Ferrari F430

Modena už má nejlepší léta za sebou. Je okoukaná, jezdí jich dost a její noví konkurenti jsou silnější a rychlejší. Nová F430 by měla situaci radikálně zvrátit.

Přezdívka „Malé Enzo“, kterou si hned po své premiéře vysloužila, není zas tak od věci, hodně základních rysů má s vlajkovou lodí společných. Navíc jako první přináší mezi sériová auta hned dvě technologie, doposud vyhrazené závodním speciálům.

F430 vystupuje na veřejnosti jako údajně první z nové generace osmiválcových Ferrari. Lehký a kompaktní osmiválec s devadesátistupňovým úhlem rozevření válců se v civilnější podobě již tři roky montuje do Maserati, ale to nejlepší ze sebe dostává až v F430, kde má i nepatrně větší objem 4308 cm3 a kompresní poměr 11,3:1. Výsledkem je výkon 490 koní při 8500 otáčkách a maximální točivý moment 465 Nm při 5250/min. Litrový výkon 114 koní je lepší než v případě dosluhující Modeny, stejně jako výkonová hmotnost. Přestože je F430 s váhou 1540 kilogramů o 60 kg těžší než Modena, každý kůň má na starost jen 2,8 kilogramu. Tomu odpovídají i výkony, F430 atakuje stokilometrovou rychlost za rovné 4 sekundy, čtvrtmíli za 12,8 s rychlostí 190 km/h a v kolonce maximální rychlost se udává „přes 315 km/h“.

Stejně jako Modena využívá i F430 v maximální míře lehkého hliníku. Tuto technologii Ferrari podle vlastních slov vyneslo „do dalšího levelu“. Novinkou, známou z Modeny Challenge Stradale a supersportu Enzo, jsou příplatkové brzdy Brembo s kotouči z uhlíkovo-keramického kompozitu, sídlící pod devatenáctipalcovými ráfky.

Tím se dostáváme k oněm světovým novinkám. Jde o elektronicky řízený diferenciál E-Diff s otočným ovladačem přímo na volantu, piloty Ferrariho formulí přezdívaného „manettino“, kterým se přepíná mezi pěti režimy (led, kluzká silnice, normal, Race a vypnutý protiprokluz ASR), ovlivňující nastavení tlumičů, elektronického diferenciálu, stabilizačního systému ESP a pádly za volantem ovládané šestistupňové sekvenční převodovky, která je v nejostřejším režimu schopna přeřadit za 150 milisekund. Zastánci manuálních převodovek musí hledat jinde, F430 už tuto možnost na rozdíl od Modeny nenabízí.

Přes všechny novinky vychází F430 do značné míry z 360 Modena. To je ostatně vidět i na karoserii, jejíž základ je prakticky stejný. Potvrzuje to stejný rozvor, rozchod a až na délku téměř totožné vnější rozměry. I přes podobnost je však podle našich zdrojů zhruba sedmdesát procent dílů nových.

Design karoserie se inspiroval ostrou Modenou Challenge Stradale i špičkovým Enzem, kterému se hodně podobají zadní partie se světly čnícími z karoserie a mohutným difuzorem. Design je opět dílem studia Pininfarina, na jehož činnost dohlížel šéf designu Ferrari Frank Stephenson. Dosud nepoužitou novinkou je reliéfní typové označení v krytech zpětných zrcátek.

F430 se začne prodávat v prvním čtvrtletí příštího roku a bude o něco dražší než Modena, mluví se o zhruba čtyřprocentním navýšení. Později ho doplní otevřený Spider a odlehčená Challenge, o verzi Challenge Stradale ještě není rozhodnuto. Ať to dopadne jak chce, už se základní verzí F430 by měla současná Challenge Stradale velké problémy.

redakce autoweb.cz

26.8.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist