5 důvodů, proč už BMW není to, co bývalo

Potvrzení vývoje naftové M5 s pohonem všech kol nás přimělo zamyslet se nad tím, proč mnichovská automobilka přestala být výjimečná.

V redakci se moc netajíme s tím, že nám bývaly automobily BMW velmi sympatické. Ostatně, někteří z nás jich i několik vlastní nebo vlastnili. Poslední dobou se ale ději dost divné věci a přistihli jsme se, že nás začíná BMW štvát. Podívali jsme se tedy na to, co se stalo s automobilkou BMW a proč s ní přestáváme mít trpělivost.

1. BMW neuznává tradiční hodnoty
V Mnichově se vždy snažili nabídnout zákazníkům špičkovou techniku, ale zároveň se drželi zkrátka a jejich nabídka byla taková… No, řekněme zdravě konzervativní. Modely se dělily do jasně ohraničených řad a vždy bylo každému jasné, co na silnici potkal a kam to auto spadá. A to samé se dá říci o motorech, které vždy nabízely ve své třídě to nejlepší (ať už se bavíme o surovém výkonu nebo o poměru výkony/spotřeba/spolehlivost), přitom se nezapomínalo na historický odkaz a především charakter. Typickým představitelem už je snad jen BMW 330i v poslední generaci, která už to má také prakticky spočítané.2. BMW si zahrává se svou pověstí
Pak ale do hry začal stále více promlouvat marketing a tužky účetních. BMW se rozhodlo prodávat více a více aut a vydělávat více a více peněz. Na tom by samozřejmě nebylo zpočátku nic špatného, ale v Mnichově nezvolili úplně tu nejšťastnější cestu – začli vyrábět auta, která do té doby nikdo nechtěl a nepotřeboval. Nejprve to přišlo s SUV BMW X5, které naštěstí ještě představovalo ve své třídě to lepší. Ještě jsme byli ochotni akceptovat i malé BMW řady 1, protože si zachovalo aspoň pohon zadních kol… Ale pak přišly podivnosti jako model X6, pevná skládací střecha do Z4 nebo kabrioletu řady 3 a mutant v podobě BMW 5 GT. Že se tato auta dobře prodávají? Stačí přece zákazníky chytrým marketingem přesvědčit, že je potřebují.

3. BMW kašle na věrné zákazníky
Například automobilka Porsche také dělá SUV Cayenne, ale tradiční 911 v nabídce ponechala a dokonce na ní začla ještě intenzivněji pracovat, takže se na silnice dostaly modely jako 911 GT3 RS 4.0 a podobné. U BMW se ale rozhodli evidentně zbavit věrných zákazníků, kteří uznávají právě ty tradiční hodnoty značky. Sebrali jim atmosférické řadové šestiválce s charakterem a nahradili je foukanými čtyřválci, které postrádají špetku zajímavosti a nepřináší žádné zlepšení z hlediska dynamiky nebo efektivity. A kde jsou všechny ty zajímavé modely minulosti jako roadster Z8 nebo „skorozávodní“ M3 CSL? Fanoušek pak nemůže své sny namířit k ničemu pořádnému. Ve vozech BMW také postrádáme to, co je vždy odlišovalo od ostatních – špetku fajnovosti, dokonalosti, řidičské interakce. Místo toho se z  mnichovských automobilů jen stávají vozy Audi – funkční, rychlé, ale bez duše a charakteru.​4. BMW neumí najít hranici
Nejhorší ale je, že BMW nedokáže přestat. Vypustí jedno neštěstí (třeba kontroverzní X6) a nejen, že tím zprzní tradiční hodnoty značky, ale ještě sáhne dál a pro jistotu zničí i duši divize M! Dobrá, přeplňování je možná jediná cesta, jak jít s výkony ještě výš, ale teď tu máme oficiálně potvrzený vývoj dieselové M5 s pohonem všech kol. Je zrovna tohle cesta, kterou by se mělo BMW vydávat?​5. BMW se neumí ozvat
Je s podivem, že tak obrovské průmyslové odvětví, které v Evropě zaměstnává tisíce lidí, nemá tak silnou politickou lobby proti největší lži poslední doby zvané „globální oteplování“. Jediná automobilka, která ostřeji vystoupila proti limitům emisí CO2 u osobních aut, byla značka Porsche. BMW stáhlo ocas a zůstalo v koutě. Mnichov ani řádně nevysvětlil stálým zákazníkům, proč nahradil atmosférické motory přeplňovanými, které stejně v reálném provozu nedokáží naplnit to, co slibují na měřící stolici. BMW se tak stalo konzumním masovým výrobcem, kdy začlo s vývojem aut nejprve tak, aby vyhověla úřednickým nařízením, a teprve pak přišla na řadu přání zákazníků.Nechceme na BMW házet jen špínu, protože některé jeho produkty se stále dají považovat za to lepší. Jen nás mrzí jeho směrování. Za pár let si na současné kontroverzní produkty v nabídce BMW nikdo s radostí nevzpomene a těžko se pak bude s odstupem let mluvit o brzy očekávané generaci BMW řady 3 stejně nadšeně jako o BMW 2002, roadsteru BMW 328 nebo prapůvodní M3.

autoweb.cz

18.8.2011 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist