autoweb.cz > Škoda > Škoda Yeti > Škoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement: Nepatří do starého železa
Škoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement: Nepatří do starého železa
Dynamika 7
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 10
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.4
Radosti
- Kultivovaný a úsporný motor
- Chytrá a praktická řešení v interiéru, variabilita
- Schopnosti ve skutečném terénu
Starosti
- Náklony ve vyšších rychlostech
- Plasty v interiéru nejsou absolutní špička
Ve své době představoval Yeti revoluci – po neslaném nemastném Roomsteru měla Škoda konečně plnohodnotné kompaktní SUV, které navíc bodovalo výrazným stylem. Po faceliftu sice přišel o rozpustilá kulatá světla, což (bývalý) šéfdesignér Kabaň nesl nelibě, ale i tak jde o důstojné a moderně vypadající auto, které v roce 2017 stále působí aktuálně. Tato verze Outdoor se od „městského“ provedení liší předním nárazníkem, bočními lištami z černého plastu a stříbrnými kryty zrcátek. Kvůli své všudypřítmonosti možná někomu Yeti nestojí za důkladný druhý pohled, ale jako celek rozhodně nevypadá zastarale.
Interiér
Zde jste jako doma – typické Škodovácké prvky typu tříramenného volantu a utilitární palubní desky díky výbavě Laurin & Klement oživují dekorativní lišty a sedačky s velmi povedeným koženým čalouněním. Nečekejte designovou zběsilost nebo avantgardu, tady se hraje na funkčnost, kterou má Yeti v malíku. Přední sedačka spolujezdce se dá sklopit a umožní vám tak převážet extra dlouhé předměty, zadní sedačky, dělené v poměru 40-20-40 se mohou individuálně posouvat a také naklápět, čímž zvětší zavazadlový prostor z 405 litrů na 510 litrů. Sedačky můžete i vyndat, pak máte k dispozici 1760 litrů. Vzadu najdete dva úchyty Isofix, za příplatek je k mání další pro přední sedačku.
Nad různými užitečnými doplňky se zde někdo skutečně zamyslel – je jich tu hromada. Například gumicuky s očky na zadní straně zadních sedaček pro uchycení lyží, vyjímatelná baterka v kufru, deštník a reflexní vesty pod sedačkami, miniaturní koš na odpadky ve dveřích spolujezdce, lišty s háčky v kufru, všemožné schránky v palubní desce nebo loketní opěrce… No, nechcete zde něco ztratit a pak to hledat, skrýší je spousta.
Jako celek je interiér dobře použitelný, přehledný a vše se ovládá snadno, plastové materiály sice nedosahují úrovně aktuální špičky, ale stále je můžeme považovat za lehce nadprůměrné.
Pohon
Dvoulitrový turbodiesel se 150 koni a pohon 4×4, řešený spojkou Haldex, jsou u Yetiho jasná volba. Čtyřkolka vám dává spoustu možností, reaguje rychle a nezáludně. Má speciální režim Offroad, který počítá s určitým prokluzem a disponuje funkcemi pro sjíždění prudkých svahů, rozjezd do kopce a jinak nastaveným ABS. Se světlou výškou 18 centimetrů Yeti zvládne víc než jen rozbitou polní cestu, nemá problém s křížením náprav a rozjezdem, když jsou dvě kola ve vzduchu. Spotřeba se pohybuje okolo šesti litrů, s lehkou nohou se dostanete ještě níže, motor je velmi dobře utlumený, takže nehlučí ani nevibruje.
Ovladatelnost
Kde jinde vyzkoušet tyto funkce, než v horách. Orlických. Zasněžených. Máme zde hluboké vyjeté koleje a pod nimi led, podmínky, ve kterých by si i člověk v dobrých botách nabil nos. Je cítit, jak se zadní kola nenápadně připojují a rovnají auto do zatáček, Yeti občas lehce uklouzne do strany, ale okamžitě zase získává trakci. I na suché silnici se chová způsobně – lehká nedotáčivost nevadí, ve vyšších rychlostech pak musíte počítat s výraznějšími náklony, které ale nemají vliv na stabilitu. Než sáhnete po automatu, vyzkoušejte si manuál, řadí přesně, má dobře vymezené dráhy a vůbec neobtěžuje – jednička je pak dostatečně krátká, aby částečně suplovala redukci, aniž byste si usmažili spojku.
Verdikt
Yeti je prošpikovaný dobrými nápady, které nejsou jen na efekt, ale skutečně je využijete. Schránky, očka, sklápění i posouvání sedaček – je mnohem praktičtější, než by se mohlo z jeho kompaktního půdorysu zdát. Dvoulitrové TDI je skvělá volba po stránce spotřeby i kultivovanosti, s manuální převodovkou spolupracuje dobře, pohon 4×4 pak zvládne víc, než byste od menšího a pohodlného SUV čekali. Nástupce sice už klepe na dveře, ale tato generace Yetiho prokázala svou odolnost proti stárnutí a rozhodně osloví i v roce 2017.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Převodovka | šestistupňová, manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110/150 v 3500 |
Točivý moment (Nm) | 340 v 1750-3000 |
0-100 km/h (s) | 9,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 195 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,1 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4222 |
Šířka (mm) | 1793 |
Výška (mm) | 1691 |
Rozvor náprav (mm) | 2578 |
Provozní hmotnost (kg) | 1565 |
Zavazadlový prostor (l) | 405 |