řidič požádá o sdělování těchto údajů a poskytne příslušnému obecnímu úřadu své číslo telefonu, email nebo identifikaci datové schránky, bude mu chodit aktualizovaná informace o stavu jeho bodového konta, což je jistě prospěšná věc.

2)     Opakovaně vybodovaní – na kurz

Pro bodové rekordmany, kteří se vybodují během šesti let opakovaně, vznikne povinnost podrobit se tzv. rehabilitačnímu kurzu, přičemž rehabilitačním kurzem se rozumí program zaměřený na změnu řidičského chování a odstranění nevhodných návyků při řízení motorových vozidel.

3)     Polovina bodů pro začínající řidiče

Ministerstvo navrhuje, aby čerství držitelé řidičských oprávnění skupiny A1, A2, A, B1 nebo B, s výjimkou udělení řidičského oprávnění pro skupinu A řidiči, který byl předchozím držitelem řidičského oprávnění uděleného pro skupinu A2, po dobu dvou let od udělení oprávnění měli jen 6 bodů. Body, které dostali předtím, se jim automaticky odmazávají, ledaže jich už mají 12.

4)     Navrhované změny výše bodů

Tak za prvé se zjednodušují počty, protože nově budou už jen šestibodové, čtyřbodové a dvoubodové přestupky (dnes byly i sedmibodové, pětibodové a tříbodové)

–       překročení rychlosti v obci o 40 a víc a mimo obec o 50 a víc bude nově za 6 bodů místo dosavadních 5 bodů

–       totéž pro jízdu na červenou

–       ujetí od nehody bude nově z 4 body místo dosavadních 7 bodů

–       totéž pro řízení bez oprávnění nebo po zadržení řidičského průkazu

–       za ohrožení přecházejícího chodce bude nově 6 bodů (místo dosavadních 5 bodů); za jeho omezení budou 4 body

–       překročení rychlosti v obci o 20 a víc a mimo obec o 30 a víc bude nově za 4 body místo dosavadních 3 bodů

–       řízení technicky nezpůsobilého vozidla bude nově za 4 místo dosavadních 5 bodů

–       ohrožení jiného řidiče při přejíždění  z pruhu do pruhu 4 body místo 5 bodů.

Některé pak odpadly (neoznačení překážky, nedodržení doby odpočinku aj.), ale dva jiné mají přibýt, a to:

–       způsobení jakékoliv nehody – 2 body

–       nedání znamení o změně směru jízdy – 2 body.

Nejsem si jist, jestli ty dva poslední přestupky skutečně dosahují vždy takové intenzity, aby byly bodově postihovány. Je pravda, že nehod člověk moc nemá, takže tím se asi nevyboduje, ale vybodovat se neblikáním (jakkoli to je v některých případech nebezpečné) asi půjde snadno a když by policisté po plnění této povinnosti šli důsledně, tak by řady řidičů asi brzo prořídly.

Na závěr je nutné podotknout, že se jedná o návrh úprav. A protože této problematice „rozumí“ v Parlamentu každý, lze očekávat smršť pozměňovacích návrhů, takže finální podoba změn může být odlišná.

7.11.2016 9:16| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist