Asi to je jeden z častých

Dobrý den,asi to je jeden z častých dotazů, ale přesto to zkusím taky. Řeším totiž, jaké bych si měl koupit první auto. Výběr se mi zúžil na dvě: Peugot 205GTi a Volkswagen Brouk. Vím, že to jsou NAPROSTO odlišná auta, jde mi spíš o to, které je pro začátečníka vhodnější….jaká je odstupnost dílů, spolehlivost, nebo náročnost na údržbu. Díky za případnou odpověď.Mirek

Odpověď

Ano, dotaz je to častý. Ale na tenhle odpovím, protože... no ano, protože jsem Broukař.Já sám jsem začínal na starém dobrém tanku značky Lada 2102, ale po roce jsem ho prodal a začla má vzduchem chlazená anabáze. PRvní byl Brouk z roku 1965, následoval ročník 1958, 1961 a VW typ 2 (neboli "busík") ze sedmdesátého osmého. Byla to skvělá škola a neměnil bych.Ale dosti o mě: ani jedno z tvých dvou vybraných aut není jako první auto zcela ideální. Peugeot je novější, pohodlnější, díly se budou shánět poměrně (!) dobře, ale na první auto je to docela divoká volba. Jeho smrtící reakce v případě zazmatkování v navlhlé zatáčce jsou dostatečně známé: stačí neopatrně ubrat plyn a auto se přitulí k nejbližšímu vzrostlému kmenu. Vzhledem k tomu, že se prvních pár měsíců (let) budeš jako kterýkoli jiný řidič rozkoukávat, není takovýhle zabiják zrovna ten nejlepší nápad.Brouk je pochopitelně také přetáčivý a když se jednou do smyku dostane, chová se jak kladivo (myslím to atletické nářadí). Poháněná náprava vzadu a motor ještě za ní, to pro vyváženost vozidla není to pravé ořechové. Udržet Brouka v driftu a následně ho plynule eliminovat (drift, nikoli Brouka) je záležitost pro zkušeného pilota.Jenže sériový Brouk má i ve verzi o objemu 1,6 litru výkon nějakých padesát koní, takže to s tím driftováním není tak žhavé. Lépe řečeno, potřebuješ buď hodně mokrou dlažbu, náledí, nebo prach.Problém u Brouka leží jinde: je to veterán se vším všudy. Osobně se mi celá ta léta bohatě vyplácelo žít s veteránem. Užíval jsem si jízdu, přestože byla vykoupená neustálou údržbou, štelováním předstihu, který nedržel, olejováním převodky řízení, která tuhla, handrkováním se s kabeláží ruční brzdy, která prokluzovala a s lankem plynu, které se zasekávalo... Zkrátka a dobře, pokud do Brouka "nevystřelíš" hned na začátku několik stovek tisíc a nepořídíš si perfektně zrestaurovaný kus, budeš pod ním ležet velmi často. A ležet budeš i pod tím zrenovovaným.Navíc, veterán taky znamená, že když to nedejbože někam pošleš, můžeš zapomenout na deformační zóny a veškeré modernější bezpečnostní vymoženosti.Jenže, když svítí sluníčko, vzducháč za zády si hvízdá svou melodickou písničku, lidé na chodnících se smějí a řidiči uznale pokyvují, na všechny problémy zapomeneš. A na takhle starém autě se řidičskému umění (a tím myslím poslouchání motoru, pečlivým meziplynům a plynulé jízdě, aby se nepřehřály bubnové brzdy) naučíš nejlíp. Otázka je, jestli se nejdřív na něčem prostě "nerozjezdit" a až pak začít studovat vyšší řidičskou...

30.10.2006 9:43

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist