Ford FAB 1

Je přes osm metrů dlouhý a karosérii má z tvrzené lepenky, ale přesto to není nefunkční studie a s obřím osmiválcem 7,5 l umí jet až 160 km/h. Od dob Elvisova Cadillacu nevzniklo nic růžovějšího, ale jestli ho chcete vidět i u nás, budete muset jít v létě

Má hrát jednu z hlavních rolí ve filmové verzi populárního loutkového seriálu Thunderbirds, který měl v britské televizi v šedesátých letech obrovský úspěch. S podobně futuristickým autem v něm jezdila jedna z hlavních ženských postav, agentka Lady Penelope ze supertajné organizace International Rescue. Seriál s prvky sci-fi běžel v mnoha zemích světa a platí za dobový vrchol svého žánru, čemuž vděčí i za plánovaný remake, který má mít premiéru koncem července.

V původní podobě seriálu v něm vystupoval futuristický šestikolový Rolls-Royce, ale když filmaři staroanglickou automobilku před několika lety oslovili a pozvali jí ke spolupráci na nové verzi auta, byli odmítnuti s tím, že se to nehodí k současné marketingové strategii. V té době totiž R-R pod vedením BMW právě dokončoval vývoj nového Phantomu a film o létajícím a rakety metajícím luxusním korábu mu nešel zrovna pod nos.

Štáb se proto obrátil na další výrobce a záhy našel velkou oporu u Fordu, který se rovnou nabídl k vývoji i výrobě jedinečného kousku. Se základními prvky designu, např. rozměrem, počtem kol a vypouklou kabinou, přišli již filmaři, ale Ford je dotáhl do konce a dal jim punc propracovanosti a smyslu pro detail a navíc autu propůjčil vzdáleně podobný styl, jaký má opravdový novodobý kabriolet Thunderbird, jehož název dokonale ladí s filmem.

Konečnou podobu měl na starost šéfdesigner evropského Fordu Chris Svensson, který navrhl například podobně oblé, avšak mnohem skromnější Ka. Přesto, že ve filmu nemá být FAB 1 (to není firma na výrobu dveřních zámků, ale zkratka anglického „fabulous“-skvělý, vynikající) vidět v detailním záběru, podle zpracování exteriéru a hlavně interiéru byste to nikdy neřekli. I proto může FAB 1 hrát další ústřední roli, tentokrát jako hlavní atrakce rozměrného stánku Fordu na právě probíhajícím britském autosalonu v Birminghamu, který je celý laděný do stylu základny Thunderbirds.

Filmaři však zároveň požadovali, aby se pro potřeby natáčení mohl FAB 1 pohybovat vlastní silou. Z toho důvodu jde o zcela funkční auto, které má navíc velký vidlicový osmiválec Fordu 454 (metrický objem 7,4 l), se kterým se může rozjet až na 160 km/h. Přes svou délku 8,2 metru váží i s tím velkým motorem slušných čtrnáct set kilo, což je dané hlavně tím, že celý ten krásný a sošný obal je vytvarovaný ze speciální tvrdé lepenky. Ta má však velmi specifickou nevýhodu, a tou je, že s autem nelze v reálných podmínkách jezdit v dešti, protože by se celá karosérie rozpadla. Aby na tak objemných tvarech nezanikly kola, mají průměr dvaadvacet palců.

V interiéru se blýská hliníková přístrojová deska a volant v leteckém stylu a stejný materiál je vidět i na přídi v podobě velké mřížky chladiče, průduchů po stranách a raketových trysek na zádi. Letecké téma se uvnitř opakuje i kapitánským křeslem u řízení, ale není to náhoda, protože ve filmu bude FAB 1 nejen jezdit po silnicích, ale také se vznášet nad vodní hladinou a dokonce i létat ve vzduchu. Vzpomínkou na psychedelickou éru originálu je sněhově bílý kobereček s dlouhým chlupem.

Ford k celému výtvoru říká, že do jeho designu a výroby dal celý svůj um, což dokládá i tím, že FAB 1 vznikal ve stejné době, kdy prototypový tým vytvářel koncept Visos pro frankfurtský autosalon 2003. Stejnou míru pečlivosti a pracovního nasazení vzápětí vrhnul i na filmový exemplář. Jediný rozdíl je v tom, že FAB 1 vznikal částečně i po pracovní době, ale o to více se prý na něm mohli všichni z Fordu vyřádit. A je to vidět, nemyslíte?

redakce autoweb.cz

24.5.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist