Nahradí nás Mercedes a Volkswagen autopiloty?

"Chybovat je lidské, ale udělat pořádnou botu, na to potřebujete počítač," říká Murphy. Němci nesouhlasí.

Mercedes-Benz už dnes mluví o svých vozech jako o „myslících partnerech“ řidičů. Hromady asistentů, které nezřídka kromě pípání vůbec nedělají, co by měly, jsou však jen malými milníky na cestě za velkým cílem: eliminací lidského faktoru. Ve Stuttgartu se prozatím drží skromnějších plánů a mohou se pochlubit prvními úspěchy.

Vývoj systémů, schopných autonomně ovládat vůz, si klade dva střednědobé cíle. Vyvinout lepší bezpečnostní asistenty, které dokáží předvídat nehodu a připravit na ni auto i jeho posádku, ale především postavit plně automatického pilota pro nebezečné testovací procedury. Automobilky dnes mají jen omezené možnosti, pokud chtějí zkoumat chování svých vozů v nebezpečných situacích, jako je brzdění na poslední chvíli, nebo nájezd na obrubník ve vysoké rychlosti. Člověk si v takovém případě za volant sednou nemůže, pokud nechce riskovat zranění od brzdového pedálu nebo zbytečně vystřelených airbagů.

Ústrojí vyvinuté Mercedesem je unikátní v tom, že jej lze namontovat do libovolného produkčního vozu. Sestává z robotů, ovládajících brzdu, plyn a volant, a řídicí jednotky – autopilota. Systém není součástí konstrukce vozu, pouze s ním komunikuje předem definovanými kanály, podobně jako to dělá živý řidič. Přitom dokáže, podobně jako kokurenční systémy, projíždět zadanou trasu znovu a znovu s přesností na několik centimetrů.

Odlišnou cestou se vydali inženýři Volkswagenu v kalifornské laboratoři Palo Alto. Ve splupráci se Stanfordskou univerzitou tu pracují na Passatu, pojmenovaném „Junior“. Před několika lety se s ním úspěšně účastnili DARPA Urban Challenge, závodu počítačem řízených aut vypsané americkou vládou, a technické vybavení s GPS a hromadou senzorů se od té doby příliš nezměnilo. Mílovými kroky však pokračuje vývoj softwaru.

Největší problém s autpiloty spočívá v tom, že je nelze dopředu připravit na nepřeberné množství situací, do nichž se mohou dostat. Voda na vozovce, míč kutálející se přes silnici i náklad v kufru, s tím vším se řidič vyrovnává každý den, aniž by si to uvědomoval. Pokud za nás mají stroje řídit, musí předvídat a učit se. A právě to druhé už Junior zvládá. Vývojový tým zachytil na video jeho pokusy o zaparkování v Hollywoodském stylu. Passat, couvající čtyřicetikilometrovou rychlostí, se napoprvé otočí o sto osmdesát stupňů jen na základě naprogramovaných instrukcí, aby napodruhé zaexperimentoval (a selhal) a konečně na třetí pokus bezchybně doklouzal mezi kužely.

Další úkol: Najít Sáru Connorovou…

19.5.2010 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist