Beran: Dopravní nehody na špatně označených křižovatkách
poradna
Jak se řeší dopravní nehoda a jak se následně uplatňuje škoda, pokud na křižovatce mají přednost všichni, anebo naopak přednost nemá nikdo? To vysvětluje JUDr. Tomáš Beran.
Audi definitivně zabilo ikonický supersport. Proslavil ho Iron Man
Voyah dream nabídne luxusní svezení a překvapivé zrychlení. Nejvíce šokuje ale vizuálem
Jak funguje bezdušová pneumatika? Video odhaluje neviditelnou práci na silnici
Häkkinen prodává unikátní hypersporťák. Šampion Formule 1 dá kupci i speciální zážitek
Škoda Kamiq Monte Carlo se zalíbí hlavně obyčejným lidem, jejichž srdce tíhne k motorsportu
Cupra Formentor představuje lovebrand, kterým svou osobnost posunete na jinou úroveň
První seznámení s novou Škodou Kodiaq: Potěší nejsilnější diesel a naladění podvozku
Stopadesátka na českých dálnicích? Jen na zlomku úseků a s omezeními
poradna
Jak se řeší dopravní nehoda a jak se následně uplatňuje škoda, pokud na křižovatce mají přednost všichni, anebo naopak přednost nemá nikdo? To vysvětluje JUDr. Tomáš Beran.
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Zajimave, ze druhy pripad s porusenim povinnosti vychazi pro ridice paradoxne vyhodneji, protoze 50% skody dostane uhrazeno s povinneho ruceni druheho ridice. Pokud nic neporusil, nedostane nic a pokud nema havarijni pojisteni ma smulu.
A teď ještě pane doktore prosím doplňte argumentaci, kde (a jak) lze ze zákona vyčíst, že daná silnice (označená značkou P02) je silnicí hlavní, co to znamená pro řidiče a jakým způsobem ho to zprošťuje povinnosti dávat přednost dle § 22 (tedy proč se na něj v takovém případě nebude vztahovat povinnost dát přednost zprava dle odst. 2, když odst. 1 hovoří o zcela jiných značkách). Ano, vím a znám v obecnosti dopravní předpisy – ale z toho zákona to skutečně je možné vyčíst, tak, že to vlastně neupravuje.
To je moc pěkná akademická debata a pro její účely na tu sugestivní otázku samozřejmě dle Vašeho očekávání odpovím, že nikde v zákoně č. 361/2000 Sb. není výslovně uvedeno, že řidič, který jede po komunikaci označené značkou P2 (Hlavní silnice), má přednost před vozidly na vedlejší. ALE. 🙂 Ust. §22 odst. 1 hovoří o povinnosti toho na vedlejší dát přednost tomu na hlavní. Mám za to, že si lze bez velkých argumentačních komplikací a contrario obhájit, že z toho plyne přednost řidiče na hlavní. Ano, není to tam výslovně, ale výše uvedeným argumentem to lze dle mého názoru jasně dovodit. Co se pak vztahu k §22 odst. 2 týče, pak budu ze systematického hlediska tvrdit to, co uvádím výše, tzn. že pro řidiče na hlavní pravidla přednosti plynou z odst. 1, a to právě za použití argumentu a contrario ve vztahu k odstavci 1. To byste jedině musel tvrdit, že z odstavce 1 nevyplývají pro řidiče na hlavní pravidla pro přednost a že tudíž pro něj všude platí přednost zprava, ale tomu bych oponoval (a teď se bavíme čistě v rovině akademicko-formálně-právní) výše uvedeným. Co na to říkáte? 🙂
Zdravím,
chtěl jsem ze zeptat k případu kdy „vinu nenese nikdo“, zda v případě, že vznikne škoda, je možné náhradu škody s ohledem na chybné označení křižovatky, požadovat po místně příslušném úřadu? Pokud nikdo z řidičů neporušil předpisy, musí být v dané situaci vina na straně příslušných úřadů, že nezabezpečili správné označení křižovatky, nebo ne?
Pokud ano, byla by situace stejná i v případě že by značka byla sice umístěná, ale poškožená (tak že by opravdu nebyla čitelná) či zakrytá?
Předem díky za odpověď
Karel
Jenže v tom případě argumentujete fakticky v rozporu s Vaším tvrzením, že „řidič není povinen se řídit značkami ostatních nebo pracovat s informací, že zná ten druhý směr a ví, že je tam hlavní,“ resp. vedlejší. Dle odst. 1 je určena přednost značkou dej přednost či stůj, kde tato značka neurčuje vedlejší a hlavní (ostatně není v normě řečeno, co by vedlejší a hlavní měly být). Povinnost dát přednost však nestavnovuje vedlejší a hlavní, ale právě ty značky, uvedené v odst. 1. (nadto formulačně pouze v kombinaci s vedlejší komunikací v křižovatce s hlavní komunikací).
Argumentace a contrario odst. 1 (tedy normě s kombinovanou hypotézou) právě neříká, že by řidič na hlavní „měl přednost“ – maximálně tak, že každý řidič, který nesplňuje podmínky odst. 1 k tomu, aby dával přednost, má přednost (k tomu by však bylo nutno připustit, že jsou pouze stavy „mám přednost“ a „dávám přednost“ a nic dalšího – jak by to řešilo situace, kdy mají či dávají přednost oba řidiči?). I v případě připuštění nesprávné negace podmínky a tedy toho, že řidič na hlavní má přednost, není nikde řešeno, co to vlastně znamená „mít přednost“ nadto jak by taková věc měla souviset se značkou P02 obecně. Z odst. 2 lze pouze konstatovat, že pouze v případě, že by měl přednost na základě opaku odst. 1, by nemusel dávat přednost zprava – i k tomu by ale musel mít znalost poměrů. 🙂
Pokud clanek spravne chapu, tak spatne oznacene krizovatky jsou vlastne v poradku a pripadnou skodu hradi vzdy alespon z casti majitel vozu. To se mi nejak nezda ze muze byt pravda.
Hezká argumentační práce. 🙂 Já říkal, že tu brzo někoho začně bolet hlava. Chápu, kam míříte, ale když bych dovedl váš argument do důsledků, tak by z něj dokonce plynulo, že když z té vedlejší někdo značku ukradne, tak i když já mám značku označující hlavní, tak přednost nemám, protože moje přednost je odvozena od jeho značky, která ale když tam není, tak neexistuje. To už je trochu divočina, nemyslíte? Plynulo by z toho totiž to, že opravdu musím sledovat značky i z ostatních směrů, a to je podle mne neudržitelný závěr. Nebo to je to, kam míříte? Je závěrem tohoto vašeho argumentu, že na hlavní platí přednost, jen když je na vedlejší trojúhelník nebo stopka a jinak ne a že tedy musím sledovat značky z ostatních směrů?
To je na delší a podrobnější zamyšlení, podívám se na to v dalším článku.
Tady by mne zajímalo především, jaké pak mají řidiči možnosti získat náhradu škody od správce komunikace, kam se obrátit a podobné.
Píšete jenom o přednostech a nepřednostech. Jak tam potom figurují paragrafy o nutnosti počínat si tak, aby nikomu nevznikla škoda či o povinnosti přizpůsobení se situaci a zabránění nehodě?
V čistě argumentační rovině jdu podstatně dále – tvrdím, že jelikož nemusíte sledovat značky určené jiným řidičům (pro jiné komunikace – v křižovatce typicky) a současně nikde v zákoně není uvedeno zproštění povinnosti dávat přednost, pokud jste „na hlavní“, vztahuje se na Vás (v případě označení Vaší cesty jako hlavní značkou P02) povinnost přednosti zprava dle odst. 2. – a to nehledě na to, zda na vedlejší je trojúhelník, stopka či nic.
Až tak? Takže Váš závěr je, že na hlavní neplatí přednost nikdy, protože (i) nikde není výslovně uvedeno, že ten na hlavní má přednost (pouze je uvedeno, že ten na vedlejší dává přednost, ale to není informace pro toho na hlavní, ale pro toho na vedlejší) a (ii) pro něj platí povinnost dle odst. 2, tj. dávat přednost zprava? Je pravda, že značka označující hlavní silnici ve vyhl. 294/2015 Sb. o přednosti nic neříká, ale tak co si třeba pomoct jazykovým výkladem, tzn. že pokud je určitá komunikace označena za hlavní a druhá za vedlejší, tak ten název (jazykově) implikuje hierarchii v rámci užívání těch komunikací z hlediska přednosti?
Přesně tak. Nadto není nikde řečeno, co by mělo být obsahem spojení „mít přednost“, lze pouze argumentací opaku „dávat přednost“ usoudit, že by šlo o zproštění takové povinnosti (což také ale nemá explicitní oporu v zákoně – viz výše) a u odst. 2 (§22) se hovoří pouze o přednosti dle odst. 1. – např. ve vztahu k původní problematice (kruhovým objezdům dle odst. 5) není řidič zproštěn povinnosti přednosti zprava, byť jde o téměř totožnou situaci jako v odst. 1 z pohledu obou řidičů. Vím, že jde o argumentaci zcela zjevně účelovou (pro poukázání na absurdní nedostatek pozitivního práva v této otázce) a nepochybuji, že nejen správní orgáni, ale též soudy pravděpodobně i vyšších stupňů, by přisvědčily v případném sporu obecnému právnímu vědomí, případně jazykovému či teleologickému výkladu právě vztahu hlavní a vedlejší (nehledě na právo pozitivní). Jediný přínos této argumentace v praktickém životě by beztak mohl být v získání spoluzavinění – tj. nelze tuto argumentaci použít pro úplné zbavení se odpovědnosti, protože ke středu dojde vždy i porušením povinnosti vozidla na vedlejší.
Já vašeho oponenta pochopil tak, že (1) jelikož není řečeno, že ten, kdo je na hlavní, má přednost, a (2) není povinen sledovat značky těch, co přijíždějí odjinud, např. z vedlejší, pak nastává na každém takové Téčku situace, kdy ten, kdo jede po hlavní, dává přednost tomu, co přijíždí z vedlejší, a totéž dělá ten, co přijíždí z vedlejší, pokud tam svou značku „Dej přednost v jízdě“ má.
Osobně si myslím, že v úředním sporu na jakékoli instanci nemá argument o tom, že značka hlavní silnice neříká nic o tom, že mám přednost, šanci.
Celé je to způsobeno tím, že zákonodárce zjevně neměl ambici přesně upravit všechny možné dopravní situace. To by zákon musel mít rozsah zdrojových kódů samořiditelného vozidla Google. Podle mého odhadu je bezesporně upraveno nanejvýš jednotky procent situací. Zbytek je ponechán na strategii každého účastníka.
K problematice, zda „musím sledovat značky z ostatních směrů“.
Pokud přijiždím po hlavní vyznačené svislou značkou (a po menších peripetiích nadále i po kruhovém objezdu), mohu předpokládat, že na vedlejší je vyznačeno „dej přednost vjízdě“, aniž bych to musel sledovat.
Pokud ale hlavní vyznačená není, pak jediná možnost, jak odlišit zda se řídit podle odstavce 1 či 2 § 22 je, podívat se zda je na vedlejší vyznačeno „dej přednost vjízdě“. Povinné to možná není, ale je to možné. Kdo se nepodívá, nezbyde mu než dát přednost zprava.
Netýká se to tedy všech směrů (nanejvýš jednoho) a všech značek, ale jen těch dvou. A za pozornost stojí, že mají unikátní tvar, který je identifikuje i zezadu.
Já nevím, pane „T“, ale vaše argumentace mi přijde nějaká divná, tak něco na způsob argumentace kruhem, ale obráceně.
Podle mého názoru je to jasné. Jestliže ust. §22 odst. 1 hovoří o povinnosti toho na vedlejší dát přednost tomu na hlavní, pak skutečnost, že jedu po silnici označené značkou „Hlavní silnice“, mi dává informaci o tom, že vozidla přijíždějící z vedlejších silnic jsou povinna mi dát přednost v jízdě. Pokud jsou povinna dát ona přednost mně, pak nemůžu být zároveň já povinen dát přednost jim. A to je celé.