Aston Martin Vanquish S

Nejrychlejší silniční Aston všech dob má 520 koní, jezdí 320 km/h a po celkové úpravě podvozku i karosérie je v současné době nejsportovnějším modelem v řadě.

Aston Martin hraje mezi sportovními auty stejnou roli jako Bentley mezi luxusními limuzínami – stačí i těm nejrychlejším z nich a k tomu přidává urozenost, vznešenost a exkluzivitu, do nemalé míry danou svou vysokou cenou. Pečlivě vystavěná image firmy je zamířená na každého, kdo si prošel svým obdobím ve znaku Porsche, Ferrari a spol a vedle samozřejmé rychlosti a krásných tvarů dnes hledá i hlubší hodnoty.

Ne náhodou je už několik let vlajkovou lodí Astonu dvanáctiválcový Vanquish, který v prvopočátku vznikl jako odpověď na Ferrari 550 Maranello.

Vanquish se svým svalnatým vzhledem a plnokrevným zvukem rychle zařadil mezi nejproslulejší výtvory v rozmanité minulosti Astonu, i když to v přímém srovnání s Maranellem neměl vůbec lehké. Minulý týden se ale Aston trumfnul a v Paříži představil upravenou verzi Vanquish S, která klasického Vanquishe posunula o velký kus dál a řadou technických změn docílila „nejlepších jízdních vlastností v dosavadní historii značky Aston Martin.“

Standardní model s výkonem 460 koní zůstává nadále ve výrobě, ale verze S má všechny předpoklady pro to, aby byla preferovaná většinou zákazníků. Vanquish S totiž není jen další speciální série s kratšími pružinami, přidanými plasty a jiným čipem v motoru, ale ve všech směrech rychlejší a sportovnější auto.

Šestilitrový dvanáctiválec dostal v rámci velkých úprav zejména nové hlavy válců s leštěnými sacími kanály a spalovacími prostory pro optimálnější proudění, přepracovanou řídicí jednotku a nové vstřikovače. Výkon tak vzrostl o šedesát koní na 520 koní při 7000 ot/min a 578 Nm při 5800 ot/min. O patřičně syrovou zvukovou kulisu se mimo jiné stará i klapka ve výfukovém potrubí, která mění jeho charakteristiku a ve vyšších otáčkách dává tónu zcela volný průběh.

Oficiální údaje uvádí zrychlení z nuly na sto za 4,8 sekundy a nejvyšší rychlost 321 km/h.

Důležitou úpravou prošla i automatizovaná ruční převodovka s řazením pod volantem, jejíž pomalé a nepřesné řazení bylo v minulosti hlavním cílem všech kritiků. V novém provedení má mít přepracovanou elektroniku a rychlejší změny převodových stupňů.

Velkou změnou prošel podvozek, který má ve verzi S všechny náležitosti dřívé příplatkového paketu Sports Dynamics. Celá sada dnes navíc obsahuje nejen pevnější pružiny a tlumiče, ale i větší brzdy a ostřejší převod řízení, které má od dorazu k dorazu 2,1 otáčky volantu (o 20% rychlejší než v minulosti).

Drážkované brzdové kotouče mají na předních kolech průměr 378 mm (velikost patnáctipalcového ráfku) a svírají je šestipístkové třmeny. Vzadu jsou třmeny

čtyřpístkové s průměrem kotoučů 330 mm.

Hliníková kola mají průměr devatenáct palců a vpředu nesou pneumatiky s rozměry 255/40, vzadu 285/40.

Neméně důležitou novinkou u Vanquishe S je i konstrukce karosérie, která staví na velmi pevném základu hliníkovo-karbonové platformy, vyrobené technologií převzaté z leteckého průmyslu. Všechny karosářské prvky jsou z hliníku a spoje jsou lepené speciálním epoxidem, který při ručním pasování zaručuje maximální přesnost a návaznost na další díly. Celá karosérie se sestavuje a lepí ručně a stejně precizně se i lakuje – po každém nanesení vrstvy laku a barvy (celkem devět vrstev) se ručně leští a celý proces trvá dva dny.

Z vnějšího pohledu došlo k mírné úpravě charakteristické čelní mřížky, kterou se Aston odlišuje už od poválečných let od všech ostatních sportovních aut. U verze S je oblejší a otevřenější pro navození pocitu většího výkonu a zaručení lepšího chlazení. Ve spodní části předního nárazníku je i přídavné lízátko pro omezení vztlaku a stejnou funkci má vzadu i přepracovaná zadní kapota s agresivnějším tvarem.

Celokožený interiér je ozvláštněný kovovými doplňky a řadou detailních změn. Základní provedení je pouze dvoumístné, přídavné malé sedačky vzadu jsou za příplatek.

Od nástupu Vanquishe v roce 2001 se prodalo přes patnáct set kusů a nová verze má tento počet ještě rozšířit. Jedním z lákadel pro budoucí majitele je i osobní školení jízdy na okruhu, které je zahrnuto v ceně. Zákazníci si mohou vybrat ze tří různých okruhů, a to z Millbrooku v Anglii, Romeo v Michiganu, USA, nebo Lommelu v Belgii.

redakce autoweb.cz

30.9.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist