Ženevské dojmy: 599 GTB Fiorano

Sérii článků o letošním ženevském autosalonu začneme na stánku automobilky, které pro mnohé motoristické nadšence znamená totéž, co svatý grál.

Ferrari. Už jen při zvuku toho jména se spoustě lidí zježí chloupky na těle. Pár lidem se vybaví mírně despotický commandatore Enzo, většině jásavě rudé sportovní vozy, těm šťastnějším vzpomínka na osobní setkání s některým z těchto úchvatných vozů a těm nejšťastnějším zážitky s tím jejich vlastním…

V každém případě ale nelze popřít, že nikdo neumí otevřít stavidla svým emocím tak dobře, jako Italové a ať Ferrari postaví jaké auto chce, vždycky s ním spoustu emocí vzbudí. V poslední době byly ale reakce na nová Ferrari trochu rozpačité. Zatímco F430 se poprávu dostalo vřelého přijetí, model 612 Scaglietti sklidil potlesk jen velmi vlažný. Mnozí kritizovali jeho design, ale ti, kteří se s ním projeli ho v naprosté většině chválili za skvělé schopnosti pravého Grand Tourera.

Gran Tourismo Berlinetta (GTB)

Největší perlou letošního ženevského autosalonu byl ale pochopitelně zbrusu nový model: Ferrari 599 GTB Fiorano. Přiznám se, že k velkým příznivcům designu Scaglietti nepatřím, takže když jsem uviděl první fotky Fiorana, blesklo mi hlavou: „zmenšená 612, copak jsou nepoučitelní?“

Teď vám ale s radostí musím sdělit, že jsem se naprosto mýlil. Design Fiorana totiž „na živo“ působí úplně jinak, než na fotografiích. Tohle Ferrari je nejen krásné, navíc se naprosto nedá popřít, že je to Ferrari. Čiší to z něj na první pohled. Jediné, co je mi v souvislosti s jeho designem líto, je zpracování zádi. Vždyť přece – Ferrari má mít dvě dvojice kruhových koncových světel… Po jedné na každé straně, to mi přijde málo.

Ferrari ale není jen o vnějším vzhledu, Ferrari je pocit výjimečnosti – a ten musí fungovat i po otevření všech možných kapot a dveří. 599 GTB v tomto případě prospívá na výbornou. Pod přední kapotou se skrývá spíš kus moderního umění, než motor, v interiéru vás rozmazlí pečlivě prošívaná kvalitní kůže, třeba i v kombinaci s přiznanými karbonovými vlákny palubní desky, výplní dveří a konstrukce sedaček, pod volantem, na němž nechybí startovací tlačítko, ani vstupenka do řidičské nirvány, ovladač Manettino, najdete zářivě žlutý otáčkoměr, tachometr cejchovaný do 360 km/h a displej palubních systémů.

Je libo něco navíc?

Touha po pocitu výjimečnosti patří k základní výbavě každého potenciálního majitele Ferrari a firma dokáže jeho touhy ukojit vrchovatou měrou. Po otevření zadního víka se objeví poměrně prostorný zavazadelník (má 320 litrů, jestli vás ovšem u Ferrari opravdu něco takového zajímá…), ve kterém můžete převážet speciální, na míru šité kufry Ferrari. Celkem šest kousků zavazadel (čtyři v kufru, dva za sedačkami) bude vyrobeno ze stejné kůže, jako čalounění vašeho vozu, najdete na nich chromované označení 599 GTB, vzpínajícího se hřebce a zcela bezvadnou kvalitu švů a zpracování… A pokud se chcete vžít do pocitů závodních jezdců z bohaté historie Ferrari, můžete si koupit nádhernou helmu v retro stylu, obšitou exkluzivní kůží a na přání i s věstavěným systémem bluetooth. Nebo, co třeba kabelku? Kosmetický kufřík? Manžetové knoflíky? Peněženku? Ferrari se o vás zkrátka postará.

Abych náhodou nezapomněl: vůz s šestilitrovým dvanáctiválcem o výkonu 620 koní s designem od Pininfariny a manuální převodovkou stojí 178 200 Euro, na verzi s převodovkou F1 si připravte 184 000 Euro. Tyto ceny jsou bez daně a bez dovozu, který v případě ČR vyjde na dva až dva a půl tisíce Euro. A nezapoměňte i nějaké drobné na ty kufry a helmu… za výjimečnost se platí, to víte…

Honza Koubek

2.3.2006 12:58

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist