Vyšší podíl biosložky v palivu bude

Poslanci narychlo přehlasovali veto prezidenta. Připravte se na další zdražení benzínu i nafty.

Poslanci stihli přehlasovat veto prezidenta republiky a zákon, který přikazuje přimíchávat vyšší podíl biosložky do benzínu a nafty, začne platit od června.

„Pro navýšení povinného podílu biopaliv v benzínu a naftě hlasovali poslanci KSČM, Zelených, TOP09, KDU-ČSL, ODS a ČSSD. Jinými slovy prakticky všichni,“ píše ekonom Petr Mach na svém blogu.Co to znamená pro řidiče? Benzín i nafta podraží až o korunu, neboť výroba biopaliv je dražší. Podíl se totiž zvyšuje z 3,5 na 4,1 % u benzínu a z 4,5 na 6 % u nafty.

Pomůžeme tím přírodě? Ne. Pomůžeme tím našim motorům? Ne. Dokonce už i Evropská unie musela sama uznat, že vyšší podíl biosložek v palivu je nesmysl. Proč? Poškozuje motory aut a nejen, že tím zvyšuje spotřebu a emise, ale ve skutečnosti se celkové emise (nejen CO2) vyšším podílem biosložky v palivu také zvýší. Navíc se to projevuje růstem cen potravin, protože zemědělci upřednostňují pěstování plodin, z kterých se biopaliva vyrábí.Prezident republiky Václav Klaus se zatím proti tomuto vetu nevyjádřil. Dlouhodobě však zvyšování podílu biosložky v palivu kritizuje, zejména proto, že neprospívá přírodě a zdražuje provoz aut.Petr Mach, ekonom a předseda Strany svobodných občanů, upozorňuje, že Evropská unie nepřikazuje, nýbrž doporučuje přimíchávání biosložky do paliv. Nás řidiče bude asi nejvíce zajímat toto: „Zmíněná evropská směrnice říká: „Pokud směsi biopaliv s deriváty minerálních olejů překročí mezní hodnotu 5 % methylesterů mastných kyselin (MEŘO), musí být tato skutečnost zvláštním způsobem vyznačena v prodejních místech“. To proto, aby každý věděl, že to, co si bude tankovat, mu bude ničit motor a aby nemohl Evropskou unii žalovat. Až na pumpách 1. června nenajdete zřetelné varování, že tankujete ředěné palivo, připravte si žalobu k náhradě škody za zničený motor. Bohužel to bude žaloba na náš stát, za který jednají debilní poslanci.“, píše Petr Mach na svém blogu.Dále Petr Mach uvádí: „Podle informací automobilek snižují biopaliva životnost motorů asi o 70 % (motory rezavějí, protože biopaliva jsou hydroskopická). Výměny oleje a filtrů u motorů používajících biopaliva musí být třikrát častější. Biopaliva také zvyšují spotřebu až o 8 %, jinými slovy, tankovat se musí častěji a na plnou nádrž se ujede méně kilometrů. Aby toho nebylo málo, biopaliva jsou dražší. Již nyní platíme kvůli přibližně 5% příměsím o korunu na litr navíc. Jen na vyšších cenách pohonných hmot doplácí čeští řidiči do kapes přimíchávačů na 6 miliard korun ročně. To je pro lobbisty jistě částka, o kterou stojí za to bojovat. Biopaliva jsou zkrátka výhodná jen pro jejich výrobce díky povinnému přimíchávání.“

Zdroj: iHNed.cz a Svobodni.cz

27.5.2010 6:35

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist