Na vašem webu se poměrně často

Dobrý den,na vašem webu se poměrně často objevují informace o tom, že příští generace sportovních automobilů bude vybavena motory s nižším objemem a co hlavně, s menším počtem válců než předchozí generace (viz články: Ferrari vyvíjí šestiválec nebo Corvette C07 dostane šestiválec). Pravda, budou to sice motory přeplňované, ale šestiválce… Neříkám, že kultura chodu těchto jednotek bude na špatné úrovni, ale proč se vzdávat osmiválců a dalších víceválcových jednotek? Pokud se nepletu, britský malosériový výrobce Connaught vybavuje své modely dokonce dvoulitrovým desetiválcem. Kdyby tak např. Ferrari vyvinulo např. třílitrový osmiválec (kdysi podobné maloobjemové osmiválce produkovalo, ne?), měl by, podle vás, propastně vyšší spotřebu než šestiválcový agregát stejného objemu? Nebo jde, kromě emisí, také hlavně o náklady na vývoj a výrobu?

Odpověď

Důvodem není nic jiného než snaha snížit emise vozu na minimum při zachování solidních výkonů. Šestiválcový motor s turbem je schopen podávat stejný výkon jako atmosférický osmiválec, ale při částečném zatížení bude mít nižší spotřebu a emise. Proto je dnes "downsizing" tolik oblíbený zejména u velkých automobilek, které se tím připravují na velmi přísné emisní limity.Horší už je to z pohledu zákazníka, který je zvyklý na charakterní a výbušný projev velkého osmiválce. A když mu pak dáte kompaktní šestiválec, bude nad tím ohrnovat nos, ačkoli výkony onoho auta budou prakticky stejné.Vyrábět například desetiválec s objemem dva litry se automobilkám příliš nevyplatí, protože pro většinu zákazníků by byl takový motor nepoužitelný v běžném provozu. Vlastně by se choval jako v motorce, protože byste z něj musely ždímat maximum, aby auto jelo. Na závodním okruhu je to fajn, ale v běžném provozu je pro zákazníka přeci jen lepší dostupný točivý moment v nízkých otáčkách. A náklady na vývoj a výrobu takového motoru budou neúměrně vysoké, společně s příliš vysokou spotřebou a emisemi.Nadšenci si budou muset zvyknout, že současným trendem je motory zmenšovat. Ekologický a politický tlak je velmi silný a automobilky se musí přizpůsobit. Pokud si ekoteroristická verbež nevybere jinou oběť (třeba průmyslové podniky v rozvojových zemích), nebude to s automobilismem lepší.

29.8.2008 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist