Zajímalo by mě jaký mechanismus ovládá

Dobrý den, zajímalo by mě jaký mechanismus ovládá ventily ve formuli 1. Děkuji za odpověď.

Odpověď

Motory F1 mají dvojici vačkových hřídelí v každé hlavě válců a čtyři ventily na válec – stejně jako pohonné jednotky v běžných autech. Od nich se ventilový rozvod používaný v F1 (a v poslední době také v Moto GP) liší způsobem zavírání ventilů. Zatímco u konvenčních motorů je ventil tlačen zpět do horní polohy kovovou pružinou, v motorech F1 je zavírán pneumaticky, tedy tlakem stlačeného dusíku. Princip je obdobný jako třeba u obyčejné hustilky, ale v opačném gardu: zatímco v hustilce stlačujete mechanickou silou píst, který žene vzduch do pneumatiky, tady je „vzduch“ (dusík) použit k vytlačení „pístu“ (ventilového zdvihátka) nahoru. Výhody? Plyn zavře ventil rychleji, než by to dokázala pružina. Nižší počet pohyblivých součástí znamená menší riziko mechanické poruchy. Absence tuhých pružin přináší menší vnitřní tření motoru. Mimo nejvyšší úrovně motorsportu se ale pneumatické zavírání ventilů nikdy nerozšířilo, zejména kvůli praktickým problémům s těsností tlakového okruhu.

28.4.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist