autoweb.cz > Saleen > Saleen útočí na Veyron
Saleen útočí na Veyron
Veyron je král. Pochybnosti, spojené s jeho oddalovaným příchodem se rozplynuly, jakmile se s ním pár vyvolených novinářů poprvé projelo. „Za svou kariéru jsem se už projel s pořádně rychlými stroji, ale nic… vůbec nic se nevyrovná tomuhle,“ prohlásil se svým typickým nadšením známý anglický motoristický komentátor Jeremy Clarkson.
Jenže jsou automobilky, které se s pozicí Veyronu nehodlají jen tak smířit. První je objevil Viper Venom 1000, který sice čtyřmístného výkonu dosahoval, ale jeho maximální rychlost přes 400 km/h byla určena pouze teoreticky. A navíc, jak správně mnoho kritiků podotýkalo, to bylo upravené auto, nikoli sériový vůz.
Teď tu ale máme dalšího bojovníka a tentokrát má v ruce daleko pádnější argumenty. Je to speciálně stavěný supersport a jeho maximální rychlost byla ověřena při reálných testech. Saleen S7 je už od roku 2002 znám jako nejrychlejší americké auto všech dob, jako jediný měl přes 500 koní a přes 680 Nm točivého momentu. V letošním roce se objevila verze Twin Turbo s výkonem zvednutým na 750 koní a točivým momentem přes 950 Nm.
Saleen ale představil speciálně vyladěný kousek, který má očividně jediný cíl: zamést pod stůl živoucí legenu, Bugatti Veyron. Výkon je tudíž vyladěný na rovných 1000 koní. To je sice o maličký zlomek méně, než má Veyron, jenže ten zase váží podstatných 550 kg více. Výsledkem je maximální reálně otestovaná rychlost Saleenu 417 km/h, tedy ještě o 10 km/h více, než v případě Bugatti.
Potom je tady ještě jedna maličkost. Pokud se tedy cenovému rozdílu více než 200 000 Euro dá říkat maličkost. Saleen totiž i s nejvyšším stupněm vyladění stojí 800 tisíc, zatímco Veyron se prodává za rovný milion a to ještě bez daně.
Máme tedy připravovat transparenty „Veyron je mrtev“? Určitě ne. Přestože Saleen S7 Twin Turbo možná bude rychlejší, dá se téměř s jistotou předpokládat, že na běžné silnici nebude jeho ovládání ani z poloviny tak snadné, jako u Veyronu. O exkluzivitě interiéru, exteriéru, použitých materiálů a nakonec i samotné značky Bugatti ani nemluvě.
Honza Koubek