Ahoj, možná to bude znít hloupě,

Ahoj, možná to bude znít hloupě, ale nemáš nějaký tip pro začínající, nezkušené apod. řidiče? Rád jezdím rychle, ale vím, že nemám nad autem tak precizní kontrolu, jako bych asi mít měl. Absolvoval jsem nějaké školy smyku, ale to není úplně ono, tak se na podzim chystám do kurzu pokročilé jízdy do Rakouska. Někde jsi zmiňoval, že máš nějakou zkušenost se závoděním, tak bys třeba mohl nadhodit nějakou tu radu… Předem díky!

Odpověď

Tohle je téma na několik tlustých knih (a celoživotní práci na sobě). V budoucnu by se na autowebu měl objevit nějaký seriál, ale že jsi to Ty, tady jsou stručné základy pokročilé jízdy podle Červenky:1) Okamžitě si přestaň myslet, že umíš řídit. Nejtěžší krok, ale Ty ho máš očividně už za sebou. Já k tomu potřeboval osm let, zhruba 200 000 km a jedno zbytečně rozbité zetko...2) Ihned a bez odmlouvání začni jezdit podle předpisů. Povoluje se občasná projížďka dle libosti, ale jen v místě a čase, které si naplánuješ předem. Vnitřní disciplína je klíč k dobrému řízení auta – a zdaleka nejen k němu.3) Nauč se pořádně sedět. Nastav si opěradlo téměř kolmo a přisuň se tak blízko k volantu, aby Tvoje paže svíraly v lokti devadesátistupňový úhel. Zpočátku Tě to bude znervózňovat, jelikož auto reaguje na všechny pokyny mnohem rychleji a přesněji, než jsi zvyklý, a také budeš cítit jeho pohyby o dost výrazněji. Za týden si zvykneš a pochopíš, co bylo dosud špatně.4) Uvolni se. Kdykoli se přistihneš, že svíráš volant nebo zatínáš předloktí, zvolni tempo a cíleně povol svaly. Začni spodním rtem a pokračuj přes šíji a ramena až k zápěstím. Časem se naučíš zůstat relaxovaný i při velmi rychlé jízdě, a co je důležitější, zpomalit, když už nedokážeš zůstat uvolněný.5) Používej oči! Tohle je snad nejdůležitější – a přitom nejvíc podceňovaná – věc. Trénuj vedení pohledu tak, aby zrak nesklouzával k tunelovému vidění. Snaž se držet „vysoký horizont“, zkus volně „položit“ pohled do prostoru před sebou a neupírat ho na jednotlivé překážky. Tvoje pozornost i vědomí by měly sahat tak daleko dopředu, jak oči fyzicky dohlédnou. Většina lidí bohužel umí „vidět“ jen k zadním světlům auta, které jede před nimi. Takoví řidiči si neustále stěžují, že jim někdo provedl nějaký nebezpečný manévr, provoz jim připadá nepřehledný a často je vyvádí z míry. Mimochodem, jakékoli zkušenosti se závoděním jsou v této souvislosti irelevantní. Pro ježdění na silnicích potřebuje řidič dovednosti a osobnostní předpoklady, které na uzavřené trati nezíská, a naopak.

7.5.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist