Subaru Forester 2,5 XT

Nový motor mu dal ještě vyšší výkon, než kolik měla minulá Impreza WRX. Nemůže ho ale na zvednutou čtyřkolku být někdy příliš?

Forester je i přes sadu modernizací stále tím autem, které je ze všech podobných malých SUV/crossoverů na silnici tím nejpřátelštějším, ale také technicky nejpoctivějším. Vemte si například jeho klasickou pětistupňovou převodovku, která na pětku drží při ještě ekonomických 2900 otáčkách tachometrových 118 km/h. Subaru jí vyrábí už celý věk a úplně stejné zpřevodování měla třeba i první Impreza GT, avšak na zadostiučinění z pocitu jejího precizního ovládání to nic nemění. Konkrétně v tomto případu navíc nezadrhává, ani když je studená, což je u Subaru spíše výjimka.

Ctění tradic i s novými tvary

Jsou věci, kterých se Subaru drží zuby nehty. Někdy je to důvod k oslavám, jako v případě vypilované techniky a výborného, avšak stále odlišného pocitu z řízení, jindy je to k vzteku, jako třeba když zjistíte, že i po stovkách a možná tisících urgencí od evropských prodejců i majitelů se v Japonsku stále nerozhoupali k tomu, aby vybavili sloupek řízení podélným vysouváním. Jestli máte standardizovanou postavu, ani si toho nevšimnete a jinak výborná poloha za volantem vás nebude v ničem obtěžovat. Pokud ale měříte přes 190 cm jako třeba já, stane se pro vás nevysouvatelný volant noční můrou, na kterou buď okamžitě zapomenete a v duchu to omluvíte tím, že váš „zamilovaný Forester je už prostě takový,“ nebo se vám z celé věci naopak stane jeden z mála, či v některých ne zcela nereálných případech vůbec jediný důvod, proč Forestera vyřadíte z pomyslného výběru a půjdete se poohlédnout po něčem jiném. Když totiž nemůžete pořádně řídit (a že k tomu takový výkon vyloženě pobízí), protože si neustále překážíte koleny pod volantem, rychle končí veškerá legrace a všechny ostatní přednosti auta se rázem rozplynou.  

Jakou sílu snese podvozek?

Jízdní chování je u Foresteru v hrubých rysech stejné, jako u všech ostatních subaru. Když jedete dostatečně rychle, po počáteční nedotáčivosti se dostanete do situace, kdy můžete buď ubrat plyn a nechat zadní kola běžet stranou, nebo tento postup kombinovat s prací s volantem i pedálem plynu, což vám ve výsledku za každé situace a na každém povrchu ukáže, jaké výhody má pohon všech kol v podání Subaru. Volant je lehký, ale citlivý, brzdy rychle reagují a podvozek se dokáže vytočit do boku mnohem rychleji, než byste hádali z hmotnosti i velikosti celého auta.

Na mokru či na sypkém povrchu je všechno v nejlepším pořádku, ale na suchém asfaltu se s tímto výkonem už dostanete do situací, se kterými se pneumatiky s vyšším bočním profilem neumí tak dobře vyrovnat. Stále dobře cítíte, že technický základ podvozku funguje na sto procent, ale že jednoduché principy, týkající se výšky těžiště či chování pneumatik, ovlivnit nemůže. V rychlostech, které umí vyvinout tento motor, si na to musíte v zatáčkách dát pozor.

Více výkonu už nepotřebujete

Vím, říká se, že výkonu není nikdy dost, ale v tomto případě je jeho hodnota pro reálné podmínky dostačující. Řekněte sami, čekali byste, že Forester udělá stovku za rovných šest sekund? Dvě stě třicet koní je více, než kolik vám mohla ještě do předminulého týdne nabídnout klasická Impreza WRX a oproti prvnímu přeplňovanému Foresteru z poloviny devadesátých let je to nárůst o celých padesát koní. Poděkovat za to můžete dvouapůllitrovému objemu, projevůjícímu se tím, že i s přeplňováním táhne hned od necelých dvou tisíc otáček a až do omezovače nad sedmi tisíci nemá nikde žádnou díru, ale zrovna tak ani žádnou náhlou špičku, jako například původní dvoulitr, který byl stále v klidu, ale najednou začal kolem čtyřech a půl tisíc kopat jak turbodiesel.

Bohužel to ale má i svou stinnou stránku, kterou je u přeplňovaných motorů Subaru tradičně spotřeba. Motor je i na hmotnost 1,5 tuny velice silný a rychlý, ale když si budete ověřovat limity jeho schopností, snadno se dostanete na dvacet až třicet litrů na sto. Na dálnici se udržíte dejme tomu kolem patnácti litrů, ale nikdy se zcela nezbavíte dojmu, že rychlost auta, i když ne vůbec malá, přeci jen neodpovídá horentní spotřebě. V tomto směru by hodně pomohla i šestka, která chybí na dálnici hlavně ve chvíli, kdy si chcete vyšetřit pár litrů benzínu na vyblbnutí po okreskách, nebo ještě lépe na polních cestách, a zároveň se nechcete smířit s tím, že vás leccos vyblikává. V takové chvíli dokáže být pocit z podřazení na trojku a přidání plného plynu velmi sladký, protože doslova cítíte a vidíte, jak se vám zvedá pod návalem síly příď. Musíte se ale připravit na to, že si za to pořádně připlatíte u pumpy.

Zvuk přišel o charakter

Samotné porovnání technických tabulek starších motorů od Subaru a jejich nové generace mluví zcela ve prospěch současných jednotek, ale přeci jen je zde jedna věc, která vás v praxi celkem zarazí. Nové motory totiž přijaly stejnoměrně dlouhé výfukové svody a okradly se tím u Forestera i Imprezy o své charakteristické dvouhlasé bublání, což může u fanoušků vzbudit přinejmenším rozpaky. Co na tom, že se tím zlepšil výkon a rozšířily možnosti dalších úprav, když už není subarácký boxer poznat po sluchu z vedlejší ulice, obzvlášť když si k němu člověk dodá průchodnější koncovou tlumivku?

Specifické rozložení válců i značku, která to všechno smontovala dohromady, dnes po sluchu poznáte hlavně při startování, za jízdy již minimálně, a to pouze v případě, že víte, na kterou část zvukového projevu se máte zaměřit. V opačném případě byste si mohli motor splést s velice dobře utlumeným klasickým čtyřválcem.

Možná bude i LPG

Systém na LPG přidává na váze ne právě zanedbatelných šedesát kilo, ale vzhledem k průtoku paliva, který může při rychlé jízdě dosahovat takřka říčních hodnot, dává přestavba opravdu smysl. Původní Forester Turbo se s konverzí na LPG prodával zcela běžně, současná generace ale zatím nic podobného oficiálně nemá. Hlavní potíž je totiž v tom, že předepsaný interval pro kontrolu stavu ventilových sedel je 10 tisíc kilometrů. U předchozích motorů s jednou vačkou v hlavě nepředstavovala demontáž žádný problém, ale nový rozvod DOHC je na práci mnohem náročnější a vyžaduje vymontování celého motoru, což je natolik drahá legrace, že se i se sníženými náklady na provoz při tankování LPG nevyplatí.

Existuje ale jedno řešení, na kterém se právě v rámci evropského Subaru pracuje, a to prodloužení intervalu povinných prohlídek alespoň na dvojnásobek. Tím by se celkové náklady pro majitele snížily na přijatelnou úroveň.

Většina foresterů je v nákladní verzi

Jestli zrovna nehrajete košíkovou, Forester je v této kategorii aut sázkou na jistotu. Jako všechna ostatní subaru je spolehlivý a s novým motorem je i velice rychlý. České ceny Subaru jsou dnes navíc na velmi atraktivní úrovni a nebude to trvat dlouho, než se dostanou celkové prodeje značky přes tisíc kusů ročně. V případě 2,5 XT jde o pěkné cenové terno v případě, že si objednáte verzi N1. Po odečtení DPH se v základní výbavě dostanete na vynikajících 821 tisíc korun. Když si uvědomíte, že za to pořídíte vyspělou a stylovou čtyřkolku s vynikajícím zpracováním a výkonem 230 koní, nemá to takřka žádnou chybu. Smířit se musíte jen s tou zpropadenou spotřebou, ale když si dopřáváte zrovna turbo, asi už předem víte, co vás čeká.

Marek Nastoupil

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotySubaru Forester 2,5 XT
0-100 km/h (s)6,0
Motor
Konstrukceležatý čtyřválec, 2457 cm3
Zdvihový objem (cm3)2457
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)230 koní při 5600 ot/min
Točivý moment (Nm)320 Nm při 3600 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)221
Spotřeba paliva (l/100 km)město 14,7/mimo město 8,4/kombinovaná 10,7 l/100 k
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1485
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 946 800 Kč
8.12.2005 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist