autoweb.cz > Autoporadna > Ostatní dotazy > Po přečtení odpovědi na pavlův dotaz
Po přečtení odpovědi na pavlův dotaz
Dobrý den, po přečtení odpovědi na Pavlův dotaz ohledně výběru Porsche a hlavně Vašem zamyšlení nad moderním stabilizačním systémem mi vrtá hlavou myšlenka na dotaz.Které auto bude bezpečnější pro denní použití? Suzuki SX4 4×4 nebo Fabia s ESP, případně Subaru Legacy se základním dvoulitrem a pohonem všech kol bez stabilizace nebo Škoda Octavia předohrab s ESP? Pokud bych měl upřesnit denní použití, bydlím na Vysočině a některé zimy a silnice si tu zaslouží „permanentní“ nasazení sněhových řetězů (jezdím předokolkou). Proto, může být moderní stabilizační systém tak dobrý, aby dokázal nahradit pohon všech kol bez podpory elektroniky a obráceně? Pochopitelně myšleno z pohledu bezpečnosti běžného řidiče, o trakci na zledovatělém podkladu a výjezdy na Javořici (Sněžku) mi nejde.Díky
Odpověď
Pokud se na to budeme dívat čistě z pohledu bezpečnosti, pak je auto s pohonem jedné nápravy a ESP opravdu vhodnější volbou než čtyřkolka bez elektronické stabilizace. Dokáže totiž účinně pomoct v situacích, kdy je jedno, jestli máte poháněnou jednu nebo osm náprav – třeba při vynuceném prudkém manévru, ztrátě stability při brzdění na zledovatělém povrchu, neopatrném ubrání plynu (např. v důsledku leknutí, když se neznámá zatáčka prudce utahuje), když vám zamrzlá kolej od řětezů „stáhne“ jednu stranu auta, když najedete do zatáčky příliš rychle a dostanete nedotáčivý smyk... Na druhou stranu, nasazovat řetězy pod každým kopcem by se mi také nechtělo a vím, že zimy na Vysočině umějí být kruté. Kdybych chtěl mít od obojího trochu, to znamená záchrannou síť moderní elektroniky i jistotu dvou poháněných náprav,nejspíš bych skončil v Golfu 4Motion nebo podobném autě. Haldex druhé a třetí generace funguje velmi přesvědčivě. (Suzuki SX4 by mohla být dobrá volba, jenže automobilka nabízí ESP jen pro verzi s pohonem předních kol.)