Ministerstvo hodnotí bodový systém

Překvapí snad někoho z vás, že ho ministerští hodnotí veskrze pozitivně?

Upřímně – nás to nepřekvapilo. Uznat chybu, nebo nedejbože připustit, že z mých rukou vyšel nedovařený paskvil, to většinou nepatří ke schopnostem českého politika. O bodovém systému by se dala vést dlouhá polemika, spoustu článků jste si mohli přečíst i na Autowebu, takže se teď věnujme jen čtvrtečnímu vyjádření Ministerstva Dopravy. Dá se tam totiž najít několik velmi zajímavých bodů.

Nosným vyjádřením ministerstva je prohlášení, že bodový systém splnil svůj účel. S tím by se možná dalo souhlasit, záleží ovšem na tom, jaký ten účel ve skutečnosti byl. Náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal prohlásil, že jeho zavedení změnilo psychologii řidičů a vedlo ke zlepšení bezpečnosti na českých silnicích.

Nelze se ubránit pocitu, že pan náměstek žije v paralelním vesmíru. Do hlav českých řidičů a na jejich „psychologii“ nevidím, ale že by se mi po roce jezdilo nějak bezpečněji, skutečně nepozoruji. Účinnost bodového strašáka byla časově úzce omezená, trvala plus mínus tři měsíce. Tento nezpochybnitelný statistický fakt museli uznat i pánové na ministerstvu, ovšem mají pro to výborné vysvětlení: disciplinovanost řidičů prý polevila kvůli nedostatečné kontrole. Potíž je v tom, že přesně na tohle mnozí odborníci i informovaní laici upozorňovali už před novelou – místo uvádění složitého a represivního zákona by lepší službu udělalo posílení policejní přítomnosti v terénu.

Náměstek Vykydal dále prohlásil: „Zákon brání slušné lidi oproti těm, kteří jezdí agresivně a porušují pravidla.“ Opravdu? Alespoň jeden trestný bod už zachytilo téměř půl milionu českých řidičů a díky „skvěle“ nastavenému byrokratickému systému je dost možné, že další desítky tisíc řidičů o tom ještě ani neví. Většina bodů byla rozdána za překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h. Ano, pravděpodobný scénář je následující: jedete si v koloně ostatních aut po Jižní spojce, ten vpředu má moderní, pohodlné a tiché auto a před sebou tři široké volné pruhy, chvilka nepozornosti – a jede devadesátkou. Ono to ani není znát, na podobně široké (i když o dost nekvalitnější) silnici o pár kilometrů dál se už smí stotřicet. Ostatní auta jedou plynule za ním, minou automatický radar – a celá kolona to má automaticky za bod. Další velká část řidičů dostala bod za nerozsvícená světla, nebo nezapnuté pásy. To jsou ale piráti a agresivní jezdci, že?

Pan Vykydal se prostě mýlí. Proti agresivním řidičům, idiotům bez mozku, kteří si myslí, že by se svým vytuněným oltcitem strčili do kapsy i Krestu, nás žádný zákon a dokonce ani automatické radary, po jejichž rozšíření ministerstvo tolik touží, ochránit nemohou. Podle mého vlastního pozorování jich na silnicích bohužel rozhodně neubývá. Před takovými nás ochrání právě jedině živí policisté, v nejlepším případě rozumní, nezkorumpovaní a vybavení funkčními zákony.

Až do zavedení bodového systému na českých silnicích několik let plynule klesala nehodovost, úmrtnost i počet zraněných, což je především zásluha modernějšího a bezpečnějšího vozového parku. Bezprostředně po zavedení bodového systému nehodovost ještě poklesla, protože všichni jezdili vyplašeně a extrémně pomalu. Strašák zafungoval, ale stejně jako ostatní strašáci se i on brzo okoukal. Od ledna do května letošního roku zemřelo na silnicích 379 lidí, tedy o 35 více, než za stejné období loni. Přibylo i těžkých zranění.

Takže co že to na bodovém systému funguje? Automatické radary, plnící obecní pokladny určitě ano. Jinak se mi celý zdá jako nedotáhnutý paskvil, zbytečně kriminalizující slušné lidi. Nebo si opravdu myslíte, že tu máme půl milionu silničních pirátů?

Honza Koubek

2.7.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist