autoweb.cz > Autoporadna > Ostatní dotazy > Nejprve bych rád řekl, že se
Nejprve bych rád řekl, že se
Dobrý den, nejprve bych rád řekl, že se mi opravdu velice líbí, jak jako jedni z mála říkate na plno to, co si myslíte. Mluvím především o zbytečnosti SUV a kritice tuzingu. Vždycky jsem byl posedlý hmotností, protože věřím, že čím lehčí auto, tím větší zábava, mimo jiné. Nikdy jsem pořádně nepochopil, proč se stále dělají karoserie z kovů a nevyužívají se častěji plasty? Osobně bych tipnul, že plast musí být levnější, navíc nekoroduje jako většina kovů. Má to vůbec nějaký racionální důvod? Napadá mě bezpečnost a komfort, ale minimálně to první se mi zdá nepravděpodobné. Nebo je pak auto tužší? Je rozumné odlehčit auto laminátovou karoserií i pro běžný provoz (stejně mě čeká oprava laku a koroze u mé MX-5)? Děkuji.
Odpověď
Přiznávám, že máme nějaký názor a nestydíme se za něj. Ostatně, člověk s názorem je lepší než člověk bez názoru, který se dá považovat pouze za přežívajícího tvora, dejme tomu láčkovce...Ale k vaší otázce... Laminátové a plastové (pro majetnější karbonové) karoserie se používají především u malosériových aut či závodních speciálů. Ano, jsou lehké, ale tvarování velkých a pevných kusů plastu je poměrně náročné a drahé. Ocel se také lépe deformuje a snadněji opravuje, i když dnes už se většinou opravy řeší výměnou "kus za kus".Karoserie z kovu má tu výhodu, že když auto ťuknete, dá se snadno opravit. Pokud ťuknete například Corvettu, kus karoserie praskne a vás čeká pěkně drahá oprava. Plastová karoserie také rychle mění své vlastnosti - například vlivem světla a tepla. Kov je naopak poměrně stálý a s dobrou antikorozní ochranou velmi odolný proti přírodním vlivům.Samozřejmě, pokud ze své Mazdy MX-5 (mimochodem, gratuluji ke znamenité volbě auta pro řidiče) chcete udělat odlehčené auto, plastové díly karoserie na zakázku budou ideální. Jen nevím, zda to má smysl, protože Mazda MX-5 sama o sobě patří mezi muší váhu.