Alfa Romeo 147 1,9 JTD

Má silnější motor a zepředu připomíná Breru, ale to není zdaleka nejdůležitější. Jde totiž o první alfu, která se nebojí děr na silnici.

Ani se nemusíte ujišťovat pohledem na jiné přístroje či novou čelní masku, abyste věděli, že tohle je přepracovaný model. Pokud znáte Alfu 147 od její první verze z roku 2000, mělo by vám k závěru, že jde o něco takřka převratného, stačit pouhé přejetí pár výmolů nebo železničního přejezdu. Sice toho moc neuslyšíte, ale přesně o to jde.

Faceliftovaná 147 je totiž první novodobou malou alfou, ve které se na dírách neozývají rány od podvozku, což je samo o sobě malý zázrak a velký důvod k oslavě, protože beztak atraktivní auto dostalo v kontextu našich silnic ještě hlubší rozměr.

Jistě, rázy pneumatik na ostrých předělech nic neutlumí a jsou slyšet stejně jako v dalších autech, ale mimo ně vám do uší i do sedačky nic neříká, že jedete v něčem, co ještě donedávna prosilo na rozbitých silnicích o slitování.

Alfa Romeo 147 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Alfa Romeo 147 fotogalerie

Vítané zklidnění podvozku také věstí jen to nejlepší pro model 159, očekávanou náhradu současné 156, který nebude jen faceliftem, nýbrž i po technické stránce zcela novou řadou.

Nová čelní maska na 147 jí sice opticky sjednocuje se sériovou Brerou, před dvěma lety osvěženou 156 a budoucí 159, ale pokud se na ní zaměříte jako na samostatné stylistické cvičení, možná dojdete k závěru, že sama o sobě nepřináší žádné vylepšení. 147 je totiž od samotného počátku neuvěřitelně vábivé auto, ale zploštění a zjednodušení čelní masky a zvětšení světel a mřížky mu v podstatě v ničem nepřispívá. Určitě se najde řada fanoušků, kterým se bude předchozí verze líbit víc.

Pozice za volantem stále favorizuje zažitou italskou tradici krátkých nohou a dlouhých rukou, ale když snížíte sedačku na minimum a vytáhnete volant co nejvíce nahoru a k sobě, je to právě tak akorát.

Jakékoli ergonomické nedostatky se vám však snaží ze všech sil vynahradit řízení, které je v porovnání s většinou ostatní produkce na trhu opravdu výjimečné a dlouhodobě patří k těm několika hlavním rodovým rysům, které dělají alfu alfou.

Má strmý převod, díky kterému nemusíte skoro nikdy na volantu přehmatávat, a mezi ním a reakcí předních kol je jen minimální prodleva, v tomto případě daná těžším naftovým motorem a také měkčími pružinami.

Avšak ovládat tohle auto a jen tak si otáčet volantem pro radost, ať už ve městě či na volných silnicích, je alespoň z hlediska citlivosti a rychlosti řízení jeden velký požitek, který si v této kategorii neužijete v takové míře v ničem jiném.

 Měkké odpružení určitě přispívá k vychovanosti podvozku na nerovnostech, ale na druhou stranu vám dává při rychlé jízdě vědět, že je mu nejlépe do sedmdesátiprocentní zátěže. S těžkým motorem vpředu jsou nedotáčivé tendence nevyhnutelné, i když jim šestnáctipalcové pneumatiky s rozměry 205/55 při ubrání plynu dobře odolávají. Nastavení podvozku v této podobě je však příliš komfortní na to, aby umožňovalo výrazně měnit úhel vybočení zadních kol pouhým ubráním plynu.

 Facelift dal motoru deset koní k dobru a jeho výkon zvýšil na výsledných 150 koní, což je přesně tolik, kolik má i kupé GT. Z Alfy 147 tak ve spojení s obstojnou šestistupňovou převodovkou dělá vcelku svižné auto, pokud jste ochotní vytáčet motor až ke čtyřem tisícům otáček, ve kterých má výkonové maximum, a smířit se s průměrnou spotřebou kolem osmi litrů na sto.

 Testovaná verze je oproti základní ceně o 74 tisíc korun dražší, ale pro skoro všechny příplatkové položky najdete opravnění. Patří k nim například litá šestnáctipalcová kola, metalíza, CD přehrávač s MP3 funkcí, volant a řadicí páka potažené kůží, zadní okna ovládaná elektricky a sedačky s novým typem plyšového povrchu Alfatex.

 Samotný facelift se vám v případě 147 nemusí zdát nutně jako vylepšení, ale jako zhoršení snad také ne a navíc za ty změny pod pokličkou jistě stojí. Majitelé předchozích verzí sice mohou cítit po designové stránce jisté zadostiučinění, protože mají i po příchodu nové řady stále krásné auto, ale na našich kostrbatých silnicích dává nová 147 budoucím majitelům opět o důvod navíc k podlehnutí jejím ostatním kvalitám, obzvlášť pokud jde o ještě pohlednější třídveřovou variantu.

Marek Nastoupil

1.6.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist