Nahradí nás Mercedes a Volkswagen autopiloty?

"Chybovat je lidské, ale udělat pořádnou botu, na to potřebujete počítač," říká Murphy. Němci nesouhlasí.

Mercedes-Benz už dnes mluví o svých vozech jako o „myslících partnerech“ řidičů. Hromady asistentů, které nezřídka kromě pípání vůbec nedělají, co by měly, jsou však jen malými milníky na cestě za velkým cílem: eliminací lidského faktoru. Ve Stuttgartu se prozatím drží skromnějších plánů a mohou se pochlubit prvními úspěchy.

Vývoj systémů, schopných autonomně ovládat vůz, si klade dva střednědobé cíle. Vyvinout lepší bezpečnostní asistenty, které dokáží předvídat nehodu a připravit na ni auto i jeho posádku, ale především postavit plně automatického pilota pro nebezečné testovací procedury. Automobilky dnes mají jen omezené možnosti, pokud chtějí zkoumat chování svých vozů v nebezpečných situacích, jako je brzdění na poslední chvíli, nebo nájezd na obrubník ve vysoké rychlosti. Člověk si v takovém případě za volant sednou nemůže, pokud nechce riskovat zranění od brzdového pedálu nebo zbytečně vystřelených airbagů.

Ústrojí vyvinuté Mercedesem je unikátní v tom, že jej lze namontovat do libovolného produkčního vozu. Sestává z robotů, ovládajících brzdu, plyn a volant, a řídicí jednotky – autopilota. Systém není součástí konstrukce vozu, pouze s ním komunikuje předem definovanými kanály, podobně jako to dělá živý řidič. Přitom dokáže, podobně jako kokurenční systémy, projíždět zadanou trasu znovu a znovu s přesností na několik centimetrů.

Odlišnou cestou se vydali inženýři Volkswagenu v kalifornské laboratoři Palo Alto. Ve splupráci se Stanfordskou univerzitou tu pracují na Passatu, pojmenovaném „Junior“. Před několika lety se s ním úspěšně účastnili DARPA Urban Challenge, závodu počítačem řízených aut vypsané americkou vládou, a technické vybavení s GPS a hromadou senzorů se od té doby příliš nezměnilo. Mílovými kroky však pokračuje vývoj softwaru.

Největší problém s autpiloty spočívá v tom, že je nelze dopředu připravit na nepřeberné množství situací, do nichž se mohou dostat. Voda na vozovce, míč kutálející se přes silnici i náklad v kufru, s tím vším se řidič vyrovnává každý den, aniž by si to uvědomoval. Pokud za nás mají stroje řídit, musí předvídat a učit se. A právě to druhé už Junior zvládá. Vývojový tým zachytil na video jeho pokusy o zaparkování v Hollywoodském stylu. Passat, couvající čtyřicetikilometrovou rychlostí, se napoprvé otočí o sto osmdesát stupňů jen na základě naprogramovaných instrukcí, aby napodruhé zaexperimentoval (a selhal) a konečně na třetí pokus bezchybně doklouzal mezi kužely.

Další úkol: Najít Sáru Connorovou…

19.5.2010 12:00
Více o tématu: autoMercedes-BenzVolkswagen

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist