Elektrické Mini se ukáže v Los Angeles

BMW odhaluje první fotografie a informace o superekologickém Mini.

Téměř všechny produkty Mini se vyznačují jednou velmi zvláštní vlastností. Nejen, že dokáží pobavit řidiče v tak velké míře, že začnete uvažovat o tom, zda dávají ostatní rádoby sportovní auta smysl, ale ještě vám při tom vyloženě nezruinují peněženku.

Z vlastní zkušenosti víme, že Mini Cooper je jedno z nejzábavnějších aut segmentu a při tom benzín z nádrže přímo usrkává. A pokud patříte k příznivcům nafty, ani Cooper D vás nezklame. Řízení je stejně zábavné a spotřeba kolem 4,5 litru je naprosto reálnou hodnotou. V některých srovnávacích testech spotřeby a emisí dokonce Mini Cooper D předčil konkurenci honosící se zelenými nálepkami „greenline“, „bluemotion“ a podobně.

BMW jde ale nyní mnohem dále a oficiálně odhaluje Mini poháněné pouze elektřinou. Jeho označení bude vskutku jednoduché, jak je u BMW a Mini zvykem: Mini E.

Jestli si ale myslíte, že elektrické Mini E bude na silnici pro smích, mohli byste se pěkně zmýlit. Pod jeho kapotou pracuje elektromotor o výkonu neuvěřitelných 204 koní a točivém momentu 220 Nm. Síla putuje tradičně na přední kola prozatím přes jednorychlostní převodovku.

Abychom vás přesvědčili, že tato čísla nejsou překlepem, uvádíme ještě údaj zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy a maximální rychlost elektronicky omezenou na 152 km/h. To celkem ujde na auto jen s jedním převodovým stupněm a hmotností 1465 kg. Mini E má prý reálný dojezd okolo 240 km, což není na takové výkony vůbec špatné.

Praktická stránka věci byla vyřešena vskutku svérázným způsobem. Protože mnoho zákazníků tvrdí, že na zadních sedadlech vozí pouze nákup nebo vzduch, automobilka sem umístila celý arsenál baterií. Tím se těžiště posunulo do středu auta a typická mrštnost a ovladatelnost Mini by tím nemusela utrpět.

Baterie mají kapacitu 35 kWh a při použití speciální rychlé nabíječky, kterou BMW svým zákazníkům dodá za příplatek, trvá jejich znovunabytí jen dvě a půl hodiny. BMW dále tvrdí, že vybavilo Mini E velmi efektivním regenerativním bržděním, které dokáže zachytit až tři čtvrtiny energie. Tím se prodlouží dojezd hlavně v městském cyklu, kde se bude většina těchto elektrických Mini nacházet.

V interiéru se, až na chybějící zadní sedadla a pár maličkostí, nic nemění. Zajímavým a tak trochu vtipným detailem je výměna otáčkoměru za ukazatel spotřebovávané energie a také trochu jiné informace na palubním počítači. Jinak se jedná o nám dobře známé a příjemné prostředí.

BMW pronajme zájemcům z řad firem i soukromníků 500 vozů, které budou jezdit v Kalifornii, New Yorku a New Jersey. Pokud bude mít program úspěch a odpovídající ohlas, rozšíří se i do Evropy a Asie.

BMW chce sledovat chování elektrického pohonu v reálných podmínkách a hlavním cílem bude jako obvykle hledat možnosti, jak dosáhnout většího dojezdu a výkonu při nižší spotřebě a velikosti baterií.

autoweb.cz

20.10.2008 5:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist