Pařížské dojmy: Audi R8

Pro mnohé jedna z nejočekávanějších sériových novinek Pařížského autosalonu, pro jiné jen trapný pokus o ještě menší Lambo se špatnou značkou. Jaké je Audi R8 doopravdy?

Nejdůležitější bude, jaké je na silnici – a to zatím ví jen málokdo. Jisté ale je, že kolem Pařížského stánku Audi byl neustále pořádný chumel lidí. Audi R8 si prostě svůj díl pozornosti přitáhnout umí.

Je to jen tři roky, co jsme všichni uznale pokyvovali hlavami nad konceptem Audi LeMans Quattro. Potom se začalo spekulovat a zhruba před rokem se začly objevovat fotografie zamaskovaných testovacích prototypů. Bylo jasno: supersportovní Audi bude!

I když, měl bych teď dodat, Audi tvrdí, že tohle není supersport, ale spíše sportovní kupé. Nemá konkurovat Lambu, má být spíš dalším krokem po Audi TT… No, upřímně, říkat si mohou co chtějí, ale takhle placaté auto s vysokootáčkovým osmiválcem o výkonu 420 koní před zadní nápravou… to je prostě supersport jak vyšitý. Dobrá, na deseti a dvanáctiválce od Lamborghini sice pár koníků ztrácí, ale vsadím se, že bude také výrazně levnější. Výkony také odpovídají supersportům: stovku umí R8 za 4,6 sekundy, maximální rychlost činí 301 km/h. A kromě toho, v živých barvách si dovedu představit, jak se na R8 vrhne MTM a další známí ladiči Audi…

Jak tedy vypadá ve skutečnosti? Dobře, velmi dobře. Už zdálky vás nenechá na pochybách, že jde o seriózní nářadí. Velká maska Audi sedí v přídi celkem dobře (logo se čtyřmi kruhy poprvé není přímo v ní, ale na kapotě těsně nad maskou), pod předními i zadními světly se vyjímá výrazné vodorovné žebrování. Dvě dvojité koncovky výfuku a mohutný difuzor vypadají také dobře a když přijdete blíž, uvidíte pod naplocho skloněným zadním sklem srdce vozu s nápisem V8 FSI na karbonovém krytu.

Co se týče interiéru, nebudu plýtvat slovy o obvyklé kvalitě Audi – navíc je pravděpodobné, že většina zákazníků využije u takhle exkluzivního vozu nabídky firmy quattro GmbH a nechá si interiér vyrobit podle svého vkusu. Je pravda, že uvnitř najdete vypínače a jiné prvky, které vám připomenou výrazně levnější koncernová auta, ale středová konzola vyrobená s karbonovým obložením a hlavní přístroje v zajímavě tvarovaných kapličkách vás nenechají na pochybách, v čem sedíte. Daleko důležitější, než nějaký vypínač světel, jsou hlavní ovládací prvky – volant se zkosenou spodní hranou padne do ruky jak ulitý a pokud si objednáte šestistupňovou manuální převodovku, vydržíte se na odhalenou kulisu řadící páky zamilovaně koukat hodně dlouho.

Jestli ale nemáte rádi spojku, není to žádný problém. V nabídce je i sekvenční převodovka Audi R tronic s pádly pod volantem. V příplatkové výbavě nebude chybět ani vyspělý tlumící systém Audi magnetic ride s drobnými magnetickými částečkami, rozptýlenými v oleji tlumičů. Ty umožňují působením elektrického pole během několika milisekund změnit tlumící charakteristiku, takže se dokonale přizpůsobí stylu jízdy i aktuálním podmínkám.

Audi R8 patří i jedno zajímavé prvenství. Až přijde na trh (což by v ČR mělo být v první pololetí příštího roku), nebude na něm nic tak zvláštního, ale už koncem roku 2007 bude prvním sériovým autem, do kterého si budete moci objednat světlomety kompletně vybavené technologií LED. Speciální vysoce svítivé diody budou tedy obstarávat nejen funkci „denních“ světel, které už známe např. z modelu S6 a S8, ale také funkci tlumených a dálkových světlometů. A když už jsme u těch LEDek: obstarávají veškeré osvětlení na autě, včetně osvětlení interiéru, zavazadlového prostoru a dokonce i efektní nasvětlení motorového prostoru!

Hliníková karoserie je k dispozici v osmi různých barevných provedeních, od bílé Ibis White, až po perleťově černou Phantom Black. Výrazným vizuálním prkem vozu je „sideblade“, panel za zadní hranou dveří, v jehož spodní části najdete vstup vzduchu k motoru a zadním kolům a který může být barevně odlišen od zbytku karoserie. Pokud jde o mě, perleťově černá karoserie a sideblade v provedení z odhaleného karbonu se blíží estetické dokonalosti. I když ta karbonová legrace bude na příplatku stát tučných 1900 Eur. Vypadá to ovšem naprosto famózně.

Ceny pro ČR nebyly zatím určeny, ale o exkluzivitu se zákazníci bát nemusí: z fabriky v Neckarsulmu bude vyjíždět maximálně 15 vozů denně…

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyAudi R8
0-100 km/h (s)4,6
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec, benzín FSI
Zdvihový objem (cm3)4163
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)420 koní v 7800 ot./min.
Točivý moment (Nm)430 Nm při 6000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)301
Spotřeba paliva (l/100 km)neudává se
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1560
Zavazadlový prostor (l)100
Ceny
Základní cena modeluzatím neurčena
6.10.2006 9:41

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist