Aston Martin Vanquish S

Nejrychlejší silniční Aston všech dob má 520 koní, jezdí 320 km/h a po celkové úpravě podvozku i karosérie je v současné době nejsportovnějším modelem v řadě.

Aston Martin hraje mezi sportovními auty stejnou roli jako Bentley mezi luxusními limuzínami – stačí i těm nejrychlejším z nich a k tomu přidává urozenost, vznešenost a exkluzivitu, do nemalé míry danou svou vysokou cenou. Pečlivě vystavěná image firmy je zamířená na každého, kdo si prošel svým obdobím ve znaku Porsche, Ferrari a spol a vedle samozřejmé rychlosti a krásných tvarů dnes hledá i hlubší hodnoty.

Ne náhodou je už několik let vlajkovou lodí Astonu dvanáctiválcový Vanquish, který v prvopočátku vznikl jako odpověď na Ferrari 550 Maranello.

Vanquish se svým svalnatým vzhledem a plnokrevným zvukem rychle zařadil mezi nejproslulejší výtvory v rozmanité minulosti Astonu, i když to v přímém srovnání s Maranellem neměl vůbec lehké. Minulý týden se ale Aston trumfnul a v Paříži představil upravenou verzi Vanquish S, která klasického Vanquishe posunula o velký kus dál a řadou technických změn docílila „nejlepších jízdních vlastností v dosavadní historii značky Aston Martin.“

Standardní model s výkonem 460 koní zůstává nadále ve výrobě, ale verze S má všechny předpoklady pro to, aby byla preferovaná většinou zákazníků. Vanquish S totiž není jen další speciální série s kratšími pružinami, přidanými plasty a jiným čipem v motoru, ale ve všech směrech rychlejší a sportovnější auto.

Šestilitrový dvanáctiválec dostal v rámci velkých úprav zejména nové hlavy válců s leštěnými sacími kanály a spalovacími prostory pro optimálnější proudění, přepracovanou řídicí jednotku a nové vstřikovače. Výkon tak vzrostl o šedesát koní na 520 koní při 7000 ot/min a 578 Nm při 5800 ot/min. O patřičně syrovou zvukovou kulisu se mimo jiné stará i klapka ve výfukovém potrubí, která mění jeho charakteristiku a ve vyšších otáčkách dává tónu zcela volný průběh.

Oficiální údaje uvádí zrychlení z nuly na sto za 4,8 sekundy a nejvyšší rychlost 321 km/h.

Důležitou úpravou prošla i automatizovaná ruční převodovka s řazením pod volantem, jejíž pomalé a nepřesné řazení bylo v minulosti hlavním cílem všech kritiků. V novém provedení má mít přepracovanou elektroniku a rychlejší změny převodových stupňů.

Velkou změnou prošel podvozek, který má ve verzi S všechny náležitosti dřívé příplatkového paketu Sports Dynamics. Celá sada dnes navíc obsahuje nejen pevnější pružiny a tlumiče, ale i větší brzdy a ostřejší převod řízení, které má od dorazu k dorazu 2,1 otáčky volantu (o 20% rychlejší než v minulosti).

Drážkované brzdové kotouče mají na předních kolech průměr 378 mm (velikost patnáctipalcového ráfku) a svírají je šestipístkové třmeny. Vzadu jsou třmeny

čtyřpístkové s průměrem kotoučů 330 mm.

Hliníková kola mají průměr devatenáct palců a vpředu nesou pneumatiky s rozměry 255/40, vzadu 285/40.

Neméně důležitou novinkou u Vanquishe S je i konstrukce karosérie, která staví na velmi pevném základu hliníkovo-karbonové platformy, vyrobené technologií převzaté z leteckého průmyslu. Všechny karosářské prvky jsou z hliníku a spoje jsou lepené speciálním epoxidem, který při ručním pasování zaručuje maximální přesnost a návaznost na další díly. Celá karosérie se sestavuje a lepí ručně a stejně precizně se i lakuje – po každém nanesení vrstvy laku a barvy (celkem devět vrstev) se ručně leští a celý proces trvá dva dny.

Z vnějšího pohledu došlo k mírné úpravě charakteristické čelní mřížky, kterou se Aston odlišuje už od poválečných let od všech ostatních sportovních aut. U verze S je oblejší a otevřenější pro navození pocitu většího výkonu a zaručení lepšího chlazení. Ve spodní části předního nárazníku je i přídavné lízátko pro omezení vztlaku a stejnou funkci má vzadu i přepracovaná zadní kapota s agresivnějším tvarem.

Celokožený interiér je ozvláštněný kovovými doplňky a řadou detailních změn. Základní provedení je pouze dvoumístné, přídavné malé sedačky vzadu jsou za příplatek.

Od nástupu Vanquishe v roce 2001 se prodalo přes patnáct set kusů a nová verze má tento počet ještě rozšířit. Jedním z lákadel pro budoucí majitele je i osobní školení jízdy na okruhu, které je zahrnuto v ceně. Zákazníci si mohou vybrat ze tří různých okruhů, a to z Millbrooku v Anglii, Romeo v Michiganu, USA, nebo Lommelu v Belgii.

redakce autoweb.cz

30.9.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist