Covini C6W

Za posledních sto let vzniklo na světě několik závodních aut se šesti koly, ale tohle má být podle jeho výrobce první podobný silniční supersport.

Covini je italská konstrukční firma, která od svého vzniku v roce 1978 spolupracuje zejména s Audi na vývoji turbodieselových motorů, a která si podle všeho řekla, že na svět už dlouho nepřišel opravdový exot. Minulý týden proto na prestižní přehlídce nejdražších aut světa Top Marques v Monacu uvedla kreaci, jejíž čtyři přední kola mají podle oficiálního vyjádření firmy zajistit posádce vyšší úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti.

V historii závodních speciálů si největší slávu mezi šestikoláky vydobyl v sedmdesátých letech Tyrell P34 ve Formuli 1, ale dlouho před ním přišel s podobným řešením i Mercedes z roku 1939 a ještě dříve Crossley z roku 1930. Prvním takovým počinem byl ale Lorraine-Dietrich z automobilového pravěku v roce 1905. Narozdíl od řešení Covini měly však meziválečná auta jedinou nápravu vpředu a dvě vzadu. V civilním sektoru vzniklo něco podobného naposledy v roce 1977. Panther Six s osmiválcem z Cadillacu byl bezprostřední reakcí na Tyrell, ale vyrobily se pouze dva kusy.

Je otázka, zda svět potřebuje další supersport, natož šestikolový, ale někdo v Itálii si očividně myslí, že klasická Ferrari a Lamborghini jsou nuda. Na technickém zdůvodnění něco asi bude a Covini C6W má mít snížené riziko aquaplaningu, vyšší brzdný účinek a silnější přilnavost pneumatik. Zdvojením kontaktních ploch je možné obout přední kola do užších pneumatik, které dokáží lépe proříznout sloupec vody, a větší plochou zároveň dojít k lepšímu přenesení brzdné síly. Konstruktéři Covini také tvrdí, že dvojnásobným počtem předních kol se zlepší i utlumení rázů od nerovností na silnici.

Covini dále uvádí, že posádka je lépe chráněná při čelním nárazu, ale při pohled na karosérii je jasné, že velká část nohou se nachází mezi předními koly, což jde například proti logice současných předpisů F1, které chrání piloty tím, že pedály monopostů musí být umístěny až za přední nápravou. Bylo by zajímavé vidět, jaký by měla přední kola efekt při bočním nárazu. Nespornou výhodou jistě bude vyšší bezpečnost při defektu jedné ze čtyř předních pneumatik.

Pokud jde o hmotnost, která se může na první pohled zdát jako jeden z možných nedostatků, Covini uvádí 1150 kg, což je mezi supersporty muší váha. Pohání ho vidlicový osmiválec o objemu 4,2 l převzatý s Audi s výkonem 380 koní, spojený s šestistupňovou ruční převodovkou. Vpředu i vzadu jsou kola zavěšeny na nezávislých lichoběžnících, přední kola jsou patnáctipalcová s pneumatikami 205/45, zadní jsou dvacetipalcová s obutím 345/25, a brzdí je systém Brembo. O zrychlení žádné údaje k dispozici nejsou, ale udávaná maximální rychlost je 300 km/h.

Ve Formuli 1 se po několika letech experimentů se šestikolovou konstrukcí v barvách týmů Tyrell, March a Williams definitivně skončilo. Hlavním důvodem byl nezájem výrobců pneumatik na vývoji a v roce 1983 bylo takové uspořádání sportovními pravidly zakázáno, spolu s pohonem všech kol.

redakce autoweb.cz

3.5.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist