Škoda Yeti 2.0 TDI (140 k) 4×4

Konečně už víme, jak se nová Škoda Yeti chová na silnici a v terénu.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Škoda musí spoléhat na masovky. V koncernu VW se jí odškrtávají hlavně body za prodané kusy a taky to, aby přinesly co nejvíc peněz. Nemusí se vám to líbit, ale to je jediné, co s tím můžete dělat.

Kompaktní esúvéčko by nikdy v Boleslavi neprotlačili do výroby, kdyby po nich momentálně zákazníci nešli jako slepice po flusu. Už to není ten skrčkovitý segment jako v roce 2005, kdy dveřmi ženevského autosalonu Yeti nakoukl do světa poprvé. Teď si Škoda Auto slibuje, že prodá aspoň šedesát tisíc kousků nového modelu ročně.

Nejspíš byste snadno uhodli, s jakou strategií Škodovka do třídy kompaktních SUV vyráží. Vytvořila něco na hraně mezi Suzuki SX4 a Volkswagenem Tiguan, co může mít pohon všech kol, ale nemusí. Je to ambiciózně prostorné uvnitř, kde si to bere nápady z Roomsteru, a je to dostatečně konzervativní zvenčí, aby to nikoho neurazilo.

Škoda Yeti I fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda Yeti I 1 fotogalerie

Také můžete logicky předpokládat, že to má důstojné zpracování interiéru, precizní převodovku, přesné řízení a za volantem je to zábavné jako volby do Evropského parlamentu. Ale v posledním případě byste byli vedle jak Bursík.

Ne že by Yeti byl vyloženě autem pro řidiče. Do rukou se nám dostal na nejvíc kilometrů při novinářské prezentaci ve Slovinsku dvoulitrový turbodiesel se vstřikováním common-rail o výkonu 140 koní, která má standardně pohon všech kol a začíná na 619 800 Kč. V rámci škodovácké produkce ale Yeti patří k té nejlepší sortě.

O nových turbodieselech od Volkswagenu jsme toho již napsali dost. Tenhle dodává Yetimu 320 Nm v rozsahu 1750 až 2500 ot./min., což převedeno na asfalt znamená důstojnou pružnou akceleraci a o něco méně důstojné zrychlení 0-100 km/h za 9,9 sekundy. Škoda Yeti vážící 1,55 tuny tím sice zastíní o 110 kilogramů těžší VW Tiguan se stejným motorem o 0,6 sekundy, vnitřnosti vám to ale netrhá. Jestli se chcete ještě chvíli patlat v technických údajích, aerodynamiku nosorožce věrně odráží součinitel odporu vzduchu 0,37 a nejvyšší dosažitelná rychlost 190 km/h.

Nové turbodiesely Volkswagenu však mají výhodu v tichém chodu ve středních otáčkách, na vrcholu byste jejich vrčení označili za rozverné a spotřebou si nezadají se staršími motory pumpe-düse. Náš exemplář se neodvážil říct si o víc než osm litrů nafty, což se ve světle jeho zatížení jeví jako výhra. Uváděná kombinovaná spotřeba 6,1 l/100 km možná zavání vzdušnými zámky, ale do sedmi litrů se v běžném provozu vejde nejen Armin Schwarz.

Pokud jste se o Škodu Yeti zajímali už dříve, víte, že má tentýž podvozek jako Octavia Scout. Od země ho dělí osmnáct centimetrů a má stejný rozvor. O tři centimetry větší rozchod kol je ale znát stejně jako Haldex čtvrté generace, který v extrémních podmínkách a v režimu Off-Road umí prý přenést až 90 procent točivého momentu na zadní nápravu. Ne snad, že byste kvůli tomu měli Yetiho považovat za víc než schopné esúvéčko. V terénu se ale pohybuje na svou kategorii nečekaně sebevědomě.

Zato na silnici nejdřív jede obyčejně. Až na to, že si po pár kilometrech a stovce výmolů všimnete, že jste si jich ani nevšimli. Těžký naftový motor znamená zátěž pro přední zavěšení, ale tlumiče s pružinami od nich znamenitě odvádějí pozornost a předpokládaná nedotáčivost ve vracenkách přichází na poslední chvíli. Základní verze 1,2 TSI s pohonem předních kol je přitom o dílek komfortnější i vyváženější. Vhodně kalibrovaný posilovač řízení dokonce budí dojem komunikativnosti, i když samozřejmě klamný. Jenom posílá impulzy plynule a bez zásadních zkratů.

Jak známo, pohyby karoserie prozradí kdejakou nepravost. Octavie Scout se moc nenaklání, Yeti je v tomhle oboru ale dál. Kvalitní odpružení zdolává zatáčku za zatáčkou, nechce se mu houpat a zadní náprava jako by dychtila po další výzvě. Když nezbyde jinak, pošle vám Haldex k dobru pár newtonmetrů, aby šestnáctky vpředu nepískaly, a jede se dál. Tady je nejspíš nutné zopakovat, že Yeti opravdu není autem pro nadšené řidiče. Jenom je na svůj (nyní už méně skrčkovitý) segment překvapivě dobrý a nechybí mu chuť do hry.

Jestliže nemáte před očima černou mlhu, musí vám být jasné, že 2,0 TDI tím pravým motorem pro Škodu Yeti není. I když umí zatáhnout za správný konec v pravý čas, teprve 1,8 TSI dodávající na všechna čtyři kola (tedy jak kdy) 160 koní má skutečně průraznost hodnou ocenění. A protože je o dvacet tisíc levnější než testovaný diesel, neměl by být problém skončit u něj.

Škoda Yeti je tak jako tak překvapením. Do jejího kufru narvete 1580 litrů nákladu a zadní sedačky můžete skládat a rozkládat jako leporelo. Na to, že si mladoboleslavská automobilka libuje v masovkách, je ale chování Yetiho při jízdě nečekaně nonkonformní. Není to rebel, ale někde uvnitř něj se něco důležitého skrývá.

Štěpán Dedaluský

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyŠkoda Yeti 2.0 TDI CR
0-100 km/h (s)9,9 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři (Haldex)
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103 kW/140 k v 4200 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm od 1750 do 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)90,6 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)190 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4223
Šířka (mm)1793
Výška (mm)1691
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1545
Celková hmotnost (kg)2090
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)650
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)410 / 1760 l
Ceny
Základní cena modelu619 800 Kč
12.6.2009 8:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist