Pane Žák, i když znám váš

Dobrý den, pane Žák, i když znám Váš názor na chiptuning, přesto bych se Vás chtěl zeptat na zvýšení výkonu u BMW 118i, 105kW. Dle dostupných informací je základ motorů 118i a 120i stejný a rozdíl je jen v nastavení výkonu. Má otázka tedy zní: dá se čipnout 118i, aniž by se motor více opotřeboval / případně kde, pokud to víte/ a nebo je rozdíl mezi zmiňovanými motory větší, než jen v nastavení výkonu a není dobré se o to pokoušet. Děkuji za odpověď.P.S. Vůz je jinak vynikajíci, doslova návykový.

Odpověď

Když dovolíte, nevztáhnu tento dotaz pouze na zmíněný automobil a motor, ale obecně na všechny atmosférické motory. Ačkoli se podle dostupných informací zdají být motory těchto vozů stejné (to samé platí pro ostatní automobily jiných značek se stejnými motory o různých výkonech), skutečnost je poněkud jiná. Motor s nižším jmenovitým výkonem je zpravidla postaven z "horších a levnějších" materiálů, takže například ventily, pružiny, ložiska a mnoho dalších drobností nejsou konstruovány na vyšší výkon. Samozřejmě, že výrobce počítá s určitou rezervou, ale pokud se nějakým způsobem výkon zvýší, tato rezerva se zmenšuje a hrozí brzké poškození motoru. Majitelé neodborně načipovaných tédéíček o tom ví své...Čiptuning a obecně nějaké rozsáhlé úpravy atmosférických motorů jsou velmi nákladné a z racionálního hlediska naprosto zbytečné. Cenově dostupným čipem přidáte k atmosférickému dvoulitru tak maximálně 10 až 15 koní výkonu, víc ne, což v reálném provozu skoro nepoznáte. Pokud chcete vozu nějak pomoci, bude to chtít i sání a výfuk s větší propustností, aby měla úprava okamžitý efekt. Její cena pak ale bude stejně vysoká, jako byste si koupil silnější verzi téhož motoru.Z finančního hlediska nemá dolování velkých výkonů z atmosférického motoru smysl, protože cena bude neúměrně vysoká. Je pak lepší si koupit silnější auto nebo aspoň větší motor, ve vašem případě model 130i.Něco jiného je situace, kdy například v závodech pravidla neumožňují start větších motorů, potom je každý kůň výkonu navíc dobrý. Tehdy ale příchází ke slovu velmi radikální zásah do konstrukce motoru a jeho cena pak mnohonásobně převyšuje hodnotu celého auta. Ano, z atmosférického dvoulitru klidně dostanete 300 koní, jenže za nehoráznou cenu.Jedinou spolehlivou variantou tak bude přeplňování. Na trhu existuje pár firem, které dokáží na míru postavit kit s turbem nebo kompresorem na váš motor, jenže připravte si pořádný balík peněz.

8.12.2008 5:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist