Toyota slaví 75 výročí: historické milníky

Největší automobilka na světě (nechytejte nás za slovo) slaví pětasedmdesát let od svého založení. Tohle jsou nejdůležitější historické okamžiky.

Tohle je pohled do historie nejen automobilky Toyota, ale svým způsobem průřez automobilismu jako takového. Japonská značka totiž stála u většiny zásadních změn, objevů a zvratů. Vše ale začalo u dřevěného rámu a nitě…

1896
Za úplným začátkem historie automobilky musíme až do devatenáctého století. V roce 1867 se narodil Sakichi Toyoda, zakladatel Toyota Group. Již ve svém dětství vnímal těžkou a náročnou práci své matky s ručním tkalcovským stavem, a rozhodl se proto konstrukci stavu vylepšit. Sakichimu se podařilo ruční dřevěný tkalcovský stav zdokonalit již v roce 1890, tedy zanedlouho poté, co byl roku 1885 vyhlášen první patentový zákon v Japonsku.

Za jeho vynalézavost mu byl udělen první patent, a tak se pustil do vývoje prvního mechanického stavu v tehdejším Japonsku, který dokončil v roce 1896. Sakichi pokračoval v plnění svého cíle, kterým bylo pomáhat společnosti prostřednictvím vynálezů, a tak pokračoval v postupném zdokonalování stroje, aby postupně nahradil ruční tkalcovské stavy za mechanické, a poté automatické.

1933
Sakichiův nejstarší syn Kiichiro od roku 1921 cestoval Evropou a Spojenými státy, kde pozoroval, jak automobily začínají plnit roli nepostradatelného dopravního prostředku. Po roce 1923, kdy došlo k devastujícímu poničení Tokia v důsledku zemětřesení, vybudovaly automobilky Ford a GM své japonské montážní závody. Kiichiro v roce 1929 během svého druhého turné po Evropě a USA s nadšením studoval automobilový a strojírenský průmysl.

Současně ve Velké Británii navštívil firmu Platt Brothers, které v zastoupení Toyoda Automatic Loom Works odprodal část patentových práv na automatický stav (Typ G) za částku 100 000 liber. Kiichiro za část těchto prostředků založil v roce 1933 novou firemní sekci se zaměřením na automobily. Posléze začal věnovat veškerý svůj čas výhradně výrobě japonských automobilů.

1936
Už v samých začátcích se firma soustředila na výzkum a (tehdejší) technologie. Výzkum a vývoj Kiichira Toyody, zaměřený na sériovou výrobu japonských osobních vozů, přinesl první ovoce v roce 1935, kdy vznikl první prototyp. Kvůli tehdejší situaci však bylo nezbytné začít s výrobou nákladních vozů, a tak byl v roce 1935 představen první nákladní vůz, model G1. Kiichiro však se svým týmem vývojářů neustával ve studiu nejnovějších amerických vozů, včetně modelu DeSoto Airflow a automobilů značky Chevrolet, a tak se mu podařilo následujícího roku dokončit sedan Toyoda Model AA. Hlavními přednostmi modelu AA bylo pohodlí jízdy a nízká spotřeba paliva. Převážnou část zákazníků AA tvořili vládní činitelé, firemní ředitelé nebo společnosti provozující taxislužbu. Do roku 1942 bylo vyrobeno přibližně 1 400 vozů Toyoda AA.

1937
Nákladní vůz G1 i sedan model AA byl zpočátku označován jako „Toyoda“ a výrobcem byla firma Toyoda Automatic Loom Works. V létě roku 1936 vyhlásila společnost veřejnou soutěž, jejímž cílem bylo navrhnout logo automobilu. Nový návrh vypadal více uhlazeně při použití znaků slova „Toyota“, přičemž i samotné slovo „Toyota“ díky své ostřejší a čistší výslovnosti znělo lépe. V říjnu 1936 bylo toto nové označení přijato a v srpnu 1937 se pak od společnosti Toyoda Automatic Loom Works odštěpila automobilová sekce, ze které vznikla Toyota Motor Company (dnes Toyota Motor Corporation). 1955
V době, kdy na trhu se sedany převažovala poptávka po vozech taxislužby a firemních vozech, Toyota již předvídala trend soukromého vlastnictví automobilů a vyvinula model Crown, osobní vůz vyráběný kompletně v Japonsku. Crown byl zároveň prvním japonským vozem, který používal nezávislé zavěšení předních kol. Dobrou pověst si model Crown získal v roce 1956 po jízdě z Londýna do Tokia o délce 50 000 km, stejně tak jako po úspěšném dojezdu na Rallye kolem Austrálie v roce 1957. Již 13. generace modelu Crown, prodávaná dnes v Japonsku, je oblíbenou volbou vládních činitelů a firemních ředitelů, taxislužeb a firem zajišťujících přepravu osob luxusními vozy, stejně tak jako autoškol.

1964
Toyota Corona ve třetí generaci představené v září roku 1964 dosáhla požadované úrovně technické dokonalosti. Model třetí generace prodělal v Japonsku veřejný vytrvalostní test. Jeho součástí bylo 100 000 km na nově otevřené dálnici Meishin, kde vůz po dobu dvou měsíců nepřetržitě kyvadlově cestoval mezi městy Nagoya a Osaka. Díky úspěšnému absolvování této zkoušky získala Corona pověst robustního a rychlého vozu, který se pouhé čtyři měsíce po svém uvedení stal nejprodávanějším vozem v Japonsku. Díky modelu Corona dokázala Toyota výrazně rozšířit svůj export do Evropy. Byl to zároveň první vůz Toyota, který byl dovezen do tehdejšího Československa jako součást barterového obchodu s Japonskem.

1966
A co bylo dál? V polovině 60. let minulého století vznikl model Corolla pro rychle rostoucí trh rodinných vozů. Corolla byla zhmotněním prvopočáteční vize automobilky Toyota, kterou bylo vyrábět automobily dostupné pro každého. Díky optimálnímu vyvážení výkonu, kvality, výbavy a ceny získal vůz okamžitě po uvedení na trh velkou popularitu a stál v čele motorizace na území Japonska. Corolla se v roce 1969 stala neprodávanějším vozem v Japonsku a toto postavení si poté dokázala udržet na dalších 33 let. Jelikož se premiéra modelu Corolla a jejího největšího soupeře Datsun Sunny uskutečnila v roce 1966, je tento rok často označován jako „rok jedna soukromého vlastnictví automobilů“.
1967
V roce 1963 se na okruhu Suzuka uskutečnila první Velká cena Japonska, která povzbudila zájem veřejnosti o motoristický sport. V reakci na očekávání sportovních modelů ze strany veřejnosti vyvinula Toyota ve spolupráci s firmou Yamaha model 2000GT. Vůz používal nejmodernější technologie té doby, jako např. motor s dvojicí vačkových hřídelů, nezávislé dvojité lichoběžníkové zavěšení předních i zadních kol, kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech a sklápěcí světlomety. Toyota 2000GT překonala tři světové rekordy a 13 mezinárodních rekordů v rychlostních zkouškách. Upravená verze 2000GT s otevřenou střechou si v roce 1967 zahrála ve filmu s Jamesem Bondem „Žiješ jenom dvakrát“.

1981
Luxusní kupé Soarer se představilo v únoru roku 1981. Toyota se zde prezentovala moderními technologiemi dokonce i na přístrojové desce, kde se objevil digitální rychloměr s vestavěným otáčkoměrem z LED diod. Vrcholná verze používala řadový šestiválec 2,8 l s dvojicí vačkových hřídelů. Jeho výkon 170 k byl vůbec nejvyšší mezi všemi japonskými vozy té doby. Počínaje třetí generací se Soarer začal exportovat jako Lexus Coupe SC, a označení Soarer pak zaniklo se čtvrtou generací, kdy byl vůz v Japonsku přejmenován na Lexus SC.

Čtěte také: 25 aut, která nejvíce zasáhla Ameriku

1984
V roce 1984 založila Toyota společně s General Motors v Kalifornii firmu NUMMI (New United Motor Manufacturing, Inc.), což Toyotě umožnilo otevřít svůj první výrobní závod mimo území Japonska. Toyota se rozhodla pro formu společného podniku (joint venture) ve snaze pomoci udržet konkurenceschopnost amerického automobilového průmyslu.

1988
Toyota v roce 1986 založila TMMK (Toyota Motor Manufacturing Kentucky, Inc.), tedy první nezávislý výrobní závod Toyoty v Severní Americe. Tento závod začal v roce 1988 vyrábět model Camry a vzbudil pozornost za úspěšné nasazení systému výroby TPS (Toyota Production System).1989
V roce 1989 se poprvé představilo logo značky Toyota. Dvě protínající se elipsy představují písmeno T, které je uzavřeno do větší elipsy. Elipsy mají dvě ohniska, a tak vhodně symbolizují neustálou pozornost, kterou Toyota věnuje zákazníkům a výrobě automobilů. V roce 1989 se v USA představila značka Lexus, tedy luxusní divize automobilky Toyota. Díky důkladnému průzkumu trhu, pečlivému produktovému plánování a dokonalé marketingové strategii se značka Lexus setkala s velkým úspěchem.

1992
Britský závod TMUK (Toyota Motor Manufacturing United Kingdom) má roční výrobní kapacitu 285 000 vozů. Závod otevřený v prosinci roku 1992 vyrábí modely Auris a Avensis. Společně s motorárnou v Deeside (Severní Wales) zaměstnává TMUK cca 4 880 pracovníků.

1997
Roku 1997, v předvečer Století životního prostředí, představila Toyota celosvětově první sériově vyráběný hybridní automobil. První generace modelu Prius, poháněného zážehovým motorem a elektromotorem, které v součinnosti optimálně reagují na všechny jízdní podmínky, ohromila celý svět svojí nízkou spotřebou. V roce 2005 pak pokračoval Prius druhé generace, jenž získal titul Evropský vůz roku.2002
V roce 2002 byl v České republice nedaleko města Kolín položen základní kámen pro závod Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA) jako součást společného podniku automobilky Toyota a koncernu PSA Peugeot. Závod spustil provoz v roce 2005 a jeho roční výrobní kapacita činí 300 000 vozů – z toho 100 000 představuje model Toyota AYGO. Tento výrobní závod v současnosti zaměstnává cca 3000 lidí.

2007
V 70. a 80. letech minulého století vynaložila Toyota Group nemalé prostředky do vývoje průmyslových robotů. Díky efektivnímu využití svých zkušeností v robotice a automatizaci výroby, které Toyota mezitím nashromáždila, nyní pokračuje ve zdokonalování svých technologií označovaných jako Partner Robot. Hlavním cílem je spojit špičkové automobilové technologie s nejmodernějšími informačními technologiemi, a vytvořit tak roboty-pomocníky, kteří by dokázali lidem pomáhat s jejich každodenními úkoly. Výzkum základních technologií byl zahájen roku 2000 a vize vývoje s nastíněním kroků praktického použití těchto robotů byla oznámena roku 2007.

2012
Povzbuzena úspěchem modelu Prius pokračuje Toyota v aplikaci plně hybridní technologie do dalších modelů. Řada luxusních hybridních verzí se objevila i v modelové řadě značky Lexus. Toyota v roce 2005 spustila výrobu hybridních automobilů ve svých hlavních výrobních závodech mimo území Japonska. V roce 2012 se cca v 80 zemích a regionech nabízí 18 hybridních modelů, jejichž prodeje představují asi 15 % celkových celosvětových prodejů automobilky Toyota. Doposud se prodalo více než 4 miliony těchto hybridních vozů.

A co je opravdu (pro nás) důležité – u nás jde do prodeje nový sportovní model GT86!

Autoweb.cz, Toyota Motor Czech

13.11.2012 12:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist