beran-a-zase-ty-nemecke-dalnice-a-neomezena-rychlost-na-nich.jpg

Beran: A zase ty německé dálnice a neomezená rychlost na nich

Německá dálnice s mnoha pruhy a neomezenou rychlostí jako vzor ideálního cestovatelského prostřední? Ehm, možná, ale jen pokud na ní jsou Češi.

Diskuze

19 komentářů

    Lugy

    Já už to neřeším, když jedu v pravém a někdo pomalejší je v levém, ani se nesnažím jet do levého abych předjel. Držím se svého pravého a objedu ho. Někteří si uvědomí, že se zapomněli a někteří ne. Pak člověk zjistí, že si v pravém pruhu jede svojí rychlosti a v levém je kolona. Pokud to policajti nepokutují, jako například svítící mlhovky. Nebo příliš pomalá rychlost, kdy oni sami v 90 jednou 60. aby nebyli moc brzo v práci

    Gabriel

    Je zajímavé, že pokud se jedná o implementaci nějaké nepopulární restrikce, politici často argumentují „vyspělým Západem“. Když oni, „náš vzor“ to tak mají, tak proč ne my. Ten samý argument se už ovšem nepoužije při pokusech o zavedení zvýšené rychlosti na našich dálnicích či povolení určitého množství alkoholu v krvi. To je najednou o vyspělém Západu ticho po pěšině. Prostě, jak se jim to hodí do krámu, aneb politika dvojího metru.

    M!

    jj mám ty samé zkušenosti. Neuhýbají a když je člověk podjede tak se můžou zbláznit. (mimochodem podjetí je v německu těžký přestupek). Ale vidím že se takto chovají nejen doma ale i u nás. Aby němec na D5 uhnul z levého pruhu, to už musí být….

    Zetti

    V Nemecku jsem nebyl skoro 5 let. Bojkotuju ho kvuli nesmyslnym buzeracnim kontrolam. Nicmene pozor na dve veci. Obe mohou byt klasifikovany hodne prisne. Jednak je to predjizdeni vice nez 4 aut najednou a druhak podjizdeni na dlanici. Podjizdeni na dalnici je stejnym trestnym cinem jako ohrozovani se strelnou zbrani. Tak radsi zvolnete a v klidu pockejte az vas vypatlanej nemec pusti. Kdyz nepusti, jedte za nim a budte radi ze dojedete domu v poradku !!!

    Ferenc

    Vždycky když někdo tvrdí Češi – „kradou, jsou závistiví, bezohlední… atd.“ – zamení „Češi“ za „lidi“. Pravdivost výroku se nezmění, jen upřesni. Každý národ se chová jak mu to systém umožňuje, při uvolnění systému se okamžitě přizpůsobí2

    Petr K.

    Jen poznámka. Je výrazný rozdíl mezi chápáním „neomezené rychlosti“ českými řidiči a těmi německými. Neomezená rychlost pro němce znamená, že když je dálnice VOLNÁ, není důvod hlídat si rychlost a jedou, kolik jim vlastní uvážení a auto dovolí. Jakmile se dálnice trochu zaplní, povětšinou všichni zvolní na oněch zmiňovaných 120 – 130 km/h. Občas se sice najde někdo, kdo se pokouší prorážet levým pruhem rychleji, ale obecně jsou takoví jedinci považováni za agresivní pablby. Obecně platí úzus, že pokud se plná dálnice pohybuje okolo této rychlosti, není třeba se nějak stresovat a neustále skákat z pruhu do pruhu. Když se situace uklidní, povětšinou se všichni zase začnou řadit ukázněně v pravo.

    Pro čecha, jak vyplývá z diskuse zde, je „neomezená rychlost“ právo na vyklizení levého pruhu ať se děje co se děje. Pokud je jen malinká skulinka vpravo, je třeba z levého pruhu vypadnout. Nemá cenu tu řešit co je správně a co ne. Připoměl bych ale zlatou poučku cestovatelů „v Římě se chovej jako říman“. Nevychovávejme němce na jejich dálnicích.

    Říkám to z pozice člověka, který najezdí po německu stovky i tisíce km měsíčně. Co je velký rozdíl, prakticky se mi nestane, že by mi někdo vysel přímo na nárazníku, což je v Česku běžné. Někdy mám pocit, že to není ani tak projev agresivity, jako obyčejný zlozvyk a neuvědomění si, jak nebezpečné to může být.

    Tomáš Beran

    Jen krátce – pointou mého článku nebylo to říkat Němcům, jak mají u sebe jezdit. Respektuju to, ať si doma jezdí, jak chtějí, i když třeba s jejich stylem můžu nesouhlasit. Pointou bylo ukázat na to, že argumenty proti zavedení neomezené rychlosti na (případně vybraných) dálnicích u nás spočívající v tom, že Němci jsou na dálnicích „lepší“ řidiči než my, jsou zcela falešné a že pověstná disciplinovanost, pozornost a ohleduplnost německých řidičů jako argument, proč u nich ano a u nás ne, je jen mýtus.

    Doktor - ten s tečkou

    Minulý rok jsem cestoval trochu dál a chtěl jsem si také poprvé, užít té svobody na německých dálnicích, pokud to ještě jde. Záměrně neuvedu typ vozidla a jakou má moje vozidlo maximální konstrukční rychlost, abych nebyl nazýnán vrahem, zabijákem atd. Té rychlosti jsem dosáhl. Měl jsem štěstí, provoz na dálnici byl slabý. Cestou zpět to už nebylo možné. Těch úseků, kde je neomezená rychost není tolik a další věc byla hustota provozu. Já si nemohu nijak stěžovat na německé kolegy. Když jedu Rakouskem či Německem, tak se cítím mnohem bezpečněji a klidněji, než u nás doma. Přeji Vám pevné zdraví. Doktor.

    Jakub R

    Zdravím z Mnichova. Po 6 letech ježdení po celém Německu dobře vím, že čeští řidiči vůbec nejsou tak špatní, jak Dvořák, Besip a dopravní pseudoexperti tvrdí.

    V Německu jsou dva hlavní nešvary: nedávají blinkr a furt se cpou doleva. Asi zjistili, že v prostředním pruhu nebo vpravo se zmenšuje penis nebo co. Pochopitelně pravidlo o jízdě vpravo platí v Reichu.

    Já dojíždím loudaly v levém také zvolna, nelepím se a když nechtějí uhnout (a mohou přitom), krátce je probliknu nebo dám blinkr doleva. Drtivá většina pochopí.

    Vláček „pospíchálků“ vlevo jedoucích 110 je hlavně typický pro dálnici mezi Holledau a Mnichovem.

    Jeden kolega říká, že Němci jako řidiči se zhoršují proto, že je mezi nima stále více Auslenderů 🙂

    jimi

    Souhlas s autorem.
    stejné zkušenosti. lidi většinou neumí jezdit, platí to i pro Němce a je to čím dál horší. Ten německý dojem vzoru dělá podle mě jenom novější a kvalitnější vozový park- ale o kvalitě už delší dobu pochybuji. Auto dělá řidiče. Zlaté pravidlo- nedělej ostatním to, co nechceš, aby oni dělali tobě. Co je na tom špatné, když chci v klidu jet pro mě běžnou 170-200km/h po Autobahn. Zbytečně nepřekážím, zařazuji se včas. Klidně se nechám předjet, většinou se aspoň pokochám zajímavými vozy. :o)

    Petr K.

    Není to mýtus. Za jeden rodinný víkendový výlet tady v Česku (o Polsku nebo Slovensku ani nemluvím) potkám na silnici tolik bezohlednosti a agresivity, kolik jí v Německu nezažiju za celý rok. A že se němci neuklízí z levého tak rychle, jak by se některým českým závodníkům líbilo, což je hlavní téma celého vašeho článku, to je mi asi tak celkem bratwurst… Zodpovědnost a ohleduplnost typického Němce opravdu nespočívá v tom, že vypadne z levého hned v první vteřině, co může, ale v tom že: se netlačí na auta před sebou; že v rámci tolerancí dodržují limity (a to i ty, které na první pohled nemusí dávat smysl); nesmyslně nemyškují z pruhu do pruhu; neberou si osobně, když někdo před nimi udělá chybu, která je omezí; nepředjíždí na státovkách a okreskách na poslední chvíli, přes plnou čáru nebo na horizontu…. A tak bych dovedl pokračovat ještě dlouho. Až se tohle všechno češi naučí, bude čas zrušit rychlostní omezení na dálnicích.

    gumidos

    popisovaný problém nevnímám, ale protože jezdím se střešním boxem, při rychlostech nad 130 – 140 to dělá trochu hluk, takže rychleji nejezdím a příliš nezávodím.
    Jednoznačně pozitivně ale vnímám to, že okolo Mnichova, kde je zácpa v podstatě furt a od Regensburgu po Rosenheim se jede v podstatě krokem s přískokem dodržuji řidiči pravidlo nepřejíždění z pruhu do pruhu. Tedy ho dodržuje cca 95% řidičů. Je to výborný zvyk – namísto otravného popojíždění se zastavováním všichni jedou vcelku pomalu. I když jsem měl před sebou 100 m místa, nikdo se mi tam necpal a všichni jsme postupně jeli. Magoři jsou všude, takže občas někdo kličkoval a za cenu nervů se po kličkování 30 km posunul o 4 vozidla dopředu. Zřejmě to Němci pochopili a docela to dodržují. Při koloně v Čechách jakmile vznikne proluka 10 metrů – už tam někoho máte – následuje brzda, nervy, nadávky – nepochopím to.

    Mik

    Dobry den,taky se podelim o sve zkusenosti. Mam je bohuzel naprosto opacne, jezdim do nemecka asi 5x rocne a na jejich dalnicich se setkavam s uhybanim nejen do prostredniho pruhu,ale az do praveho a nekdy uplne zbytecne protoze za 30 vterin jsou u kamionu a zase predjizdi a okamzite zpet do praveho pruhu.
    Jedine vysvetleni mam v tom,ze jezdim primo na zapad nebo jeste casteji na sever,tak jestli se lisi mentalita v Bavorsku od Saska atd…je to mozne:-)Asi jako Cechy a Morava.
    A jeste jeden postreh…v Nemecku si kamiony nedovoli blokovat levy pruh dlouhym,pomalym predjizdenim…casto to maji znacenim zakazane,ale kdyz ne,je to vyjimka.Naposledy se mi to stalo za 700km jizdy 2x a vzdy slo o Cesky kamion!!!Ano,Bulhari,Srbove,Rumuni to nedelaji,nasi ano…

    Ian

    To nebylo tim vikendem. Ja se uz snazim o vikendu neridit. Pokud musim, treba cestou z chaty, vyjizdime okolo poledniho, kdy je nejvetsi klid. Ja proste tezko nesu, ze mi pri desetinovem provozu trva cesta jen o par minut mene. Na semaforech na zelenou projede jen polovina aut, nez ve vsedni den. Prumerna rychlost o 10 kmh nizsi, nez ve vsedni den. Uhybani zadne. Doted mam v hlave jednu cestu po prazske magistrale, kdy jeli 3 loudalove vedle sebe od Nuselaku az k sjezdu na Michli. A to vsechno rychlosti okolo 45. Vsichni jsou hrozne „v pohode“ a muj cas a priority je nezajimaji.

    Takze vyhybam se vikendovym ridicum, co to jde. A taky se vyhybam casu mezi 7:30 a 8:30, kdy jezdi zmatkujici maminy s detma a to same mezi 15. a 16, hodinou, kdy vyjede nejaka zvlastni pomala sorta (tipuju uredniky).

    N.

    A vůbec se to netýká jen dopravních předpisů.

    N.

    Ano, v rámci tolerance dodržují limity, a to i ty, co na první pohled nemusí dávat smysl. A zkusil ses na ty limity podívat pořádně? A třeba se zamyslet nad tím, o kolik by na podobném místě u nás byl limit nižší, než tam? 70 i 80 je v obcích dost běžná, o 60 nemluvě, kde je něco podobného u nás? Kilometrová rovinka, opravená silnice, u ní asi tak 3 domy na tom kilometru a je tam pořád 50, stejně jako v centru, kde je spousta lidí. A samozřejmě na obou koncích pěkné místečko na měření a chytání pirátů, co tam pojedou 70… Přesně těch 70, co by bylo v podobném místě v Německu nebo v Rakousku normálně povoleno. To se to pak ty limity dodržují, když naprostá většina z nich odpovídá skutečnosti, navíc v kombinaci s neomezenou rychlostí na dálnici, kde se případně dá trochu stáhnout ztráta, když to cestou k ní zrovna nějak nejede. U plných čar to bude dost podobné, nenapadá mě žádný úsek venku, kde by byla kilometr dlouhá přehledná rovinka s plnou čárou, u nás takových úseků není zrovna málo. To se to pak ta plná čára jinak respektuje, když je opravdu jen tam, kde to má i jiný smysl, než výběr pokut, ideálně z helikoptéry, aby se nalétaly hodiny. O toleranci půl promile se nemusíme bavit, to je úplně to samé. Jedno pivo si můžu dát legálně, tak si ho dám. Druhé už je riskantní (tím spíš, když je to nějaký Weiss nebo poctivý ležák), tak si ho radši odpustím. U nás si loknu a hned jsem ten nejhorší zločinec, co žere maminky s kočárky, takže už je víceméně jedno, jestli si dám jeden lok nebo rovnou dva půllitry. Z pohledu zákona samozřejmě. Nulová tolerance i na kole a i mimo silnici, to je vůbec úlet, ani nebudu spekulovat nad tím, kolik lidí díky tomu jelo do hospody autem, protože hrozící pokuta je úplně stejná a likvidační, a případně někoho cestou zpátky přejeli…
    Takže zbývá jen to lepení, to nejspíš bude u nás opravdu horší, ale spíš souvisí se špatnou prací policie, která radši z neoznačených aut měří, protože je s tím míň práce a víc se vybere, a samozřejmě zákonodárců, kteří jí prakticky nedávají šanci, jak nedostatečný odstup řešit dřív, než když už dojde k nehodě.

    Chechtak

    Nemecti ridici a zodpovedni? Vetsina z nich se s pouzivanim blinkru temer neobtezuje. A to nejen na dalnici, ale treba i na kruhovem objezdu nebo jeste lepe na krizovatce.
    Ostatne, jizda na kruhovem objezdu s vice pruhy, je pro drtivou vetsinu nemeckych ridicu skutecny orisek. Nechat nekoho z vnitrniho pruhu vyjet do vnejsiho, aby mohl kruhak zcela opustit? Doporucuji, je to adrenalinova disciplina.
    Dodrzovani povolene rychlosti? S tim si take vetsina z nich prilis hlavu nedela a na 30 km/h jezdi zasadne 50 km/h, ackoliv je tam treba skola a z ni vybihajici deti. Dokonce mi jeden Nemec rekl, ze ma pocit, ze jet o 10 az 20 km/h je v pohode. Kupodivu, snizeni platu o tu samou castku by mu ale udajne nevonelo. 😉
    Dodrzovani odstupu za predchozim vozidlem? Vetsina Cechu netusi, ze v Nemecku je vyhlaskou predepsano dodrzovat odstup polovinu rychlosti – nejen na dalnicich. Napriklad pri rychlosti 140 km/h musite mit odstup nejmene 70 metru! A zkuste jezdit po nemecke dalnici s takovymi odstupy. 😉
    Tabulka pokut http://www.bussgeld-info.de/bussgeldkatalog-abstand/ jasne ukazuje jak mastne muze byt toto nedodrzovat. Myslim, ze 3 mesice bez ridicaku boli snad jeste vice nez tech 400 EUR. A 2 body k tomu vsemu jako tresnicka na dorte. Takze ono to nelepeni se na zadek neni ani tak ohleduplnosti ci zodpovednosti, jako spise strachem z drakonicke pokuty. Mereni odstupu na dalnicich je velice oblibena disciplina nemecke policie. To vite, s neomezenou rychlosti toho prilis z kapes ridicu nevytrhnou.
    Obecne jsou nemecti ridici dost neprejicni a asertivni, ale asi ne primo agresivni nebo zamerne nebezpecni. Zrejme to souvisi s jejich vychovou k soutezivosti a honbou za vykonnosti. Nekdy to pusobi, ze si na silnicich leci mindraky.
    Reci o tom, jak jsou Nemci skveli ridici, slycham predevsim od Nemcu samych. S Ceskem nesrovanavam, tam totiz nejezdim, takze nevim. Ale pokud vam nekdo dava Nemce za vzor, tak to tedy moc dobry vzor neni. Jako vzor zodpovednosti a discipliny za volantem, bych spise videl Svycary jezdici ve Svycarsku.

    Burns

    Obecně jsou němci určitě ohleduplnější než češi. Utvrzuji si to neustále do kola. Samozřejmě i mezi německými občany jsou určitě různí lidé, ale obecně je jízda v Německu a v Česku hodně rozdílná. Nevzpomínám si na situaci, kdy by na mě v předjížděcím pruhu byl v Německu někdo nalepenej na prdeli a blikal na mě dálkovými, atd.

    Pavol

    V Nemecku žijem už 5 rokov. Súhlasím, že niektorím vodičom to skutočne s tým ľavý pruhom nedochádza. A tiež ich občas predbieham zprava. Ale inak sú vo väčšine prípadov skutočne oveľa ohľaduplnejší ako v ČR alebo SK. To sa proste nedá porovnať. Pravdepodobnosť, že Vás tu niekto vybliká, vytrúbi alebo Vám ukáže fakíra je neporovnateľne nižšia ako u nás doma. Takisto slušnosť a ochota pustiť niekoho, kto si pomýlil pruhy v meste, je tu na oveľa vyššej úrovni. Takže prosím nepreháňať. Praha a Bratislava je v tomto úplne peklo. Pustia Vás až keď už skutočne hrozí, že im oškrete auto. Jazdím často do Prahy a po príjazde z Nemecka si musím hlavu prepnúť z režimu tolerantného „nemeckého“ vodiča do režimu československého hulváta len preto, aby som sa dostal tam, kam potrebujem. Je to proste nutnosť a vnímam to tak zakaždým.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist