Ferrari F430

Modena už má nejlepší léta za sebou. Je okoukaná, jezdí jich dost a její noví konkurenti jsou silnější a rychlejší. Nová F430 by měla situaci radikálně zvrátit.

Přezdívka „Malé Enzo“, kterou si hned po své premiéře vysloužila, není zas tak od věci, hodně základních rysů má s vlajkovou lodí společných. Navíc jako první přináší mezi sériová auta hned dvě technologie, doposud vyhrazené závodním speciálům.

F430 vystupuje na veřejnosti jako údajně první z nové generace osmiválcových Ferrari. Lehký a kompaktní osmiválec s devadesátistupňovým úhlem rozevření válců se v civilnější podobě již tři roky montuje do Maserati, ale to nejlepší ze sebe dostává až v F430, kde má i nepatrně větší objem 4308 cm3 a kompresní poměr 11,3:1. Výsledkem je výkon 490 koní při 8500 otáčkách a maximální točivý moment 465 Nm při 5250/min. Litrový výkon 114 koní je lepší než v případě dosluhující Modeny, stejně jako výkonová hmotnost. Přestože je F430 s váhou 1540 kilogramů o 60 kg těžší než Modena, každý kůň má na starost jen 2,8 kilogramu. Tomu odpovídají i výkony, F430 atakuje stokilometrovou rychlost za rovné 4 sekundy, čtvrtmíli za 12,8 s rychlostí 190 km/h a v kolonce maximální rychlost se udává „přes 315 km/h“.

Stejně jako Modena využívá i F430 v maximální míře lehkého hliníku. Tuto technologii Ferrari podle vlastních slov vyneslo „do dalšího levelu“. Novinkou, známou z Modeny Challenge Stradale a supersportu Enzo, jsou příplatkové brzdy Brembo s kotouči z uhlíkovo-keramického kompozitu, sídlící pod devatenáctipalcovými ráfky.

Tím se dostáváme k oněm světovým novinkám. Jde o elektronicky řízený diferenciál E-Diff s otočným ovladačem přímo na volantu, piloty Ferrariho formulí přezdívaného „manettino“, kterým se přepíná mezi pěti režimy (led, kluzká silnice, normal, Race a vypnutý protiprokluz ASR), ovlivňující nastavení tlumičů, elektronického diferenciálu, stabilizačního systému ESP a pádly za volantem ovládané šestistupňové sekvenční převodovky, která je v nejostřejším režimu schopna přeřadit za 150 milisekund. Zastánci manuálních převodovek musí hledat jinde, F430 už tuto možnost na rozdíl od Modeny nenabízí.

Přes všechny novinky vychází F430 do značné míry z 360 Modena. To je ostatně vidět i na karoserii, jejíž základ je prakticky stejný. Potvrzuje to stejný rozvor, rozchod a až na délku téměř totožné vnější rozměry. I přes podobnost je však podle našich zdrojů zhruba sedmdesát procent dílů nových.

Design karoserie se inspiroval ostrou Modenou Challenge Stradale i špičkovým Enzem, kterému se hodně podobají zadní partie se světly čnícími z karoserie a mohutným difuzorem. Design je opět dílem studia Pininfarina, na jehož činnost dohlížel šéf designu Ferrari Frank Stephenson. Dosud nepoužitou novinkou je reliéfní typové označení v krytech zpětných zrcátek.

F430 se začne prodávat v prvním čtvrtletí příštího roku a bude o něco dražší než Modena, mluví se o zhruba čtyřprocentním navýšení. Později ho doplní otevřený Spider a odlehčená Challenge, o verzi Challenge Stradale ještě není rozhodnuto. Ať to dopadne jak chce, už se základní verzí F430 by měla současná Challenge Stradale velké problémy.

redakce autoweb.cz

26.8.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist