autoweb.cz > Autoporadna > Ostatní dotazy > 1) chtěl bych podrobněji vysvětlit situaci
1) chtěl bych podrobněji vysvětlit situaci
Dobrý den, 1) chtěl bych podrobněji vysvětlit situaci se samosvorným diferenciálem u BMW M3(E92) a BMW 135i. U obou je udáván elektronický samosvorný diferenciál – jedná se o stejný u obou aut? A hlavně – jak výrazně se liší, především z pohledu řidiče a tedy jízdních zážitků, od klasického mechanického samosvoru ? Poznám to vůbec ?2) Jaký diferenciál je montován do BMW 335i ? děkuji za odpověď
Odpověď
Začněme tím nejdůležitějším: BMW 135i nemá samosvorný diferenciál. Jde o rozšířený omyl, o který se zapřičinilo samotné BMW, když mluví o „elektronické uzávěrce diferenciálu“. Správě by se tomu mělo říkat „elektronická simulace uzávěrky diferenciálu“: ve skutečnosti jde jen o rozšířenou funkci protiprokluzu, která v rychlostech do cca 30 km/h přibrzďuje vnitřní kolo, pokud se začne protáčet. Takový systém nemůže z principu nahradit skutečnou „špéru“, která v případě prokluzu vnitřního kola mechanicky přenese výkon na kolo vnější. Přesně takhle to funguje u BMW M3. Její diferenciál má také v popisu slovo „elektronický“, jenže tady se tím míní něco úplně jiného: zatímco klasický samosvor se otevírá či zavírá čistě působením mechanických sil, zde rozhoduje o distribuci výkonu mezi levé a pravé kolo (čili o míře „sevření“) elektronika.Pokud jde o poslední část vašeho dotazu, BMW už léta montuje samosvorné diferenciály jen a pouze do „emkových“ aut. BMW 335i má, stejně jako všechny ostatní bavoráky kromě M3, M5 a M6, normální otevřený diferenciál – plus tu nešťastně nazvanou „elektronickou uzávěrku diferenciálu“. Užitečná věc, když se chcete rozjet na sněhu, ale driftovat s tím nejde. Myslím opravdu driftovat, tedy dosáhnout stavu, kdy vnější zadní kolo tlačí auto do strany a dopředu zároveň.