Alfa Romeo 147 (2000 – 2010)

Italský hatchback láká nestárnoucím designem, jízdními vlastnostmi i živými motory. Strašák v podobě vysoké poruchovosti ale nejednoho motoristu odradí.

RADOSTI
Velice dobré naladění podvozku, příznivé ceny ojetin, vyjma 1.6 Eco živé motory, zdařilá přední sedadla, opravdu povedený design.

STAROSTI

Vadnutí brzd vlivem přehřátí, vysoká poruchovost, malý zavazadlový prostor, pomalu řadící převodovka Selespeed u motorizace 2.0 16V.

Italská designová škola má skvělé jméno po celém světě a není se čemu divit, když mezi její produkty patří tak pohledné automobily jako je třeba Alfa Romeo 147. Její tvary jsou navíc značně nadčasové, takže ani dnes nevypadá zastarale.

Mizerná pověst plynoucí z poruchovosti italských aut se podepisuje na jejich cenách. To může být plus pro zájemce o vůz jako je Alfa Romeo 147. Naopak pro ty, co chtějí vozidlo prodat, to není dobrá zpráva.


Jak zde již padlo, design vozu je skutečně velice povedený. Stejně tak dobře můžeme mluvit i o ztvárnění interiéru, jen slícování některých plastových částí není vždy ideální. Měkčený plast palubní desky ale zaslouží pochvalu.Totéž platí o sedadlech. Ta přední kromě pohodlí vynikají i vynikajícím bočním vedením těla. U třídveřové verze se přední sedadlo sklápí a vrací zpět jedním tahem, což je příjemně jednoduché a pohodlné.

Pochválit ale nemůžeme omezený prostor pro nohy cestujících vzadu, ani podprůměrný zavazadelník o objemu 280 litrů. Touto hodnotou opravdu neoslní.


Čím však Alfa Romeo 147 zaujme je vynikající naladění podvozku. Tužší odpružení sice stojí za rázy při přejezdu příčných nerovností, současně se ale podepisuje i pod znamenitým držením jízdní stopy v zatáčkách.Minusem je fakt, že při sportovní jízdě snadno unavíte brzdy, které se začnou přehřívat a jejich účinek citelně klesat. Dobrou volbou není vůz s převodovkou Selespeed. Ta se dodávala k motorizaci 2.0 16V/110 kW a láká řazením pod volantem.

Alfa Romeo 147 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Alfa Romeo 147 fotogalerie

Změna převodového stupně je ale pomalá, čehož si nelze nevšimnout, protože se při řazení celý automobil zhoupne, jak ztratí rychlost. Přesné manuální převodovky jsou daleko lepší volbou. Přesnost řazení se však snižuje v případě vysokého opotřebení.


Všechny motorizace vynikají ochotou, s jakou se pouštějí za plynem. Výjimkou je pouze agregát 1.6 16V o výkonu 77 kW s označením Eco. Nechce se mu totiž do otáček a ani úsporným provozem nevyniká. Jednoznačně jde o nejhorší motor v nabídce.Z hlediska spolehlivosti jsou lepší volbou turbodiesely, než zážehové pohonné jednotky Twin Spark mimořádně citlivé na používaný druh oleje a na zacházení. Perlou mezi motory je šestiválec o objemu 3,2 litru montovaný do sportovně laděné verze GTA. Kromě výkonů vyniká i excelentním zvukem, který ještě víc podporuje sportovní choutky řidiče.

K nejčastějším závadám patří opotřebené silentbloky předního příčného stabilizátoru, které prozradí vrzání při vytáčení kol do plného rejdu. „Výjimkou nejsou ani vůle na ramenech přední nápravy, vyskytují se také potíže s elektronikou“ pokračuje ve výčtu známých problémů Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.


Turbodiesely někdy trápí vadné vstřikovače či váha vzduchu. Někdy se objeví i problémy s turbem. „Zážehové motory Twin Spark nezřídka trápí nepravidelný běh. Jeho příčinou jsou většinou špatné zapalovací svíčky. Velmi častá je nadměrná spotřeba oleje,“ pokračuje zástupce Auto Diskont.Jednotky Twin Spark jsou citlivé na druh oleje a zde je bezpodmínečně nutné dodržovat nařízení výrobce. Majitelé těchto vozidel důrazně doporučují používat jen předepsané oleje Selenia.

Známé jsou případy přetrženého rozvodového řemene u agregátů Twin Spark i problémy s mazáním těchto motorů. Jsou totiž citlivější na zacházení, a kdo je nutí za studena k atletickým výkonům, zpravidla jim kope hrob. Motor se musí nejprve zahřát na provozní teplotu, rozhodující je přitom teplota oleje. Toto pravidlo by mělo platit všude a u jednotek Twin Spark dvojnásob.

Ve zpětném zrcátku
2000 – uvedení třídveřového hatchbacku se zážehovými motory 1.6 16V/77 kW (Twin Spark Eco), 1.6 16V/88 kW (Twin Spark), 2.0 16V/110 kW (Twin Spark) a turbodieselem 1.9 JTD/85 kW.
2001 – rozšíření nabídky o pětidveřový hatchback, nově turbodiesel 1.9 JTD/103 kW.
2003 – uvedena sportovně laděná verze GTA se šestiválcovým zážehovým motorem 3.2 V6/184 kW, nově turbodiesely 1.9 JTD/74 kW a 1.9 JTD/93 kW.
2004 – nově turbodiesely 1.9 JTDM/85 kW a 1.9 JTD/100 kW.
2005 – nové turbodiesely 1.9 JTDM/88 kW a 1.9 JTDM/110 kW.
2008 – nový turbodiesel 1.9 JTDM/125 kW.
2010 – ukončení výroby.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošla Alfa Romeo 147 v roce 2001.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 3 hvězdičky z 5 možných (21 bodů).
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných (17 bodů).

2.6.2013 2:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist